Boekrecensie - Stap voor stap uw computers en apparaten netwerken

Er is een oude grap die luidt: hoe eet je een olifant? Eén hap tegelijk . Voor veel mensen is het opzetten van een thuisnetwerk echt de olifant in de kamer. Het is lang niet zo moeilijk als het ooit was, toen je extra software en hardware moest kopen en veel geheimzinnige nieuwe opdrachten moest leren voordat je het kon proberen, maar het is nog steeds lastig genoeg dat veel mensen door de computer moeten worden geleid. verwerk een "bite" tegelijk. En wat kan iemand met een computer tegenwoordig doen zonder een netwerk?

Stap voor stap: het concept

Ik ben altijd al een fan geweest van goed geschreven boeken die er niet van uitgaan dat de lezer al veel weet over het onderwerp en er niet vanuit gaat dat alles te triviaal is om uitleg te geven. Omdat de grondige, uitgebreide gedrukte softwarehandleiding tot het verleden behoort, heeft Microsoft Press de kloof dichtgevouwen door een reeks boeken van Step By Step te publiceren die dienen als heldere, rijk geïllustreerde primers voor bijna alles wat Windows-gebruikers moeten weten over bijna alles betrokken bij het gebruik van Windows. Stap voor stap: Netwerk Uw computers & apparaten treden in de voetsporen van zijn voorgangers. Het gaat er wel van uit dat de lezer de basisprincipes van computergebruik begrijpt en Windows 7 al heeft ingesteld - maar als dat niet het geval is, biedt het nuttige hulpmiddelen voor mensen die nog niet zo ver zijn gekomen, meteen. Net als bij de andere stapsgewijze handleidingen, is er ook een online-editie van het boek. Dit is gratis en zeker de moeite waard om te bekijken. En, net als bij de andere stapsgewijze handleidingen, kan het boek in elke volgorde worden gelezen, omdat de hoofdstukken op zichzelf staan. Ik vind dit een van de handigste functies van de boeken in deze serie, omdat mijn manier om van het eenvoudige naar het complexe te gaan niet altijd in overeenstemming is met de stappen in de boeken. Ik zal praten over het boek zoals geschreven, en in het kort uitleggen hoe ik het aan het einde zou hebben herschikt.

Stap voor stap: netwerk Uw computers en apparaten nemen de lezer stap voor stap door hardware te installeren, te configureren, gebruikersaccounts in te stellen, een netwerk aan te maken, verbinding te maken met het netwerk, bestanden en apparaten te delen, mediastreaming, delen met andere besturingssystemen en beveiliging. Elke stap wordt grondig uitgelegd, met voorbeelden uit de praktijk. Elke stap is ook duidelijk geïllustreerd, zodat de lezer kan zien wat er op het scherm zal verschijnen. Ik hou vooral van deze benadering. Het is altijd goed om te weten waar je mee te maken hebt.

Omgaan met je hardware

Het hardware hoofdstuk begint behoorlijk goed door te benadrukken dat de juiste stuurprogramma's voor alle apparaten absoluut essentieel zijn. Vervolgens wordt Device Stage in detail beschreven. Ik ben een relatieve nieuwkomer in Windows 7 en ik had geen idee dat er zoiets als Device Stage bestond. Onnodig te zeggen dat ik dit gedeelte erg leerzaam vond - vooral de opmerking dat het geen Device Stage wordt genoemd op het Windows 7-scherm en dat je eigenlijk op de snelkoppeling Apparaten en printers in het Startmenu moet klikken om het te leren. Device Stage toont u al uw externe randapparaten, met alle beschikbare configuratie-opties. Het is een uiterst nuttige functie en ik had het zelfs niet eerder in een Windows 7-boek vermeld. Het configureren van een router is een vrij complexe procedure en het is een stuk eenvoudiger om te doen als je begint met een basisbegrip van wat je aan het doen bent. Stap voor stap: netwerk Uw computers en apparaten beginnen met een generieke beschrijving van de routerinstellingen, inclusief het nuttige advies om met uw internetprovider te praten om ervoor te zorgen dat u de vereiste instellingen hebt en gebruikt vervolgens de installatie voor een Belkin N + en een D- Link DIR-615 om te illustreren wat voor soort dingen u waarschijnlijk zult tegenkomen wanneer u uw eigen router configureert. Het boek benadrukt het belang van het lezen van de gebruikershandleiding voor welke router u ook koopt, zoals het hoort. Dit is een instantie waar je de documentatie eenvoudigweg niet kunt weggooien en alleen kunt vlechten. Ik had graag een iets langere beschrijving van de verschillende soorten draadloze beveiliging in deze sectie gezien, en de voor- en nadelen van het laten uitzenden van de SSID van uw router.

De beste functies van Windows 7, uitgelegd

Het volgende hoofdstuk gaat over gebruikersaccounts, met een goede uitleg van wat ze zijn, waarom je ze nodig hebt, wat ze doen en hoe ze in te stellen. Het geeft ook de beste uitleg die ik heb gezien over waarom een Guest- account erg handig kan zijn - om andere mensen hun e-mail te laten controleren, enzovoort, zonder de instellingen van de primaire computergebruiker in de war te schoppen. Ik wou dat dit bij me opkwam voordat ik mijn broer al die websites liet controleren met mijn computer. Er zijn ook instructies voor het instellen van Windows 7 om u automatisch bij uw eigen account aan te melden, iets dat de meeste mensen bijna essentieel vinden. De volgende is een hoofdstuk over bibliotheken . Omdat dit een nieuwe functie is in Windows 7, en aangezien dit een van die concepten is die aanvankelijk complex lijken, maar dat in werkelijkheid niet is, is de duidelijke uitleg de moeite waard om te lezen. Bibliotheken maken het beheren van uw gegevens eenvoudiger, omdat u de bestanden in afzonderlijke mappen kunt bewaren en ze toch kunt groeperen en organiseren in virtuele mappen voor eenvoudige naslag, met een index om u te laten zien wat waar is. Dit is een functie die ik vaak gebruikte in het late, betreurde DOS-programma Lotus Magellan, en ik ben erg blij dat het eindelijk weer tot leven is gebracht in Windows 7. Stap voor stap: netwerk Uw computers en apparaten nemen de lezer door een algemene uitleg van bibliotheken, gevolgd door alle noodzakelijke stappen om te kijken naar de bibliotheken ingebouwd in Windows 7, deze te wijzigen of aan te passen aan uw eigen gebruik, nieuwe bibliotheken te maken, mappen toe te voegen of te verwijderen, te configureren, te sorteren en te verwijderen. De paragraaf met de naam "De eigenschappen van een bibliotheek bewerken" is vooral handig, omdat het de lezer echt op het goede pad brengt om bestanden en mappen te laten gaan waar ze moeten gaan. En het is geruststellend om te horen dat het verwijderen van een bibliotheek niets doet voor de bestanden of mappen die er in stonden.

Bedraad en draadloos

Daarna gaat het boek verder naar het Network and Sharing Center, en nogmaals, dit is een sectie waar de stapsgewijze beschrijving en de illustraties een complex proces zeker een stuk eenvoudiger maken. Het configureren en verbinden van netwerkadapters kan enorm frustrerend zijn voor de nieuwkomer, en draadloos netwerken is nog uitdagender wanneer u voor het eerst start. Ik denk dat ik de waarschuwing zou hebben gegeven dat als je niet comfortabel aan het rommelen bent met IP, DNS enzovoort, alles achterlaat zoals het is en niet knoeien met die instellingen, aan het begin van dit gedeelte, want het is zo gemakkelijk om maak het helemaal kapot als je op dingen klikt die je niet volledig begrijpt. Dit is de stem van ervaring die hier spreekt! Het gedeelte over draadloze netwerken begeleidt de lezer bij het eerste verbindingsproces. Het is gericht op het aansluiten van een laptop op een draadloos netwerk, met de nodige voorzorgsmaatregelen voor het verbinden op openbare plaatsen. Ik denk dat ik een waarschuwingsbericht zou hebben toegevoegd dat als er veel draadloze netwerken op je lijst verschijnen, je heel zeker moet zijn dat je weet wat je draadloze toegangspunt heet, zodat je jezelf niet gek maakt om te proberen verbinden met het netwerk naast de deur. Vervolgens is er een handig gedeelte over het verbinden met een draadloos netwerk dat zijn SSID (netwerk-ID) niet uitzendt. De kans is groter dat u dit tegenkomt als u uw eigen draadloze thuisverbinding niet hebt uitgezonden, zodat het gedeelte begint met de juiste instructies om te controleren of u weet wat uw netwerk-ID is en om die informatie op te schrijven zeker dat je het hebt wanneer je klaar bent om te verbinden. Ik zou een waarschuwing hebben toegevoegd om die informatie achteraf op een veilige plaats weg te zetten. Het heeft geen zin om beveiligingsmaatregelen in te stellen als iemand die uw computer in handen krijgt al die informatie op het deksel ziet. Er is een sectie over het exporteren en importeren van de beveiligingssleutel verderop in het hoofdstuk dat moet worden gelezen. Ik heb geen ad-hocnetwerken gebruikt, hoewel ik wel weet hoe het werkt, dus ik wist niet dat het gebruikt kon worden om een ​​internetverbinding tussen twee computers te delen. (Er is waarheid aan het gezegde dat we elke dag iets nieuws leren!) Het gedeelte over Ad Hoc geeft veel details en illustraties en zou het gemakkelijk moeten maken om Ad Hoc in te stellen met zoveel computers als je wilt. Ik vond de sectie over netwerklocatie ook erg handig. Het is van essentieel belang om verschillende profielen voor verschillende veelgebruikte netwerken op te zetten, terwijl velen van ons laptopcomputers hebben die van werk naar huis reizen naar openbare toegangspunten en verbindingen in hotels terwijl we op reis zijn. Elk profiel heeft zijn eigen beveiligingsinstellingen en u hebt de keuze uit Thuis, Werk en Publiek die voor vrijwel elke situatie moet zorgen. Het maakt zeker veel werk uit dat we te maken hadden met eerdere versies van Windows en draadloos netwerken op meerdere locaties.

Werk, thuis, wat is je groep?

De meesten van ons hebben eerder werkgroepen behandeld, maar de sectie over werkgroepen is een zeer nuttige referentie en benadrukt hoe belangrijk het is om alle computers in dezelfde werkgroep te hebben als ze verschillende besturingssystemen gebruiken. De volgende twee secties geven beknopte, grondig geïllustreerde uitleg over delen en thuisgroepen, tonen de lezer hoe de instellingen kunnen worden gewijzigd en een thuisgroep kunnen worden gemaakt, waardoor netwerken veel nuttiger wordt. Nogmaals, dit maakt stap voor stap: netwerk uw computers & apparaten een waardevol naslagwerk om bij de hand te houden. Omdat een van de belangrijkste voordelen van een netwerk de mogelijkheid is om bestanden, mappen en apparaten te delen, zijn de secties over delen een must read. Windows 7 bevat een deelwizard die bijna alles voor je in petto heeft, maar ik denk dat geautomatiseerde wizards beter werken als je weet wat je doet voordat je ze vertelt om verder te gaan. Het boek doet zijn titel eer aan door de lezer stap voor stap door alle verschillende manieren te leiden waarop gegevens en apparaten kunnen worden gedeeld, te beginnen met mappen en bibliotheken. Eerst is er een goede uitleg over de basisprincipes van het delen van mappen en bibliotheken en het gebruik van de map Public. Vervolgens breidt het boek verder uit om geavanceerd delen (en de verschillen tussen standaard en geavanceerd delen) uit te leggen, netwerk in kaart te brengen mappen en FTP-servers. De gemiddelde computergebruiker heeft misschien nog nooit eerder van kaarten gehoord, en dit zal dienen als een uitstekende introductie tot het concept en de betrokken processen. Het volgende gedeelte behandelt het delen van apparaten. Velen van ons hebben een printer op een netwerk gedeeld, dus dat deel zal waarschijnlijk bekend voorkomen. Bluetooth-verbindingen en het delen van mobiele telefoons waren behoorlijk ongemakkelijk in de dagen vóór Windows 7, dus deze processen zijn misschien minder bekend en het is goed om een ​​grondige uitleg te hebben over hoe alles werkt, te beginnen met de telefoon of de computer.

Speel het opnieuw, Sam, op die andere computer

Dan is het gebaseerd op de basis van streaming media via je thuisnetwerk en via internet, met (natuurlijk) Windows Media Player 12. Microsoft heeft Media Player voor Windows 7 bijgewerkt en de nieuwste versie is gemakkelijker te gebruiken en heeft nog meer functies dan voorheen. Stap voor stap ziet u hoe u Media Player kunt instellen, media kunt toevoegen, afspeellijsten kunt maken en uw media kunt delen met andere computers in uw netwerk. Ik was geïnteresseerd om te zien dat het mogelijk is om je media ook via internet te streamen, als je een Windows Live ID hebt (er zijn complete, geïllustreerde instructies voor het instellen van de ID en het delen van de media).

Andere OS's laten samenwerken

Het thuisnetwerk van veel mensen omvat computers met verschillende versies van Windows of Windows plus andere besturingssystemen zoals Mac OS X of Linux. Stap voor stap: netwerk Uw computers en apparaten gebruiken de eerste helft om problemen met alleen Windows 7 te beschrijven en uit te leggen. Vervolgens zijn er drie uiterst gedetailleerde hoofdstukken waarin wordt uitgelegd hoe u een Windows 7-computer kunt verbinden met, eerst, andere versies van Windows, en vervolgens Mac OS X en Ubuntu Linux. In ons huis hebben we Windows 7, Windows XP Professional en Mac OS X Tiger, en ik ben het er absoluut mee eens dat het, zoals het boek zegt, niet zo eenvoudig is om die verschillende computers soepel samen te laten werken via het netwerk, vooral met de verschillende versies van Windows. Elke sectie wordt geïllustreerd met schermafbeeldingen van een computer waarop het besturingssysteem wordt uitgevoerd en die, naast hun waarde als illustraties, de verschillen weergeeft tussen de visuele effecten van Windows 7 en die van zijn directe voorgangers. Ik vond het vrij veelzeggend dat de langste how-to-uitleg over het werken met Windows XP ging. Het lijkt vreemd dat Microsoft niet een beetje meer Windows XP-compatibiliteit heeft gebouwd in Windows 7. We hebben nog steeds een aantal slepende problemen met ons thuisnetwerk en de uitleg in Step By Step: Network Your Computers & Devices heeft me geholpen in de juiste richting te wijzen ( een kwestie van het aanpassen van enkele Windows XP Professional-instellingen). We hadden maar een korte tijd een Windows Vista-computer, maar ik herinner me hoe moeilijk het was om het te laten "spelen" met de Windows XP Professional-computers. Het zou goed zijn geweest om een ​​boek als dit bij de hand te hebben om dat allemaal recht te zetten. De sectie over Mac OS X is eenvoudig en erkent dat het gemakkelijker is om Macs met Windows 7 te netwerken dan met eerdere Windows-versies. In ons huis hebben we ontdekt dat dit helemaal waar is. Onze Ubuntu Linux-computer gaf de geest een paar maanden terug, dus ik had geen kans om de instructies te lezen, maar ik ben er zeker van dat deze sectie net zo compleet en nauwkeurig is als de andere.

Veilig en zeker, eindelijk

Het beste voor het laatst opslaan, stap voor stap: netwerk Uw computers en apparaten bevatten een van de meest grondige, best geschreven, best geïllustreerde discussies over beveiliging die ik ooit heb gezien. Ik was een van die mensen die door de Gebruikersaccountbeheer van Windows Vista werden gekwetst, tot het punt dat ik het eindelijk heb uitgeschakeld. Windows 7 heeft met deze functie veel beter werk geleverd en nu leren we waarom het belangrijk is en hoe het te voorkomen dat het je irriteert terwijl het zijn werk doet. Hoera! Er zijn even uitgebreide secties die Windows Update, Windows Defender en Windows Firewall uitleggen, die allemaal essentieel zijn om computers veilig te houden. Ik had de rol van Windows Firewall niet goed begrepen voordat ik de uitleg hier zag. Ik ben er zeker van dat veel mensen het concept van 'toegestane programma's' in de Windows Firewall niet volledig begrijpen, dus de zorgvuldige uitleg hier kan een grote bijdrage leveren aan het onderwijs voor gebruikers. Ik was ook blij om te lezen over het Action Center, vooral het deel over het configureren van het om alleen de berichten weer te geven die je wilt zien. Er is ook een gedeelte waarin ouderlijk toezicht wordt uitgelegd. Het instellen van internetrestricties is essentieel wanneer jonge kinderen een thuiscomputer gebruiken en ik had zeker graag tijdslimieten en spelrestricties gehad in de tijd dat mijn kinderen "discussies" met me hadden over de relatieve voordelen van huiswerk en computergebruik. tijd. Het boek eindigt met een goed, stevig hoofdstuk over het oplossen van netwerkproblemen, inclusief een handige lijst met webkoppelingen waar meer hulp te vinden is.

Wat ik anders zou doen

Koop nu

Ik haast me om te zeggen dat ik absoluut niet dit deel van de recensie als een kritiek op Step By Step bedoel : netwerk uw computers en apparaten . Het is een uitstekende, gemakkelijk te begrijpen hulpbron, precies zoals het is. Ik had de hoofdstukken echter in een aantal hoofdstukken in een andere volgorde geplaatst en ik had de hoofdstukken zelf anders ingedeeld. (Zoals ik al zei, is het echt goede aan de stapsgewijze reeks dat de hoofdstukken op zichzelf staan ​​en in elke volgorde kunnen worden gelezen.) In het eerste hoofdstuk moeten de stappen in een andere volgorde zijn. De beveiliging zou onmiddellijk moeten komen na het instellen van het netwerk en het configureren van de accounts. Zodra het netwerk veilig is, ga dan met al het andere om. Ik maak me zorgen om de veiligheid omdat ik veel van de draadloze netwerken van mijn buren kan zien, waarvan sommige nog steeds niet zijn beveiligd, en ik ben in flatgebouwen geweest waar de situatie nog erger is. De hoofdstukken die betrekking hebben op hardware, gebruikersaccounts, het creëren van het netwerk en het delen van netwerken moeten zijn gegroepeerd. Ik zou het hoofdstuk over beveiliging ook meteen hebben geplaatst na de hoofdstukken over installatie, zodat mensen begrijpen hoe ze hun nieuw aangemaakte netwerk meteen kunnen beveiligen. Veel mensen zullen een upgrade uitvoeren naar Windows 7 vanuit Windows Vista en zij moeten op de hoogte zijn van de belangrijkste verbeteringen in de interface op het gebied van beveiliging. Ik had graag gezien dat het hoofdstuk over bibliotheken later in het boek is verplaatst, zodat de hoofdstukken over het maken van het netwerk, het aanpassen van netwerkinstellingen en de thuisgroep het hoofdstuk over gebruikersaccounts volgen. Er is een later hoofdstuk dat gaat over het delen van bibliotheken in een netwerk. Ik had graag die twee hoofdstukken naast elkaar in het boek gezien, omdat het logisch lijkt om door te gaan van de definitie van bibliotheken naar de vele manieren waarop bibliotheken kunnen worden gedeeld en gemanipuleerd in Windows 7. De hoofdstukken over netwerken met andere werkende Systemen moeten streaming-media voor zijn gegaan, omdat het een stuk eenvoudiger is om uw gegevens te delen als al uw computers met plezier verbonden zijn.

Stap voor stap: netwerk Uw computers en apparaten moeten de ruggengraat vormen van de referentiebibliotheek van elk huishouden. De informatie is gemakkelijk te vinden en gemakkelijk te begrijpen, en de schermafbeeldingen op elke pagina zijn een pluspunt. Complexe concepten stap voor stap nemen is de beste manier om succes te verzekeren, en dit boek beantwoordt zijn belofte.