Boekbespreking - Draadloos thuisnetwerk voor Dummies

Draadloos is, zoals de auteurs van dit boek aangeven vanaf de eerste alinea, overal tegenwoordig. Het bevat niet alleen uw computer, maar ook uw telefoon, printer en andere apparaten die u na aan het hart liggen. Als je het beu bent om te struikelen over de kabels die rondslingeren in je huis, of over het feit dat de draagbare computer toch niet zo draagbaar is, omdat "de internetkabel de bank niet bereikt", dan is het idee van een draadloze verbinding netwerk is een paar keer in je opgekomen. Dit boek is geschreven met als doel je, de computergebruiker, niet de computerwetenschapper, te leren een draadloos netwerk te installeren en slim te gebruiken. Laten we eens kijken of het doel is bereikt en of je het alleen met de hulp van dit boek kunt doen, zonder 'de vriend die weet over computers' (ik weet dat je er een hebt, we hebben allemaal).

Hoe het boek is gestructureerd

Het boek bevat 20 hoofdstukken, die in vijf delen zijn gegroepeerd. Het eerste deel biedt basisinformatie over draadloos, de tweede heet "Maak plannen" en het richt, je raadt het goed, bij het plannen van je draadloze netwerk en het kiezen van de elementen die je erin wilt opnemen. Het derde en vierde deel bevatten het grootste deel van de informatie waarnaar u op zoek bent, omdat zij u leren hoe u het draadloze netwerk moet installeren en gebruiken. Het laatste deel van het boek is een verzameling "tientallen". Als je niet weet wat dat is, wees geduldig, ik zal het later in de review uitleggen. Zelfs als je op het eerste gezicht in de verleiding komt om rechtstreeks naar deel 3 te gaan en de introductie en planning overslaat, raad ik je aan dit alleen te doen als je echt weet wat je doet, anders krijg je uiteindelijk de computer-alwetende vriend op snelkiezen.

Wat je leert van dit boek

Zoals de titel duidelijk aangeeft, is dit een boek voor ... eh entry-level gebruikers, om het vriendelijk te zeggen. Het is echter niet alleen voor mensen die nooit draadloos gebruikten, het is ook voor degenen die het alleen voor de internetverbinding gebruikten. Dit leert u hoe u andere elementen in uw netwerk kunt opnemen en er het beste van kunt maken. Als u helemaal opnieuw begint, wilt u wellicht aandacht besteden aan het eerste deel, "Basisprincipes voor draadloze netwerken" . Hier vindt u niet alleen achtergrondinformatie, maar ook de netwerkvoorwaarden die u moet kennen. Ook maak je kennis met de apparaten die je moet gebruiken.

Het boek biedt foto's en tekeningen, om u te laten zien hoe alles eruit ziet en waar naartoe, in een poging dit onvriendelijke onderwerp begrijpelijk te maken. Op dit punt is aandacht erg belangrijk, dus je kunt niet alleen door de informatie bladeren, je diagonale leesvaardigheid oefenen en verwachten alles te begrijpen. Zodra u het idee van draadloos hebt gekregen, neemt het boek u mee naar de planningsfase. Als u dit leest, kunt u bepalen wat u in het draadloze netwerk moet opnemen, de juiste technologie selecteren en ook uw budget plannen. In de toekomst komen we bij het grootste gedeelte: "Een draadloos netwerk installeren" . Na een heel hoofdstuk gericht op planning, begint deze met ... meer planning! Als je plotseling beseft dat je halverwege het boek bent en je niets hebt gedaan om het netwerk op te zetten, houd je je bloeddruk laag. Hoe vervelend dit ook is, het is ook noodzakelijk. In het derde deel begint het "wat te doen, hoe het te doen". U leert hoe u een draadloos toegangspunt in Windows installeert, hoe u een draadloos netwerk instelt (er zijn verschillende hoofdstukken voor Windows- en Mac-gebruikers) en hoe u uw thuisnetwerk kunt beveiligen. In het hoofdstuk over beveiliging gaat de auteur ervan uit dat als u zich geen zorgen maakt over de beveiliging van het netwerk, u de risico's niet kent. Dus eerst leer je bang te zijn en dan het probleem op te lossen. Deel vier van dit boek is gericht op het gebruik van het draadloze netwerk dat (hopelijk) je hebt kunnen installeren. Voor Windows 7-gebruikers is er een speciaal gedeelte over "Kennismaken met het Windows 7 Netwerkcentrum" . Terwijl u het gedeelte doorleest, leert u hoe u het beste uit uw draadloze netwerk kunt halen door gameconsoles, printers en andere apparaten toe te voegen. We komen bij het laatste deel van het boek, dat "Part of Tens" waar ik het over had. Hier hebben we vier top tien-lijsten die van pas kunnen komen. Er zijn tien veelgestelde vragen, tien manieren om draadloze apparaten te troubleshooten, tien apparaten om verbinding te maken met je draadloze netwerk en, voor het geval je nog steeds onbeantwoorde vragen hebt of ontdek je een nieuwe passie voor draadloze netwerken, tien bronnen voor meer informatie. Het boek richt zich op de nieuwere versies van Windows, voornamelijk Windows 7 en Windows Vista, maar beschrijft ook alle stappen voor de Windows XP-gebruikers. Elk besturingssysteem wordt afzonderlijk besproken in het hoofdstuk over het opzetten van het netwerk. Dit kan van pas komen voor de gebruikers die onlangs van Windows XP naar Windows Vista / 7 zijn overgestapt en nog steeds een beetje in de war zijn over de instellingen in de nieuwe interface.

Is de informatie begrijpelijk?

De auteurs doen hun best om het zo te maken. Ze structureren de informatie goed genoeg en vermijden zo veel mogelijk de gespecialiseerde taal, maar dit boek is niet simplistisch. Als je een voorloper bent van draadloze technologie, zal het begin je waarschijnlijk uitschakelen. Met een beetje geduld kan bijna iedereen met deze handleiding een draadloos netwerk opzetten. Het goede van gebruikers op instapniveau is dat het boek een duidelijke grens stelt tussen wat u echt moet weten en wat u kunt overslaan. Het geeft tips, vertelt u wanneer iets echt belangrijk is en wanneer u goed op moet letten, maar ook wat geavanceerde technische informatie is.

Ik ben niet op de hoogte van je grootmoeders, maar de mijne zou het boek lezen, het hoofdidee ervan krijgen (samen met een grote hoofdpijn) en de kabels behouden. Het is niet dat het boek te gecompliceerd is, maar de overvloed aan nieuwe termen zou haar ineenkrimpen. Het boek is echter te eenvoudig om nerds aan te bevelen. Voor wie is het dan? Het is voor de instapgebruiker die meer wil weten over draadloze technologie en bereid is enige tijd te besteden aan het bestuderen van het onderwerp. Met een beetje aandacht kan bijna iedereen zonder extra hulp leren hoe het moet.