Boekrecensie - Google+ The Missing Manual

Velen van jullie hebben misschien wel eens gehoord van Google+ ("Google Plus"), een relatief nieuwe sociale netwerksite. Mensen beschrijven het vaak door het te vergelijken met andere sites zoals Facebook en LinkedIn, maar Google+ heeft een geheel eigen persoonlijkheid. Net als veel andere sociale netwerksites, komt Google+ niet met een handleiding en heeft het veel functies die misschien niet intuïtief zijn om te achterhalen. Betreed de voormalige Lifehacker-redacteur Kevin Purdy, met Google+ The Missing Manual . Als redelijk nieuwe gebruiker van Google+ was ik erg geïnteresseerd om te zien of dit boek me zou helpen het beter te begrijpen.

Disclosure: ik was drie maanden stage bij Lifehacker terwijl Kevin daar een van de redacteuren was.

OPMERKING: Google+ heeft onlangs het uiterlijk van de interface gewijzigd, dus de illustraties in het boek komen mogelijk niet overeen met wat er op het scherm wordt weergegeven. Ik ben daar niet bezorgd om, maar of het boek helpt uit te leggen hoe de service werkt.

Vanaf het begin is altijd goed

Het boek begint met een mooie duidelijke uitleg over wat Google+ wel en niet is. Een goed begrip van waar je mee te maken hebt, is vaak de sleutel tot succes, en dit boek brengt de lezer snel op de goede weg. Ik was verrast om te zien dat Google+ anders reageert met verschillende browsers. Hoewel ik verwachtte dat Google Chrome de voorkeur zou genieten, kwam het feit dat Internet Explorer soms niet dezelfde set functies bevat als een verrassing. Dit is iets dat niet voor de hand liggend zou zijn, en het is een andere reden waarom de serie Missing Manual zo succesvol is. Er zijn veel duidelijke en kleurrijke illustraties voor alles, waarvan ik altijd denk dat het een pluspunt is.

De lezer hoeft om te beginnen geen Google-account te hebben; de instructies omvatten het instellen van een up. Elke stap van het proces wordt uitgelegd, met discussies over welke functies Google+ aanbiedt die u mogelijk wel of niet wilt opnemen in uw account. Dit is een andere plaats waar het hebben van een handleiding om dingen uit te leggen de moeite waard is om het te lezen. (Iedereen die mijn boekbesprekingen heeft gelezen, weet hoezeer ik dol ben op het lezen van handleidingen.)

Google+ laten schitteren (en dingen op jouw manier doen)

Een van de handigste functies van Google + is wat ze Cirkels noemen. Cirkels zijn een soort contactmanager op steroïden. U bepaalt volledig welke mensen welke informatie van u krijgen en u kunt dit veel sneller en efficiënter doen dan op veel andere sociale mediasites. Google+ De ontbrekende handleiding leidt je door de redenering achter kringen en de manieren waarop je de mensen in je contactenlijst wilt groeperen, en de manieren waarop je elke kring kunt instellen zodat de mensen die eraan zijn toegewezen alleen zien wat je wilt dat ze het zien. Velen van ons schrijven dingen waarvan we niet per se willen dat iedereen ze ziet, en het is eenvoudig om met één klik contactpersonen aan hun eigen Circle toe te wijzen, zodat ze niet van hun stoel vallen als ze lezen wat je hebt gedaan. Er is ook een goede duidelijke uitleg over hoe u contactlijsten van andere sites en van andere apparaten (zoals uw telefoon of tablet) met minimale moeite en moeite kunt importeren. Ik had ooit moeite om erachter te komen hoe ik mijn contactpersonenlijst van mijn iPod Touch kon synchroniseren met mijn Google-contacten. Ik wenste dat ik deze instructies twee jaar geleden had gehad toen ik probeerde niet erg nuttige helpbestanden te begrijpen. Hoewel ik Google+ al een aantal maanden gebruik, was ik me er niet van bewust dat wat je ziet wanneer je daar voor het eerst naartoe gaat, je Stream wordt genoemd. De illustraties in het boek laten een voorbeeldpagina zien met inderdaad Stream bovenaan, maar de nieuwe interface ziet er niet zo uit. (Dat is mijn excuus om het niet te weten en ik blijf erbij.) Nu ken ik niet alleen de juiste term daarvoor, ik weet nog veel meer manieren om de Stream aan te passen, zodat ik zie wat me het meest interesseert. Ik had al gemerkt dat een stroom niet altijd in chronologische volgorde is gerangschikt, maar nog niet helemaal achterhaald wat er aan de hand was. Google+ De ontbrekende handleiding legt uit waarom dit is. Er zijn veel instructies (met voorbeelden en illustraties) om uit te leggen hoe je dingen op je Stream kunt plaatsen en hoe je kunt kiezen welke mensen in je kringen je berichten te zien krijgen.

Hallo, ik ben het

Ik denk niet dat twee mensen hetzelfde zijn als het gaat om meldingen. Sommige mensen willen weten wanneer elk bericht binnenkomt, sommige mensen willen niet gestoord worden, periode, en de meeste mensen vallen ergens tussen de twee uitersten. Met Google+ kun je je meldingen precies zo instellen als je wilt. Dit is iets dat iedereen kan waarderen. Opnieuw komt Google+ The Missing Manual aan de beurt met instructies die het proces voor bijna iedereen eenvoudiger moeten maken. (Raad eens, ik wist niet dat er ook een meldingenstroom was!) De lezer kan snel leren hoe hij chats moet opzetten en sms-berichten rechtstreeks vanuit Google+ kan verzenden en ontvangen. Er is ook een uitstekend gedeelte waarin wordt uitgelegd hoe je foto's en video's kunt delen en taggen en zelfs kunt bewerken nadat ze zijn gepost.

Samenkomen

Een andere leuke functie van Google+ is wat ze Hangouts noemen. Oldtimers zoals ik vinden Hangout gewoon een andere naam voor 'chatroom', maar een Hangout is een stuk beter dan de chatrooms van weleer. Ook hier, met uitgebreide instructies voor het instellen van alles, inclusief wie u wilt opnemen, en ervoor te zorgen dat uw apparatuur naar behoren werkt. De korte uitleg van mobiele apps eerder in het boek krijgt een heel hoofdstuk waarin dit aan het eind in veel meer detail wordt uitgelegd. Het omvat iOS- en Android-telefoons en -tablets en geeft ook instructies voor het gebruik van Google+ op apparaten die geen van beide systemen gebruiken (via de ingebouwde browser van het apparaat). Dit is erg handig voor mensen die denken dat ze uitgesloten zijn van Google+ mobiel omdat ze nog geen iOS- of Android-apparaat hebben (zoals ik).

Speel tijd

Google+ The Missing Manual eindigt met een hoofdstuk over het spelen van games. Er is een behoorlijk assortiment aan games beschikbaar, en er zullen er zeker meer zijn in de toekomst. Sommige games willen meer informatie van u dan u misschien wilt delen, en het was goed om daar een waarschuwing voor te zien. Sommige games zijn ontworpen om met andere mensen te worden gespeeld (met wie je uitnodigingen kunt delen) en sommige zijn solo. Aangezien het spellandschap waarschijnlijk snel zal veranderen, geeft dit hoofdstuk slechts een overzicht en nodigt het de lezer uit om enkele van de spellen uit te proberen, als hij daartoe geneigd is.

Inpakken

Ik wou dat ik dit boek had gehad toen ik voor het eerst begon met het verkennen van Google+. Niet alles is intuïtief en niet alles wordt goed uitgelegd in de Help . Het boek is ontworpen om de lezer te helpen zich op zijn gemak te voelen bij elke functie en de uitleg is duidelijk en uitgebreid. De kleurrijke illustraties zijn een plus en ik ben er zeker van dat er Google+-functies in het boek zijn die bijna iedereen nog niet heeft ontdekt. Het is een winnaar.

Product Nominaal 5/5

Dit is voor iedereen die geïnteresseerd is in Google+, van beginnende tot ervaren gebruiker. Het beslaat bijna alles wat iemand zou willen weten in een eenvoudige, gemoedelijke stijl. Het is ontworpen om u snel van start te laten gaan en vervolgens de meer geavanceerde functies uit te leggen die veel mensen willen verkennen. Ik heb verschillende dingen geleerd die ik nog niet eerder had gezien, en ik blijf dit in de buurt voor toekomstige referentie.