Boekrecensie - Probleemoplossing en onderhoud van uw pc All-in-One voor Dummies

Toen ik jaren geleden computers in een elektronicawinkel had gerepareerd, vond ik het leuk om als een soort tovenaar te worden beschouwd. Anderen wisten niet hoe gemakkelijk veel computerreparaties kunnen zijn, waardoor ik het erg druk heb gehad in de reparatiewerkplaats. En van wat ik sindsdien op internet heb gezien, zijn mensen nog steeds huiverig om zelf computerproblemen op te lossen. Dit is de reden waarom ik met veel interesse mijn probleemoplossing en het onderhoud van je pc-alles-in-één voor Dummies heb opgepikt. Zou dit boek het kunnen zijn dat de simpele computer-reparatie "kat" uit de tas laat komen?

Dingen "zes manieren van zondag" bevestigen

Dit boek belooft 'zes boeken in één' te zijn. De "zes boeken" (eigenlijk zes delen van een vrij groot boek) zijn Hardware, Software, Laptops, Internet, Netwerken en Onderhoud . Elke begint met een overzicht van de meest voorkomende problemen en beschrijft vervolgens elk probleem in detail en geeft instructies om uit te zoeken wat er eigenlijk mis is. Het boek leidt de lezer vervolgens door de oplossing en maakt in de meeste gevallen het proces eenvoudig genoeg, zodat de meeste mensen niet bang zijn om het eens te proberen. Zoals bij alle Dummies- boeken, is de toon luchtig. Auteur Dan Gookin heeft veel van de boeken in de serie geschreven, en hij heeft de balans van humor tot serieuze informatie down pat. En aangezien er veel serieuze informatie in dit boek wordt behandeld, helpt dit echt om de lezer in het proces te helpen. Het overwinnen van de angst om iets slechter te verprutsen dan het al is, is de belangrijkste stap in het doen van je eigen computerreparaties, en het hebben van duidelijke instructies voor je gaat een lange weg in de richting van het geven van vertrouwen aan de nieuwe computerreparateur.

De meeste problemen, de meeste oplossingen

Zoals je zou verwachten, zijn de hoofdstukken Hardware en Software de grootste in het boek. Elk hoofdstuk bevat subsecties voor veel voorkomende problemen en begint met een overzicht van wat er zou moeten gebeuren en wat er mis zou kunnen gaan. Het onderdeel Hardware begint met een hoofdstuk met de naam "Let There Be PC", dat is onderverdeeld in secties die een snel overzicht geven van veelvoorkomende problemen. Elk van deze secties bevat hoofdstukken met de titel 'Wat gebeurt er' en 'Wat kan er fout gaan'. Deze inleidende hoofdstukken wijzen de lezer later in het boek naar meer gedetailleerde informatie. Dit is een zeer nuttige hulpbron en het maakt het vinden van de oplossingen erg gemakkelijk. Dan is het probleemoplossend en onderhoud van uw pc All-in-One voor Dummies vrij logisch om te achterhalen waarom uw computer niet kan worden ingeschakeld en loopt de lezer door mogelijke niet-invasieve oplossingen (zoals ervoor zorgen dat het netsnoer is aangesloten, dat is iets dat bijna iedereen, hoe ervaren ook, minstens één keer is tegengekomen). Vervolgens werkt het geleidelijk aan op problemen met het besturingssysteem, sluitingsproblemen, opslagproblemen, videoproblemen en de vele problemen die u met randapparaten kunt hebben. Het is pas op pagina 145 dat het boek suggereert dat het misschien tijd is om de computerbehuizing open te maken, zodat de lezer onderweg enig vertrouwen kan opbouwen. Zodra het "Oh mijn god, ik moet de zaak openen" probleem is opgelost, is het oplossen van problemen met losse kabels, warmteopbouw en de stroomvoorziening vrij eenvoudig. Het boek legt ook uit hoe je meer geheugen, meer kaarten en meer opslagruimte kunt toevoegen, allemaal eenvoudige taken die eng kunnen lijken op de nieuwkomer.

In mijn ervaring met computerreparatie lijken softwareproblemen mensen vaker gek te maken dan hardwareproblemen, en terecht. Ondanks alle inspanningen van Microsoft, gedraagt ​​Windows zich niet altijd zoals de meesten van ons denken dat het zou moeten, en lijken de programmeurs van Microsoft te houden van foutmeldingen die ofwel te cryptisch zijn om te begrijpen of die je niet vertellen wat er echt mis is. Het gedeelte Software neemt een zorgvuldige, redelijke, stapsgewijze benadering van elk veelvoorkomend probleem, wat absoluut de beste manier is om dingen goed te doordenken. Het leidt de gebruiker door computerjargon-achtige programma's, processen en services, legt de Veilige modus uit en hoe deze te gebruiken, en geeft vervolgens een goed en grondig werk om de lezer te laten zien hoe een efficiënte probleemoplosser te zijn. Het behandelt gebruikersaccounts en gebruikersaccountbeheer, systeembronnen en gegevensherstel en behandelt vervolgens het register . Ik vond het nogal vreemd dat verschillende pagina's met instructies over het bewerken van het register werden afgesloten met een strenge waarschuwing om er niet mee te rotzooien. Dat is een uitstekende waarschuwing, maar waarom mensen vertellen hoe ze moeten rotzooien met het register (zelfs met instructies om het eerst te ondersteunen) en vervolgens zeggen Doe het niet ? Hoewel de sectie Software andere versies van Windows behandelt, is de primaire focus op Windows 7, en eerlijk gezegd denk ik dat deze sectie alleen al de prijs van het boek waard is.

Nadenkend kleiner, groter denkend

Het gedeelte over Laptops is gerangschikt in dezelfde volgorde als de vorige secties, te beginnen met power- en opstartproblemen die laptops gemeen hebben. Er wordt gesproken over warmteontwikkeling en de problemen die kunnen ontstaan, en noemt koelapparatuur die nuttig kan zijn. Er is een sectie over het Windows Mobiliteitscentrum, iets waarvan ik niet wist dat het bestond totdat ik het boek las, maar ik zal het vanaf nu regelmatig controleren.

Er is advies over het kopen van een laptoptas en verstandige voorzorgsmaatregelen die u moet nemen als u reist, en een kort gedeelte over onderhoud van de laptop, wat in dit geval meestal betekent dat u dingen moet schoonmaken zonder schade aan te richten. Hoewel het gaat over het kopen van meer geheugen en grotere harde schijven, gaat het niet in detail over hoe deze dingen zijn geïnstalleerd. Ik denk dat er een generieke verklaring had moeten zijn van hoe deze hardware-updates zijn gedaan, of dat er een waarschuwing had moeten zijn om deze dingen over te laten aan een ervaren technicus. Sommige fabrikanten maken het vervangen van geheugen en harde schijven een stuk eenvoudiger dan andere, en laptopgebruikers moeten zich hiervan bewust zijn.

Web ellende en nog veel meer

Het internetgedeelte is vrij kort, maar staat boordevol nuttig advies. Ik vond vooral het gedeelte over breedbandmodems leuk. Veel internetverbindingsproblemen kunnen worden opgelost met een beetje kennis over modems, en deze sectie kan veel tijd en frustratie besparen bij het proberen door te dringen naar het callcenter van uw ISP. Veel mensen zouden dit als de kosten van het boek beschouwen. Er is ook een goed lang gedeelte dat veelvoorkomende problemen met inbelverbindingen beschrijft, en dit is ook de moeite waard om te lezen. Ik hield ook van de beschrijvingen van hoe te pingen, iets anders waarmee je het ISP-callcenter een stap voor kunt zijn. Er zijn mooie duidelijke beschrijvingen van een hele reeks algemene browserproblemen, maar helaas zijn deze beperkt tot Internet Explorer, zonder enige aanwijzing of dezelfde algemene technieken ook in andere browsers zullen werken. Met de toenemende populariteit van Firefox en Chrome, dacht ik dat die twee minstens een vermelding verdienden. Tenminste de sectie over e-mail wordt redelijk algemeen gehouden, waarvan ik dacht dat dat een voordeel was. Er is een goed gedeelte over het uitleggen van malware en hoe iemand dit waarschijnlijk zal krijgen, en een goed advies over wat je moet doen als je in de problemen raakt. Nogmaals, de instructies voor het vermijden van phishing hadden meer moeten vermelden dan Internet Explorer . Het gedeelte over Windows Defender is voornamelijk bedoeld voor gebruikers van Windows 7, hoewel de auteur een URL biedt voor mensen die Windows Vista en Windows XP gebruiken om hun versies van de software gratis bij Microsoft te vinden. Er is ook een gedeelte gewijd aan het gebruik van Windows Verkenner voor ftp-toegang, maar eerlijk gezegd, nadat ik dat in het verleden had geprobeerd, wilde ik dat de auteur een paar van de geweldige gratis ftp-clients had genoemd, waarvan de meeste gemakkelijker te gebruiken zijn. Het gedeelte Netwerken is vooral bedoeld voor Windows 7-gebruikers, maar er zijn duidelijke instructies voor gebruikers van Windows Vista en Windows XP. Probleemoplossing en onderhoud van de pc De All-in-One voor Dummies gaat gedetailleerd in op alle problemen die u zou kunnen hebben bij het verbinden en onderhouden van een thuisnetwerk en zou een grote tijdbesparing en een algemeen hulpmiddel moeten zijn om de zaken soepel te laten verlopen.

Onderhoud en meer

In het gedeelte Onderhoud gaat een schat aan details over het maken van back-ups en het herstellen van deze gegevens, die moeten worden gelezen. Ik hield ook van de sectie die zich bezighoudt met het opruimen van je harde schijf en het verwijderen van ruimvarkens die daar niet hoeven te verblijven. (Ik begon met een 32 meg, ja, meg, harde schijf, dus ik ben er nog steeds allemaal voor om grote hoeveelheden rommel te verwijderen.) Ik was enigszins verrast toen ik een gedeelte over schijfdefragmentatie vond. Tegenwoordig weten experts niet zo zeker dat schijven moeten worden gedefragmenteerd, vooral omdat de nieuwste versies van Windows hier automatisch voor zorgen, maar de informatie kan erg handig zijn voor mensen die oudere versies van Windows of oudere harde schijven gebruiken. Ik vond het leuk om een ​​gedeelte te vinden over het schoonmaken van je computer in het gedeelte Onderhoud, maar dat gaat samen met de instructies hoe schoon te maken in de sectie Laptop, en kan een stimulans zijn voor het omgaan met scummy-toetsenborden, met vingerafdrukken gemarkeerde schermen en stof -gevulde cases.

Leuk en niet leuk

Ik denk dat het duidelijk is dat ik dit boek leuk vond. Het schrijven van de recensie duurde langer dan normaal omdat ik bleef doorgaan met het plaatsen van Post-It-vlaggen op de pagina's waar ik naar terug wilde komen en die ik op mijn eigen computers wilde toepassen. De luchtige aanpak van de auteur maakt het omgaan met een schat aan zeer serieuze informatie zo aangenaam mogelijk. Alles is gedetailleerd en op een manier die de lezer het vertrouwen geeft om door te gaan. Er was eigenlijk niet veel om van te houden. Ik noemde het probleem met mensen te vertellen hoe ze moeten knoeien met het register en hen vervolgens te waarschuwen om het niet te doen, en het feit dat niet-Microsoft-programma's volledig werden buitengesloten. Hoewel het zeker niet haalbaar was om andere software in dezelfde details te verkennen als het Microsoft-aanbod, denk ik dat er een aantal alternatieven zouden moeten worden genoemd, met URL's om ze te vinden.

Niet dat ik mijn collega's computerreparatie mensen uit het bedrijfsleven wil zetten, u begrijpt het, maar ik denk echt dat iedereen die meer dan alleen terloops een computer gebruikt en die geen werkgerelateerde beperkingen heeft aan wat ze kunnen doen, moet krijgen dit boek. Zelfs als u besluit niet met uw computer te spelen, kan het veel tijd besparen als u weet wat het probleem waarschijnlijk veroorzaakt. En als je besluit het werk zelf te doen, nou, je zult al snel ontdekken wat veel computerreparatie-mensen al lang geleden hebben geleerd - dit soort dingen zijn gemakkelijk. Werkelijk. Het enige dat u nodig hebt, zijn de aanwijzingen.