Boekrecensie - WordPress voor Dummies

WordPress is een van de vele populaire platforms voor blogs en de ondersteuningssite zegt vol vertrouwen dat dit een van de gemakkelijkste is om in te stellen en uit te voeren. Als dat echt zo is, is er dan een boek nodig om uit te leggen hoe het werkt? De redactie van Wiley denkt van wel. Laten we eens kijken of WordPress for Dummies een boek is dat een blogger moet lezen.

Aan de slag met WordPress

Auteur Lisa Sabin-Wilson zegt dat WordPress voor Dummies is ontworpen voor nieuwe gebruikers van de twee meest populaire versies van WordPress-blogs die worden gehost op Wordpress.com, en blogs gehost op individuele domeinen met software geleverd door Wordpress.org (er is nog een andere versie van WordPress die is ontworpen voor meerdere gebruikers, maar die niet wordt behandeld in dit boek). Er zijn verschillen tussen de twee meest voorkomende platforms, die het boek duidelijk maakt. Zoals met alle For Dummies- boeken, kan deze in elke volgorde worden gelezen en kan de lezer de gedeelten overslaan die niet van toepassing zijn op zijn of haar versie van WordPress. De auteur zegt dat ze ervan uitgaat dat de lezer weet hoe een computer werkt en verbinding maakt met internet, en ze veronderstelt ook dat de lezer weet wat een blog is en wat de basis van e-mail is. Hierdoor kan ze veel informatie over basisvaardigheden uitsnijden en meteen aan de slag gaan. (Voor basisvaardighedeninformatie voor Windows 7 kun je de tutorials op deze website niet verslaan!) Het eerste hoofdstuk dient als een basisinleiding voor WordPress en legt de verschillen tussen de twee versies uit. Het legt uit wat u moet weten om op de Wordpress.com-site te worden gezet, of op uw eigen website en legt de voordelen van elk uit. Het geeft ook een basisoverzicht van bloggen en praat over veelvoorkomende problemen zoals spam. OPMERKING: WordPress wordt regelmatig bijgewerkt. Om deze reden zal elk boek over WordPress enigszins verouderd zijn op het moment dat het gepubliceerd wordt. Zoals het boek duidelijk maakt, zal de basisinformatie die u nodig hebt om een ​​blog op Wordpress.com of op uw eigen website op te zetten, echter niet veranderen.

De voor- en nadelen van Wordpress.com

Het opzetten van een blog op een blog-hosting site is meestal een kwestie van slechts een paar klikken, dus na de introductie begint WordPress voor Dummies met een grondige, goed geïllustreerde gids voor het starten van een eigen blog op Wordpress.com. Nieuwkomers op blogs vinden een schat aan informatie en uitstekende instructies over hoe de beste URL te kiezen, hoe te beslissen welk blog-achtervoegsel moet worden gebruikt (sommige zijn gratis en sommige vereisen een jaarlijkse betaling) en hoe je je gebruikersnaam kunt kiezen. Het overzicht van het Dashboard is ook uitgebreid en gemakkelijk te begrijpen. Omdat het Dashboard voor beginners enigszins verwarrend kan zijn, is het lezen van dit gedeelte een goede manier om meer zelfvertrouwen te krijgen. Het hoofdstuk "Schrijven en beheren van uw blog" is waar dit gedeelte echt uitblinkt. Naast goed, gezond verstand, advies over schrijven, krijgt de lezer instructies over het opmaken van berichten, het organiseren van berichten in categorieën en het beheren van berichten zodra deze zijn gepubliceerd. Er is een goede uitleg over hoe om te gaan met spam (wat veel eenvoudiger is op Wordpress.com dan op zelf gehoste blogs) en instructies voor het omgaan met andermans berichten. Hoewel de selectie van invoegtoepassingen van Wordpress niet zo uitgebreid is als wat beschikbaar is voor zelf-gehoste WordPress-blogs, zijn er nog steeds veel thema's, widgets en andere interessante functies, en WordPress voor Dummies legt alles uit in duidelijk, goed geïllustreerd detail .

Er is een kort gedeelte over de manieren waarop je een Wordpress.com-blog kunt upgraden van hun gratis service naar een betaalde service op de Wordpress.com-site (die meer opties beschikbaar heeft). Hoewel de gratis service minder opties heeft dan een betaald Wordpress.com-blog of een zelf-gehost blog, is deze feature-rijk en eenvoudig genoeg dat het misschien allemaal een blogger nodig heeft, en WordPress voor Dummies legt het allemaal duidelijk en volledig uit. (En naar waarheid, als iemand voor een bloghost gaat betalen, denk ik dat het veel beter is om zijn eigen domein te bemachtigen.)

De voors en tegens van door zelf gehoste blogs

Ik begon mijn eerste WordPress-blogs in 2007 op mijn eigen domein. In die tijd was het opzetten van de blog een stuk gecompliceerder dan nu, en eerlijk gezegd vond ik het een beetje angstaanjagend. Een van de geweldige dingen aan de regelmatige updates van WordPress is de immense verbetering van de interface en het gemak van het opzetten van je eigen blog. Hoewel het nog steeds niet zo eenvoudig is als op Wordpress.com, is het instellen van WordPress op je eigen domein lang niet zo eng als het ooit was. Maar toch, goede goede instructies voor je hebben terwijl je je een weg baant door het proces is een grote vertrouwensmaker, en WordPress voor Dummies schijnt echt. Er is een korte uitleg over hoe u uw eigen domein kunt krijgen en enkele suggesties voor sites voor domeinregistratie. Ik denk dat dit gedeelte beter had gekund, omdat de nieuwkomer misschien niet het verschil zou kennen tussen het eenvoudig registreren van een domeinnaam en het kiezen van een full-service internethost die niet alleen zorgt voor de domeinregistratie maar ook een thuis biedt voor de blog (en alles wat je op het domein wilt zetten). Er is een belangrijke waarschuwing dat je echt onderzoek moet doen voordat je een keuze maakt, omdat webhosts verschillen in hun verwachtingen en wat ze toestaan ​​dat ze doen met een domeinnaam als ze eenmaal zijn vastgesteld. Dit had ook een beetje kunnen worden uitgebreid. Om aan de slag te gaan met uw eigen WordPress-installatie, moet u beschikken over FTP-software (File Transfer Protocol) en bekend zijn met hoe het werkt. WordPress voor Dummies biedt een korte lijst met populaire FTP-software en een verkorte uitleg over hoe de overdracht werkt. Dit had ook iets uitgebreider kunnen zijn, omdat veel mensen helemaal niet bekend zijn met FTP.

Sommige webhosts bieden een service genaamd SimpleScripts die WordPress voor u installeert. Voor de rest van ons is er de handmatige installatiemethode en WordPress voor Dummies legt uit hoe dat werkt. Ik wou dat ik deze uitleg had gehad voordat ik voor het eerst de installatie van WordPress binnenstapte! U moet een database in uw domein maken, de locatiegegevens van de database invoegen in het configuratiebestand van WordPress en vervolgens de WordPress-bestanden naar hun nieuwe locatie FTP. Vervolgens voert u het installatiescript uit. Dat is wat wordpress.org hun 'beroemde vijf minuten durende installatie' noemt. Hoewel het proces eenvoudig en duidelijk is, kan het de nieuwkomer meer dan vijf minuten kosten. (U kunt dit van iemand afhalen die het weet.) WordPress voor Dummies biedt een zeer handig overzicht van veelvoorkomende foutmeldingen en wat u kunt doen om de fouten te verhelpen. Net als bij het gedeelte Wordpress.com is er een hoofdstuk waarin het Dashboard wordt uitgelegd en de schat aan informatie die u daar kunt vinden. Het zelf-gehoste Dashboard heeft meer opties en kan worden aangepast aan uw eigen voorkeuren. Omdat er zoveel dingen zijn die je via het Dashboard kunt personaliseren, is het essentieel dat je dit gedeelte aandachtig leest. Er zijn illustraties en tabellen die elke configuratie dekken. Hoewel ik al jaren met WordPress werk, vond ik in dit hoofdstuk veel nieuwe informatie en heb ik er goed gebruik van gemaakt. Het hoofdstuk genaamd "Het vestigen van je blog-routine" gaat niet zozeer over het vaststellen van een routine, maar over het personaliseren van je blog met je eigen categorieën, links, blogroll, permalinks, berichten en pagina's (en als sommige van die termen je onbekend zijn, na het lezen van WordPress voor Dummies begrijp je ze prima). Hierin wordt uitgelegd hoe u omgaat met opmerkingen (en commentaarspam) en hoe u uw RSS-feed instelt. Er zijn hoofdstukken over mediabeheer (afbeeldingen, audio en video) en over het vinden en optimaal benutten van plug-ins en thema's (inclusief een aantal hoofdstukken over het wijzigen van thema's om aan de eigen behoeften te voldoen). Allen zijn gevuld met duidelijke instructies en illustraties. Niet iedereen zal willen rondneuzen met de innerlijke werking van het thema van hun blog (de CSS-sjablonen), maar het gebruik van de instructies in het boek moet een goed beeld geven van de manier waarop het is gedaan (hoewel ik denk dat er een waarschuwing van het type vet moet zijn geweest dat men zou nooit moeten proberen veranderingen aan te brengen als men niet weet wat men doet, en zelfs als men het weet, moet men eerst een back-up maken!)

De laatste hoofdstukken

Net als bij de meeste For Dummies- boeken eindigt WordPress voor Dummies met een hoofdstuk 'Part of Tens' waarin wordt gesproken over populaire plug-ins en thema's. Er is een hoofdstuk over het back-uppen, upgraden en migreren van WordPress-blogs, die moet worden gelezen (blogs moeten minstens zo vaak worden gebackupt als computers zouden moeten!) En als u de inhoudsopgave leest, ziet u een link naar nog meer bonushoofdstukken op de For Dummies -website. Die praten over geavanceerde onderwerpen zoals het gebruik van WordPress als een content managementsysteem en het gebruik van de multi-user versie van WordPress, plus een selectie van sites die WordPress gebruiken voor content management, zodat de lezer kan zien hoe het eruit ziet.

Product Nominaal 5/5

WordPress voor Dummies is een uitstekende handleiding voor WordPress, ongeacht of u hun eigen site of die van uzelf gebruikt. Het legt alles uit wat iemand zou moeten weten over het opzetten en onderhouden van een blog en biedt veel duidelijke illustraties en praktijkvoorbeelden. De auteur is duidelijk een expert en zelfs mensen die geen WordPress-nieuwkomers zijn, kunnen veel handige uitleg vinden over functies waarvan ze misschien niet wisten dat ze er waren, of waarvan ze misschien niet wisten hoe ze het best konden gebruiken. Zelfs met verschillende jaren van zelf-gehoste WordPress-ervaring, ontdekte ik dat ik niet veel functies had (of volledig had gebruikt) en dat ik al begonnen ben met het maken van verbeteringen. Voor mij is dit boek een blijvertje.