Boekrecensie - Head First Networking

Ik had nog nooit gehoord van de Head First- serie boeken voordat ik deze te beoordelen kreeg, dus ik was echt verrast door de manier waarop deze boeken hun onderwerpen benaderen. Ik heb heel veel technische boeken gelezen in mijn leven, maar nooit zoiets!

Wat doet Head First Networking dat geen ander netwerkboek kan bieden? Ik denk dat je een idee kunt krijgen door naar de cover te kijken, maar zelfs de cover doet geen recht aan de rest van het boek. Laten we eens kijken wat er van binnen wacht!

Een nieuwe benadering

Head First Networking biedt, net als de andere boeken in de serie, serieuze informatie in een grillig formaat. Er zijn foto's. Er zijn tekeningen. Er zijn grafieken en grafieken en veel andere visuele elementen die de aandacht van de lezer trekken. Het boek is geschreven om zowel leuk als informatief te zijn, in een stijl die de lezer aanspreekt. Met andere woorden, het is speciaal ontworpen om niet saai te zijn, en om de lezer geïnteresseerd te laten zijn in het leren, moeiteloos. (Ik merkte dat ik wenste dat het studieboek dat ik in mijn Networking- klas gebruikte op de universiteit zo was geschreven. Denk eraan hoeveel meer ik geleerd zou hebben!) Netwerken is een complex onderwerp en ik heb mijn aandeel in boeken gezien die specifiek lijken ontworpen om mensen in slaap te brengen (of hen te inspireren om het boek zo snel mogelijk terug naar de bibliotheek te brengen). Head First Networking is zeker niet zo'n soort boek. Het trekt de lezer er recht in en maakt het leren van al deze dingen gemakkelijk, en belangrijker, leuk.

Makkelijk maken

Dit boek is niet bedoeld voor high-level techneuten en het is niet voor mensen die niets nieuws willen leren (wat betekent dat het voor de meesten van ons is). Het is ontworpen om de lezer door netwerken te leiden vanaf de basis van het leggen en bedraden van een netwerk, via de hardware die u nodig hebt, tot meer geavanceerde onderwerpen zoals draadloze netwerken en beveiliging. De auteurs leggen alles in detail uit, en meestal op meer dan één manier. Omdat verschillende mensen op verschillende manieren leren, vergroot dit soort herhaling de kansen op succes van het boek enorm.

Dingen zoals topologie, TCP-stapels en VPN's worden kort genoemd in een bijlage, omdat de meeste mensen niet over dergelijke dingen hoeven te weten om hun eigen thuisnetwerken op te zetten en te begrijpen. (Tenminste die dingen worden genoemd, zodat iedereen die geïnteresseerd is in terminologie op een hoger niveau een kort overzicht krijgt en die onderwerpen vervolgens in meer detail kan verkennen.)

Hoofdstuk instellen en functies

De auteurs gebruiken een reeks fictieve bedrijven om voorbeelden te geven van wat er mis kan gaan en hoe het goed te maken. De draden van Coconut Airways zijn een puinhoop, de Ghost Watch-tv-show moet zijn apparatuur installeren in een haveloos oud hotel, Mighty Gumball wil zijn producten in de Super Bowl verkopen, enzovoort. Elk hoofdstuk neemt een onderwerp, werkt door voorbeelden uit de echte wereld, vraagt ​​de lezer na te denken over de oplossingen en laat zien hoe de dingen zouden moeten uitpakken. Er zijn ook games en puzzels om dingen nog interessanter te maken. De aanpak is niet voor iedereen, om zeker te zijn - sommigen van ons houden gewoon van onze informatie die op een eenvoudige manier wordt gepresenteerd, zodat we ermee door kunnen gaan - maar ik denk dat dit het proces van het leren van deze dingen heel leuk maakt. En als je plezier hebt, is leren pijnloos. Aan het einde van de hoofdstukken staan ​​de Sharpen Your Pencil- quizzen, de Scholar's Corner (waar meer geavanceerde onderwerpen kort worden besproken, de sectie There Are No Dumb Questions, waar de dingen die veel mensen willen vragen worden uitgelegd en de antwoorden op de quizzen en puzzels in het hoofdstuk Er zijn veel foto's, waaronder vintage foto's met bijschriften en foto's speciaal gemaakt voor het boek.

Neem een ​​kijkje, het staat in het boek

Dit boek is niet zoals andere technische boeken waarin je je gewoon kunt openstellen voor elke pagina en de informatie kunt kiezen die je nodig hebt. Het is ontworpen om van rechtdoor te lezen, van kaft tot kaft, en van de lezer wordt verwacht dat hij de oefeningen doet. De auteurs hebben uitstekend werk geleverd door deze rechtlijnige lezing aantrekkelijk te maken. Ze vertrouwen niet op een benadering om de lezer betrokken te houden. Ze leggen uit waarom ze doen wat ze doen en ze beledigen de intelligentie van de lezer niet door ruimte te nemen met geforceerde humor. Ze willen lesgeven en ze geloven duidelijk dat de lezer wil leren. Het was een boek dat ik echt van kaft tot kaft wilde lezen, en voor mij is het een blijvertje. Deze recensie is niet zoals de anderen die ik heb geschreven, omdat dit boek niet is zoals de andere die ik heb gelezen. Head First Networking is leuk om te lezen, maar moeilijk om te beschrijven. Ik kan zeker aanbevelen dat als je netwerken wilt leren, je dit boek kunt leren kennen.

Wat zeg je? Voor een boek dat zo fantastisch is, zou je niet meteen naar buiten moeten rennen om het te kopen? Welnee. Niet zonder eerst goed in het boek te kijken. Het is compleet anders dan de meeste andere technische-instructieboeken en de aanpak kan even wennen zijn. De auteurs proberen zoveel mogelijk verschillende mensen (met verschillende leervoorkeuren) aan te spreken als mogelijk, maar dat betekent niet dat ze voor iedereen de spijker op de kop slaan. Bekijk dit voorbeeld en kijk wat je denkt, of haal het uit de bibliotheek, zodat je er op je gemak doorheen kunt bladeren, of er tenminste doorheen kunt bladeren in de boekenwinkel. Ik gok dat de meesten van jullie je eigen exemplaar kopen lang voordat het tijd is om de bibliotheek hun exemplaar terug te geven.