Boekbespreking: Domotica voor Dummies

Huisautomatisering heeft een lange weg afgelegd sinds de tijd dat alles beschikbaar was, handmatige timers die al dan niet meer konden bieden dan de mogelijkheid om een ​​lamp of apparaat op een bepaald moment aan of uit te zetten, of de X-10 modules en controllers die bijna iedereen gek maakten om te proberen ze naar behoren te laten werken. Tegenwoordig hebben we wat eindeloze keuzes lijkt, waarbij geen twee systemen hetzelfde zijn in beide producten of complexiteit. Hoe kan je het allemaal begrijpen? Home Automation for Dummies probeert alles recht te zetten. Lukt dit boek? Laten we het uitzoeken:

De basisprincipes van domotica, oftewel SmartHome

Net als bij alle series van For Dummies begint Home Automation for Dummies met de veronderstelling dat je niet veel weet of niet, over het onderwerp waarover je het hebt, en begint met het uitleggen van de absolute basis die je moet weten om te krijgen begonnen. De auteur, Dwight Spivey, gaat er ook van uit dat de lezer zich niet gaat voorbereiden op een enorme, zelfgeïnstalleerde installatie in het hele huis. Hij gaat uit van een redelijk technisch onderlegde lezer met een redelijk, realistisch budget, wat een pluspunt is.

In ons recente artikel Hoe slim te worden over uw huis hebben we de verschillende basisfilosofieën besproken van het opzetten van geautomatiseerde processen in uw huis. Dit boek spreekt niet zozeer over filosofie als wel over het uitzoeken wat je doelen zijn (beetje bij beetje of "helemaal in") en of je wilt proberen apparaten van meerdere fabrikanten samen te laten werken en of je wilt om de praktische aanpak te volgen of gewoon te sleutelen aan de nieuwste en beste gizmo's die je kunt vinden. Voor mensen die echt alleen voet aan de grond krijgen, kan deze aanpak veel tijd, geld en frustratie besparen.

Er is een stappenplan om te bepalen wat praktisch is voor elke individuele instelling: de grootte van uw huis, of u externe apparaten wilt automatiseren, of u wilt beginnen met slechts een paar eenvoudige gadgets of ga door en blaas de prop op een grote installatie, enzovoorts. Deze secties zijn de moeite waard om te lezen, maar er is een nadeel: de auteur heeft zeer specifieke apparaten gekozen om zijn punten te illustreren. Hoewel dit een tijdje goed zal werken, met de vooruitgang van de technologie, zijn de apparaten in het boek snel verouderd en kunnen ze niet langer dienen als een waardevolle illustratie van de punten.

Automatiseren in uw huis

Velen van ons hebben een beetje "domotica" gedaan wanneer we licht en apparaten plannen om aan en uit te schakelen. Misschien wilt u dat het koffiezetapparaat vroeg begint, zodat u hete koffie krijgt als u uit bed stuitert en naar de keuken tast. Of misschien wilt u dat uw verlichting en radio worden ingeschakeld, zodat het lijkt alsof u niet op vakantie bent. En veel mensen hebben thermostaten die geprogrammeerd kunnen worden om de ruimte op een redelijke temperatuur te houden. Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel meer opties om dingen in en uit te schakelen, de lichten te regelen en de thermostaat te regelen. Home Automation for Dummies beschrijft heel wat opties in detail, geeft voorbeelden van zowel goedkope als dure apparaten en suggereert hoe ze kunnen worden gebruikt.

Het is niet alleen een kwestie van Uit en Aan als het gaat om verlichtingssystemen. De controllers kunnen reageren op zonlicht of duisternis in het huis en de verlichting dienovereenkomstig wijzigen, en ze kunnen worden bediend met je smartphone, zodat je de plaats kunt laten oplichten voordat je thuiskomt in het donker. Ze kunnen ook worden geactiveerd door beweging, wat zeer nuttig kan zijn voor mensen die uit bed komen in een verduisterd huis, maar niet zo handig als je huisdieren hebt die 's nachts ronddolen. Sommige systemen kunnen niet alleen worden gebruikt om uw huis te verlichten, maar ook om de kleur van de lampen die u gebruikt te regelen. Het boek geeft een goed overzicht van de beschikbare opties van bedrijven als Philips Hue, INSTEON, TCP, SmartThings en Belkin.

Beveiliging is een groot nieuw veld voor domotica. Huisbeveiligingssystemen bestaan ​​natuurlijk al lang, maar nu zijn er nog meer opties. Je huisalarmsysteem kan vanaf je mobiele apparaat worden ingesteld en gecontroleerd en je kunt je deuren op dezelfde manier vergrendelen en ontgrendelen. U kunt uw huis volgen via webcams die een signaal naar uw mobiele apparaat sturen en u kunt een alarm activeren als uw systeem dit niet automatisch doet. Er zijn zelfs apparaten die je kunnen vertellen waar je huisdieren zijn, ervan uitgaande dat het huisdier groot genoeg is om een ​​tamelijk volumelabel aan te trekken, wat het vrijwel beperkt tot middelgrote tot grote honden of kleine boerderijdieren, en of er iets is lekt in je huis. Home Automation voor Dummies geeft wederom een ​​productoverzicht om te illustreren wat voor dingen je kunt overwegen om te kopen en te installeren.

Er is een uitgebreid hoofdstuk gewijd aan home entertainment-systemen. De auteur heeft me geliefd gemaakt toen hij het hoofdstuk begon door een achterstallige jeugd te beschrijven zoals de mijne, waar televisies slechts drie kanalen hadden (hooguit) en afstandsbedieningen alleen voor rijke mensen in een sterrenstelsel ver, ver weg waren. Hoewel ik van een nog primitievere leeftijd was toen UHF nog niet was uitgevonden. Kijk op het internet voor "Philco TV 1956" als je een beetje gratis entertainment uit de antieke wereld wilt. :)

Vervolgens introduceert hij de moderne wereld van home-entertainment, en er is veel technologie die ervoor kan zorgen dat het kiezen van waar en wanneer naar toe gaat en waar en op welke apparaten, ongeveer zo gemakkelijk als het maar kan zijn.

Er is een gedeelte gewijd aan 'home entertainment goeroes'. Dit zijn websites die laten zien hoe je dingen kunt doen waar je misschien nog nooit aan gedacht hebt, zoals het hebben van een virtuele webgebaseerde "afstandsbediening" die al je apparaten kan bedienen, ongeacht hoe ze hun signalen naar elkaar verzenden. Of gebruik Bluetooth-technologie om een ​​doos vol met afstandsbedieningen te vervangen door uw smartphone. Velen van ons zijn al bekend met streaming-apparaten zoals Roku, AppleTV en ChromeCast. Het hoofdstuk "Smart Home Entertainment" gaat in detail over zowel de bekende als de onbekende apparaten en geeft de lezer een goed beeld van wat er allemaal te vinden is ... ten minste op het moment dat het boek werd gepubliceerd.

Alles bij elkaar

Het is niet meer dan halverwege Home Automation for Dummies dat de auteur tot het uiterste komt om uw systemen te laten werken. Omdat er zoveel opties beschikbaar zijn, is deze aanpak zinvol. Het is beter om te weten wat je keuzes zijn, afhankelijk van je vaardigheidsniveau, je budget en de apparaten waarmee je wilt werken voordat je het allemaal samen probeert te krijgen.

Juist omdat er zoveel opties zijn, kan het boek geen gedetailleerde informatie over elke afzonderlijke geven. Maar het geeft de lezer een goed begin bij het uitzoeken. Ten eerste, is het natuurlijk uitzoeken welke apparaten het beste samenwerken en welke helemaal niet werken. Er is een discussie over smartphones en tablets (Android en iOS) en computers (OS X, Windows, Linux en Chromebooks). De voor- en nadelen worden op een onpartijdige manier besproken. De ironie is echter dat deze sectie eindigt met "Up-to-date houden van apps" wanneer het in details is gegaan over apparaten die mogelijk al verouderd zijn tegen de tijd dat iemand het boek leest. Toch is het een handige verwijzing naar wat u moet overwegen wanneer u uw mobiele apparaat of uw bureaublad probeert te koppelen aan alle beveiliging, entertainment en praktische apparaten in uw huis.

Dan is er een onderzoek naar de grootste frustraties, het gebrek aan normen en de vele fabrikanten die erop staan ​​alles op hun manier te doen. De realiteit is dat de meeste mensen zich moeten vestigen op apparaten van een fabrikant (of fabrikanten die akkoord gaan met een standaard) in plaats van apparaten alleen maar van de plank te kopen en verwachten dat ze met elkaar opschieten. (Iedereen die probeert om X-10-modules en controllers te krijgen om mee te werken, is waarschijnlijk nog steeds aan het herstellen van het scheuren van hun haar, en die gadgets waren van dezelfde fabrikant!)

Er zijn echter opties beschikbaar voor mensen die willen proberen om "multi-protocol systemen" te laten werken. Over het algemeen gaat het om een ​​soort hub die met andere apparaten kan communiceren en hen kan overtuigen om samen te werken. We hebben de ups en downs van werken met hubs behandeld in ons vorige artikel over SmartHomes.

Het deel van Tens

De meeste boeken van For Dummies eindigen met een sectie genaamd The Part of Tens . Ze bevatten meestal tien geweldige hints, tips, websites, producten, enz. Home Automation for Dummies doet iets anders: het gaat over de eenvoudige producten die mensen kunnen gebruiken om zonder al te veel frustratie een begin te maken in de domotica. Nogmaals, deze producten zijn mogelijk niet meer beschikbaar wanneer de lezer naar de winkel gaat om aan de slag te gaan.

Dan is er een deel van Tens gewijd aan "Tien geweldige websites voor domotica" die voor bijna iedereen interessant zouden moeten zijn, en ze hebben het voordeel dat ze gemakkelijk te updaten zijn naarmate de wereld van gadgets verandert.

Maar wacht, er is meer ....

Domotica voor Dummie s praat over sommige apparaten die mensen misschien niet hebben overwogen.

Ik heb bijvoorbeeld nooit een robotstofzuiger gehad en zou het niet hebben gezien als onderdeel van een huisautomatiseringssysteem, maar ja inderdaad, je kunt je drukke kleine Roomba (of wat dan ook) plannen om rondjes te zoeken terwijl je bent er niet en eindigt voordat je thuiskomt (je viervoetige vrienden zullen het gewoon leuk moeten vinden of moeten klemmen).

Of wat dacht je van een automatische dakgootreiniger, een automatische voerautomaat voor dieren (vond Did Brown dat niet?) Of een automatische flush-a-ma-mal voor je toilet, zodat je nooit meer hoeft rond te reiken en door te spoelen?

Er zijn VEEL producten genoemd waar ik misschien nooit aan gedacht heb, zoals een wasmachine en droger op internet, een robo-mop, een automatische grillreiniger en iets genaamd RoboSnail, dat algen van het glas in je aquarium haalt. OK, noem me een Luddite, maar ik denk dat een goede ouderwetse Plecostomus alles is wat nodig is voor die laatste taak, en mijn Plecostomus ook in de aquarium.

Ik vermoed dat sommige van die esoterische producten wegkwijnen bij de closeout-winkels of op eBay, lang voordat het boek de volgende editie krijgt of uitverkocht raakt. Dat is het grote nadeel van te specifiek zijn in iemands aanbevelingen.

Koop nu Nu kopen Productbeoordeling 4/5

Domotica voor Dummies is een goed geschreven boek en de auteur weet duidelijk waar hij het over heeft. Tot zover het idee dat mensen die een wereld zonder afstandsbediening kennen, hopeloos zijn met technologie. Er is een schat aan informatie uit de echte wereld en For Dummie heeft hun gebruikelijke excellente Extras- metgezellenwebsite verstrekt. Het boek behandelt veel opties en geeft een goed overzicht van wat werkt en wat niet. Maar een boek dat zo sterk afhankelijk is van hedendaagse producten wordt al snel gedateerd en dat kan een probleem zijn. Het is moeilijk om intelligente keuzes te maken op basis van apparaten die zich al in de oude bak bevinden, om zo te zeggen. De illustraties zijn ook in zwart-wit en grijswaarden en ze zijn niet zo aantrekkelijk als illustraties in kleur. Maar kleurenillustraties zijn altijd duurder. Toch zou ik aanraden om het te lezen om een ​​goed overzicht te krijgen van wat er allemaal is en wat je misschien nog nooit wist. Als je het bij je lokale openbare bibliotheek kunt vinden, des te beter, want dan weet je of dit het boek voor jou is. Voor mij is het een blijvertje.