Boekrecensie - Office 2013: The Missing Manual

Een van de grootste sterke punten van de reeks Ontbrekende handboeken is dat ze vrijwel alles over hun onderwerpen uitleggen. Hun slogan is "Het boek dat in de doos had moeten liggen", en dat is juist. De meeste van deze boeken zijn uitstekende referenties voor hun onderwerpen, geschreven door mensen die duidelijk experts zijn en die weten hoe ze dingen moeten uitleggen, zodat wij niet-experts ze kunnen begrijpen. Ik heb in de loop van de jaren verschillende van deze boeken gekocht (er zijn er zelfs vier op kantoor bij mij terwijl ik dit schrijf). Dus toen ik de kans kreeg om Office 2013: The Missing Manual te beoordelen, begon ik met hoge verwachtingen. Zijn mijn verwachtingen voldaan? Laten we eens kijken in deze recensie.

De doelgroep van het boek

In tegenstelling tot sommige andere uitleg-it-alle boeken die ik onlangs heb gelezen, is deze gericht op zowel totale nieuwkomers als mensen die upgraden van eerdere edities. Dat is een lastige zaak om in evenwicht te brengen, omdat er voldoende uitleg voor de nieuwkomers moet zijn, maar niet zozeer dat mensen die al iets over het onderwerp weten zich zullen vervelen en afdwalen. Ik denk dat de auteurs er alles bij elkaar goed in zijn geslaagd om dat koord te laten lopen. De auteurs zijn Nancy Conner en Matthew MacDonald.

In het boek worden de Office-toepassingen die door meer mensen waarschijnlijk worden gebruikt , uitgebreid uitgelegd: Word, Outlook, Excel, PowerPoint en Access . Er zijn ook hoofdstukken die veel minder gedetailleerd gaan over Publisher, OneNote, SkyDrive en de gratis webapps . Er zijn een paar korte verwijzingen naar Office 365, maar als u een uitgebreide uitleg van die editie van Office wilt, moet u een ander boek zoeken. Ik zou onze recent herziene Microsoft Office Inside Out: 2013-editie willen voorstellen, die een goed werk doet om Office 365 uit te leggen. Ik vond deze benadering enigszins verrassend. Waarom uitleggen SkyDrive en Web Apps maar niet Office 365 ? Uit nieuwsgierigheid bladerde ik door Amazon om te kijken of er een aparte Office 365 was: The Missing Manual - en dat is er niet. De zoektocht duikt op in dit boek, dat heel weinig zegt over dat onderwerp.

De apps uitleggen

Elk van de vijf secties die de belangrijkste Office-apps uitleggen, heeft dezelfde structuur: een inleiding tot de absolute basis, die meestal is ontworpen voor nieuwkomers (maar informatie bevat over de functies die nieuw zijn voor Office 2013 die mensen die upgraden, moeten kennen) gevolgd door hoofdstukken die de essentiële commando's en vaardigheden verklaren die men moet weten om comfortabel te zijn met de betreffende app, en die eindigen met meerdere hoofdstukken die zijn gewijd aan onderwerpen die van groot belang zijn voor gevorderde gebruikers. Zoals bij alle boeken van deze aard, kunnen de hoofdstukken in elke volgorde worden gelezen of geheel worden overgeslagen, afhankelijk van de behoeften van de individuele lezer. Met de indeling van onderwerpen van eenvoudig tot complex, zou het voor bijna iedereen gemakkelijk moeten zijn om rechtstreeks naar de informatie te gaan die ze in het boek nodig hebben. Hier is bijvoorbeeld de inhoudsopgave van de e-bookeditie voor Word .

Ik besloot het boek uit te testen door de instructies voor het gebruik van Outlook te lezen . Ik had Outlook gebruikt op een baan die ik in 2000 had, vond het niet leuk en had het sindsdien niet aangeraakt. Ik was benieuwd hoeveel ik me herinnerde en hoeveel er in de loop der jaren is veranderd - en of Outlook nu gemakkelijker te gebruiken was nu Microsoft er jaren over heeft gedaan om het te verbeteren. De auteurs beginnen met te zeggen dat Outlook niet meer alleen voor e-mail is, en dat is absoluut waar. Hoewel ik eerder een paar andere functies had gebruikt (zoals de kalender, omdat het mijn taak was om elke week de afdelingsagenda af te drukken), had ik nog niet veel gedaan met contacten, de takenlijst, notities of de mappen. Al deze functies zijn merkbaar anders in Outlook 2013, dus ik las de hoofdstukken van Outlook zorgvuldig door voordat ik me een weg door het programma begon te banen. Ik beoordeel de e-bookeditie, dus zodra ik begon te oefenen, kon ik gemakkelijk heen en weer schakelen tussen het programma en het boek wanneer dat nodig was.

Office 2013: het ontbrekende handboek bevat geen oefenbestanden zoals sommige andere soortgelijke boeken, maar ik vond dat geen probleem. De instructies zijn heel duidelijk en het was gemakkelijk om stap voor stap te volgen, en de tekst wordt afgewisseld met veel nuttige tips en hints en suggesties voor andere pagina's in het boek waar je terecht kunt voor meer informatie. Dit was een geweldig idee en maakte het gemakkelijk om meer informatie te vinden of gewoon door te gaan, afhankelijk van de behoeften van de lezer. Toen ik dit volgde, was het al snel duidelijk dat ik een veel positievere indruk van Outlook had gehad als (a) Outlook 2000 net zo uitgebreid was als Outlook 2013 en (b) ik een boek als dit had om het allemaal uit te leggen in plaats van alleen maar door te moeten modderen. Hoewel ik in een bibliotheek werkte, waren de how-to-boeken in die tijd lang niet zo goed. :)

conclusies

Office 2013: het ontbrekende handboek biedt een goed evenwicht tussen het bieden van voldoende basisinformatie voor beginners en het verstrekken van gedetailleerde informatie over geavanceerde functies voor meer gevorderde gebruikers. De auteurs kennen hun onderwerp duidelijk en kunnen het aan bijna iedereen uitleggen. Er zijn online bijlagen beschikbaar met veel nuttige links en extra's. Ik testte het met een Office-app waarvan ik niet op de hoogte was en vond de instructies eenvoudig te volgen en de illustraties duidelijk. Uiteindelijk vond ik het een zeer goede aanvulling op mijn boekenplank. Dat gezegd hebbende, echter, om een ​​dergelijke complexe reeks te dekken, moet dit boek volledig lang zijn (1051 pagina's in de e-boekeditie, inclusief een index van 28 pagina's) en het omvat meer toepassingen dan veel mensen zullen moeten gebruiken, dus het kan zijn gemakkelijker om boeken te kopen die toepassingsspecifiek zijn of die niet zo uitgebreid ingaan op de geavanceerde functies.

Zoals ik al zei, vond ik dit boek een uitstekende naslagwerk dat zo ongeveer alles uitlegt wat iemand zou willen weten over Office 2013. Maar in het echte leven heeft niet iedereen zoveel details nodig. Het zou de moeite waard zijn om het boek uit uw plaatselijke bibliotheek te bekijken en te kijken hoe goed het bij u past. Als je daar geen tijd voor hebt, bekijk dan dit gratis hoofdstuk (PDF-download) om een ​​beetje een voorproefje te krijgen.