Boekbespreking - Microsoft Office 2010 gewoon en eenvoudig

Als je mijn beoordelingen hebt gelezen, is het je misschien opgevallen dat ik een grote voorstander ben van de gedrukte softwarehandleiding en helemaal niet enthousiast ben over helpbestanden en handleidingen in.pdf-formaat. En ik heb gezegd dat de handleidingen van Microsoft tot de beste behoorden. De gedrukte handleidingen van Microsoft zijn niet meer, maar ze hebben zich aangesloten bij O'Reilly Media om de kloof met boeken te dichten, en hun Plain & Simple- serie is een waardige opvolger van die mooie handleidingen uit het verleden.

Ik gebruik Microsoft Word sinds versie 3.0 voor DOS, dus ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat grote verbeteringen gezien. Naarmate Word werd uitgebreid en opgenomen in Office met Excel, Powerpoint en andere programma's, werden steeds meer functies toegevoegd en het lezen van de instructies voor het gebruik van deze functies werd steeds noodzakelijker. Office 2010 is de meest veelzijdige versie tot nu toe, en een boek dat het "gewoon en eenvoudig" kan maken, is de moeite waard om te bekijken. Ik ben blij te kunnen melden dat Microsoft Office 2010 Plain & Simple precies is wat de titel zegt dat het is. Nu ik dat gezegd heb, moet ik duidelijk maken dat het doel van de Plain & Simple- serie boeken niet is om diep technologische details in te gaan en uit te leggen waarom alles werkt. Het doel van de boeken is om mensen te helpen vertrouwen te hebben in het gebruik van de software en om hun werk zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Zodra de gebruiker zich op zijn gemak voelt met de software, is het waarschijnlijk dat hij of zij vragen heeft over waarom dingen werken zoals ze doen. Voor dat soort antwoorden zijn er andere boeken die meer in detail gaan. (Dat is de manier waarop veel Microsoft-handleidingen werden uitgelegd - er zou een vrij kort boek zijn waarmee je kon beginnen, en nog een dik boek dat je alle technologische details gaf die je maar wilt.)

Het boek belooft "Geen computer spreken" en een rechtlijnige aanpak, waarbij geen enkele uitleg meer dan twee pagina's in beslag neemt. Het levert zeker die belofte waar. Alles is duidelijk en goed geïllustreerd met schermafbeeldingen, en de pagina's zijn kleurrijk en mooi ingedeeld om te lezen. Er zijn Tips om sommige dingen gemakkelijker te maken en Zie ook koppelingen naar informatie op andere pagina's. De auteur heeft een aantal van de taken geselecteerd die u waarschijnlijk met alle onderdelen van Office doet en geeft duidelijke, stapsgewijze geïllustreerde instructies voor elk onderdeel.

De fundering leggen

Inmiddels hebben veel mensen genoeg met Microsoft-producten gewerkt om zeer vertrouwd te zijn met de basisprincipes - knippen, kopiëren, plakken, openen, opslaan enzovoort - maar Office bevat veel meer dan dat, en veel van wat het doet is aangelegd op het lint aan de bovenkant van het scherm. Het lint kan intimiderend lijken voor mensen die het voor de eerste keer tegenkomen (ik weet dit uit ervaring, hoewel ik Word sinds versie 3.0 voor DOS heb gebruikt!) Microsoft Office 2010 Plain & Simple doet het met een duidelijk geïllustreerd en uitgelegd sectie over het lint, die de mysteries zou moeten wegnemen en laten zien hoe nuttig het kan zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van de secties over Galerijen, Lijsten en de Backstage-weergave, die allemaal voorkomen in elk van de afzonderlijke programma's waaruit Microsoft Office 2010 bestaat.

Recht aan het werk gaan in Office 2010

Ik moet toegeven dat ik in de war was om een ​​hoofdstuk te zien getiteld "Common Tasks in Office" dat niet te maken had met tekst of berekeningen, maar met opgesmukte lettertypen, illustraties en foto's. Het is bedoeld om de hulpprogramma's te demonstreren die alle Office-toepassingen gemeen hebben, maar zou het niet logischer zijn geweest om de illustraties te maken met een tekstverwerkingsdocument in plaats van met clipart? Een blik op de inhoudsopgave zou aantonen dat Word meer aandacht krijgt dan de andere elementen van Office 2010. Na die afleiding komt het boek echter helemaal aan het werk.

Er zijn drie versies van Office 2010 (Professional Plus 2010, Professional 2010 en Home en Business 2010) met verschillende componenten, en Microsoft Office 2010 Plain & Simple gaat in detail over de meeste van hen. Word heeft drie secties; Excel, Powerpoint en Outlook hebben elk twee secties; Publisher, Access en OneNote hebben elk één sectie. De gespecialiseerde tools InfoPath, SharePoint en Communicator, te vinden in de Professional Plus- versie, krijgen korte beschrijvingen in andere hoofdstukken. Elke Office 2010-componentprogramma-uitleg begint met de basisbeginselen en gaat vervolgens stap voor stap mee met de meer complexe taken. Tegen de tijd dat je de basisprincipes grondig hebt uitgelegd, heb je zeker het vertrouwen gekregen om verder te gaan. Het boek besteedt niet veel tijd aan het doornemen van dingen die de meeste Windows-gebruikers al weten, wat betekent dat er meer ruimte is om zich te concentreren op het leren hoe je het meeste uit de software kunt halen. Net als bij andere boeken in deze serie, kan Microsoft Office 2010 Plain & Simple in elke volgorde worden gelezen en kan het worden gebruikt als naslagwerk voor iedereen die wil weten hoe iets werkt. Aangezien elke sectie echter voortbouwt op de informatie in eerdere secties, raad ik aan om het hele hoofdstuk dat gewijd is aan het programma dat je aan het leren bent, te lezen, van begin tot eind.

Office 2010 uniek maken ... en dat zo houden

Omdat niet iedereen op dezelfde manier werkt, en omdat de werkomgeving van Office op elke manier op maat kan worden gemaakt voor elke gebruiker, zal het gedeelte over aanpassen en beveiligen van kantoor zeker zwaar worden. Gewoon beslissen wat je wel en niet wilt op het lint kan gemakkelijk veel tijd in beslag nemen, zonder deze duidelijk geïllustreerde gids binnen handbereik. Evenzo zijn de secties over het beschermen, herstellen en digitaal ondertekenen van bestanden een essentieel referentie-instrument. Werken met Office is beslist geen eenvoudige kwestie van het installeren van het programma en direct aan het werk gaan - een duidelijk begrip van zaken als AutoSave en AutoRecover kan veel leed besparen over mogelijk verloren of verwijderd werk. Dat alleen al zou de kosten van het boek waard zijn.

Microsoft Office 2010 Plain & Simple is een duidelijk geschreven, duidelijk geïllustreerde, stapsgewijze handleiding voor alles wat vrijwel iedereen moet weten om succesvol te zijn met Microsoft Office 2010. Microsoft Office is in de loop der jaren gegroeid en is veel meer geavanceerde software geworden, die functies voor zowel de beginner als de gevorderde gebruiker. Met dit soort boeken zullen beginners er zeker van zijn nieuwe dingen te blijven proberen en geavanceerdere gebruikers zullen misschien manieren vinden om taken die ze al onder de knie hebben gemakkelijker te maken te maken.