Boekrecensie - Windows 7 De definitieve handleiding

Wanneer je de woorden 'definitief' en 'ultiem' op de cover hebt staan, en wanneer een boek begint met 'Alles wat je moet weten over Windows 7 is hier', is het heel normaal om de leessessie met zeer hoge verwachtingen te starten. Laten we nu eens kijken of Windows 7 The Definitive Guide van William R. Stanek overeenkomt met uw hoge verwachtingen.

Hoe het boek is gestructureerd

Het boek is de titel 'The Essential Resource for Professionals and Power Users' en je hoeft alleen maar te geloven in de inhoudsopgave. Het boek bevat vijf delen, die 25 hoofdstukken samenvatten ... die op hun beurt weer 992 pagina's zijn. Je kunt niet meer 'definitief' krijgen dan dat! De auteur ruimt dingen vanaf het begin op en schrijft in het voorwoord dat dit op geen enkele manier een 'lichtgewicht beginnersboek' is . Nogmaals, wanhoop niet! Hij zegt ook: "Als u weet wat de Start-knop is en wat Internet Explorer is, bent u in goede vorm, lees alstublieft verder!" Het boek begint met de basis, zoals het instellen, aanpassen en tunen van Windows 7, gaat verder met het beheersen van uw gegevens en digitale media, verbinden en netwerken en beheren en ondersteunen van Windows 7, om te eindigen met geavanceerde tips en technieken, een gedeelte dat de technologie-freak in je klapt van opwinding.

Doelgroep?

Vanaf het begin is er een klein probleempje. Het boek is voltooid, ja, maar het heeft geen doelgroep. Zelfs als de auteur in het begin probeert het publiek in te stellen, probeert het boek toch iedereen tevreden te stellen, en elke public relations-gids leert dat alle doelgroepen niet tegelijkertijd gelukkig kunnen zijn. Deze gids probeert zowel instapgebruikers als professionals te beantwoorden, maar het risico bestaat dat beginners de zeer nuttige informatie uit de vele geavanceerde functies verliezen, terwijl professionals het beu worden dingen te lezen die ze als simplistisch beschouwen.

Ik zal u een voorbeeld geven: In het eerste deel van het boek is er een gedeelte waarin de verschillen tussen de verschillende edities van Windows 7 worden uitgelegd: Starter, Home Basic, Home Premium, Professional, Enterprise en Ultimate. Het vertelt je stap voor stap hoe je het Configuratiescherm opent en bepaalt welke versie van Windows 7 je momenteel gebruikt, waardoor je snapshots en veel indicaties krijgt, gewoon om je een enorme onvriendelijke tabel op de volgende pagina te geven, over het gebruik van de upgrade kopieën van Windows 7 . De lijst met voorbeelden kan doorgaan. In hoofdstuk 6, Verkennen en zoeken naar uw computer, vertelt het boek u wat een adresbalk is en waar deze zich precies bevindt, om te eindigen met een tabel zoals hieronder.

Het is dus redelijk om te zeggen dat zowel beginners als gevorderde gebruikers zijn uitgenodigd om dit boek te lezen, maar beiden krijgen het gevoel dat het niet voor hen is bedoeld.

Wat het boek biedt

Afgezien van dit probleem is de informatie overvloedig. Voor de instapfuncties zijn er afbeeldingen en snapshots om de lezer onderweg te begeleiden. Het eerste deel neemt je mee door de basisbeginselen van de eerste stappen, het optimaliseren van je Windows 7-interface, het afstemmen van het uiterlijk, het configureren van software en het aanpassen van hardware-apparaten. Het tweede deel gaat verder door u te leren hoe u uw computer kunt verkennen en doorzoeken, op internet kunt surfen met Internet Explorer 8, mediabibliotheken kunt maken, gegevens van externe apparaten kunt vastleggen, gegevens kunt beveiligen en printers, scanners en faxen kunt instellen. Het derde deel van het boek concentreert zich op netwerkinstellingen, terwijl het vierde deel vooral gaat over het beheren van gebruikersaccounts, schijven en schijven, het omgaan met routineonderhoud en het krijgen van hulp en ondersteuning. Nu het vrij duidelijk is dat uw kennis over de Start-knop alleen niet uw leven met dit boek zeer gemakkelijk zal maken, gaan we naar het laatste deel van de gids: Advanced Tips and Techniques . Dit deel bevat vier hoofdstukken: Windows 7 installeren en uitvoeren, de opstartomgeving van Windows verkennen, Groepsbeleid gebruiken met Windows 7 en Mastering Windows Media Center . Als je geen code spreekt, is dit het punt waar het boek eindigt. Als je niet bang bent voor stukjes tekst met een constante breedte, is dit de plek waar je je thuis zult voelen en je zult niet geïrriteerd raken door wat je als overbodige informatie zou kunnen beschouwen.

Geeks zullen dol zijn op dit boek. Het antwoordt in feite elke vraag die ze kunnen hebben over dit besturingssysteem. Het boek is ook erg goed geschreven en neemt de tijd om elk kenmerk dat er is uit te leggen. Het is zo begrijpelijk dat ik het bijna voor oma heb aanbevolen. Maar hier ligt het probleem. In bijna 1000 pagina's met zeer goed geschreven informatie zou oma slalom door geavanceerde functies moeten slalom die ze nooit zal gebruiken, om tot de basis te komen. Koop het voor haar, alleen als ze heel geduldig is. Als je alles wilt weten over Windows 7, dan is dit het. Als je niet zo nieuwsgierig bent, moet er een eenvoudiger gids voor je zijn.