Boekrecensie - Windows 8 Stap voor stap, door Ciprian Rusen & Joli Ballew

Windows 8 is nu te koop en de interface is iets totaal anders dan elke vorige versie. Er zijn functies die geheel nieuw zijn, functies die anders werken dan hun vorige incarnaties en functies die vrijwel hetzelfde zijn. Wat is de beste manier om met Windows 8 op de grond te lopen? Windows 8 Step-Step is onderdeel van een serie met een welverdiende reputatie voor het uitleggen van dingen op een eenvoudige, duidelijke manier die bijna iedereen kan begrijpen, en voor het helpen van nieuwe of onervaren gebruikers om snel vertrouwen te winnen. Past Windows 8 Step by Step op dit patroon? Laten we het uitzoeken.

Disclaimer: ik heb enkele hoofdstukken gelezen terwijl dit boek werd geschreven, maar ik had geen mening over het boek als geheel, totdat ik het eindproduct in handen kreeg.

Ermee beginnen

Het eerste dat opvalt is dat dit een heel groot boek is. Met technische boeken kan dit zowel goed als slecht zijn. Of de auteurs hebben zoveel ruimte ingenomen als ze nodig hebben om alles op de juiste manier uit te leggen, of ze hebben in zoveel pluisjes geschept dat het lijkt alsof ze door het woord worden betaald. Vanaf het begin kon ik zien dat dit boek van de variëteit "Neem zoveel ruimte als nodig is om dingen uit te leggen" is . De eerste 30 pagina's geven een overzicht van Windows 8, een uitleg van de conventies van het boek, en enkele nuttige adviezen over het aanpassen van het lint aan uw eigen stijl, waardoor de lezer goed van start gaat.

Ik was echter verbaasd om te zien dat wanneer het boek van start gaat, de auteurs veronderstellen dat de lezer een computer heeft waarop Windows 8 al is geïnstalleerd. Ze bevatten veel informatie over het installeren van Windows 8 (in de vorm van een upgrade of een dual-boot met een bestaand besturingssysteem) aan het einde van het boek. Ik denk dat een korte vermelding van die sectie in het hoofdstuk "Introductie van Windows 8" geschikt zou zijn geweest. Dat is een kleine klacht, omdat het boek alles uitlegt wat een nieuwe gebruiker moet weten om te beginnen. Aangezien deze versie van Windows zo anders is, zullen veel nieuwe gebruikers (zoals ik) de manier waarderen waarop de auteurs de lezer door de eerste stappen leiden. Het is vooral belangrijk om te begrijpen hoe het startscherm werkt, want dit is wat iedereen begroet wanneer ze Windows 8 voor het eerst openen en het is als niets dat Microsoft eerder heeft gedaan. Windows 8 Step-Step legt ook uit hoe u de tegels op het Start- scherm gebruikt en hoe u het uiterlijk kunt aanpassen aan wat het beste werkt voor elke persoon. Ik had graag een beetje meer grondige uitleg gehad over wat Charms is, maar de beschrijving van hoe ze werken en waar ze verschijnen is erg goed. Als iemand die nog steeds het uiterlijk van het startscherm ziet schokken, vond ik de waarschuwing om het bureaublad niet voor alles te gebruiken "omdat apps de norm zullen worden, vooral op telefoons en tablets", een beetje vreemd. Dit veronderstelt dat de meeste mensen overschakelen van traditionele desktopcomputers naar telefoons en tablets, wat ik betwijfel dat dit het geval zal zijn. Vanaf nu werken veel bekende programma's alleen op het bureaublad, dus mensen zullen er naar moeten overschakelen om te blijven werken met hun gebruikelijke software. Het is veel te snel om mensen aan te sporen om het op te geven. En de "Key Points" -sectie erkent dit: "De traditionele desktop is beschikbaar vanaf het startscherm en is nog steeds waar u het meeste van uw werk zult doen."

De uitleg over hoe "een computersessie te beëindigen" lijkt een giveaway te zijn voor de nieuwe manier van denken van Microsoft: "Omdat andere opties worden aangemoedigd, is de optie om de computer uit te zetten moeilijker toegankelijk". Slapen of overwinteren op een tablet of telefoon is één ding, maar op een desktop verbruikt het nog steeds stroom en veel mensen (zoals ik) geven er de voorkeur aan om de computer uit te zetten als we klaar zijn voor de dag.

App of niet app

In overeenstemming met de filosofie "gebruik het Startscherm", is er een zeer gedetailleerd hoofdstuk gewijd aan het gebruiken en aanpassen van de apps die op het startscherm verschijnen. Ik denk dat na het lezen van dit gedeelte zowat iedereen zich zeker voelt met die apps en met het toevoegen van anderen. Het was goed om uitgebreide instructies te zien voor het aanpassen van het startscherm om alleen de tegels weer te geven die je wilt zien, en om meer apps op te nemen dan de tegels die in eerste instantie verschijnen. Ik ben echter nog steeds een beetje in de war over wat er precies als een app wordt beschouwd. Dit hoofdstuk beschrijft Microsoft Office als een "reeks toepassingen" die op het startscherm kan worden opgenomen. Er is geen indicatie dat eventuele andere software van derden het cijfer haalt voor weergave op het startscherm. Voor een nieuwe gebruiker die nog niet zoveel van andere software heeft gekregen, zou dit geen probleem moeten zijn, maar voor iemand met meer ervaring die benieuwd is of, laten we zeggen, een niet-Microsoft-browser betegeld kan zijn, is er geen informatie op de een of andere manier. Helaas heeft Windows 8 Step By Step het niet over het installeren van software op het bureaublad. Hoogstwaarschijnlijk komt dit omdat niets vanuit dat perspectief echt is veranderd. Het proces is hetzelfde als in eerdere versies van Windows. Sommige nieuwkomers hebben er misschien baat bij gehad er hier aan te herinneren.

Onderzoek van de ingebouwde software

Het hoofdstuk gewijd aan bestanden, mappen en bibliotheken was een van de meest gedetailleerde, en het zou voor bijna iedereen een duidelijke uitleg moeten geven over hoe deze dingen werken. Mensen die al bekend zijn met eerdere versies van Windows zullen dit hoofdstuk ook een nuttige referentie vinden. De interface van Windows 8 is merkbaar anders, maar de basisprocessen zijn vrijwel hetzelfde als in Windows 7. De oefenbestanden (gratis te downloaden van de Microsoft-website, link aan het begin van het boek) zouden het leren leren gebruiken van File Explorer bijna pijnloos. Het hoofdstuk over Internet Explorer 10 is vooral goed. De browser is op belangrijke manieren veranderd en het is goed om gedetailleerde instructies en illustraties bij de hand te hebben tijdens het leerproces. De focus ligt op de volledige schermversie die beschikbaar is vanaf het startscherm, wat lijkt op niets wat Microsoft eerder heeft gedaan, maar er zijn ook gedetailleerde en volledig geïllustreerde instructies voor het gebruik van de desktopversie (ja, er zijn twee afzonderlijke en verschillende versies van de browser opgenomen in Windows 8). Ik dacht dat het advies van de auteurs om beide versies te proberen en er vervolgens een te kiezen als standaard, erg verstandig was.

Nieuwkomers zullen waarschijnlijk niet veel weten over "cloud computing", dus het hoofdstuk dat de SkyDrive van Microsoft beschrijft, komt ook van pas. Het is duidelijk en to the point en zou iedereen snel aan de praat moeten krijgen. Er is ook een goed hoofdstuk over 'sociale apps', hoewel ik niet zeker weet waarom dingen als de camera, agenda en e-mail als 'sociaal' worden beschouwd. De People- app, die echt sociaal is, zou zowat iedereen aanspreken, en ik vermoed dat dit de meest gebruikte app op het scherm is. Windows 8 zou Stap voor stap iedereen op weg moeten helpen met deze app en het gebruik ervan vlot en gemakkelijk moeten maken. Ik was verrast om te horen dat Windows Media Center vanaf het begin geen deel uitmaakt van Windows 8, maar de instructies voor het verkrijgen ervan zijn duidelijk en het boek leidt de nieuwe gebruiker door allerlei mediagebruik en creatie. En natuurlijk is er een hoofdstuk gewijd aan het vinden, kopen en spelen van games, inclusief instructies voor het gebruik van de Windows Experience Index om te bepalen of uw computer beschikt over wat er nodig is om de games van vandaag uit te voeren en instructies voor verbinding met uw Xbox als u een.

Verbinden, delen, beveiliging en meer

De hoofdstukken over het opzetten van een thuisnetwerk, verbinding maken met internet, gegevens delen via een netwerk en het instellen van gebruikersaccounts zijn duidelijk en gedetailleerd en geven een nieuw gebruikersvertrouwen om deze dingen te doen. Ik vond vooral de aandacht voor detail in de uitleg van zaken als het opzetten van een Windows Live / Microsoft-account en het maken van afzonderlijke gebruikersaccounts voor computers die door meer dan één persoon worden gebruikt. Ik vermoed dat zelfs sommige meer ervaren Windows-gebruikers een opfriscursus kunnen volgen over het beheer van gebruikersaccounts. Tegenwoordig is beveiliging belangrijker dan ooit en het hoofdstuk over hoe je een Windows 8-computer veilig en beveiligd kunt houden, is een goede manier om de ingebouwde beveiligingsmaatregelen van Windows 8 uit te leggen.

Ik ben er niet zeker van dat een absolute nieuwkomer een reden zou hebben om met de instellingen van de firewall te spelen, vooral als hij of zij alleen de apps gebruikt die bij Windows 8 worden geleverd, maar als de instructies bij de hand zijn, is dit van essentieel belang als het zover is. Ik weet ook niet zeker hoezeer een nieuwkomer met Windows Defender zou willen friemelen, maar ook hier zijn de instructies duidelijk en goed geïllustreerd en zullen ze een goede referentie zijn voor de toekomst. Door de jaren heen te achterhalen hoeveel nieuwkomers een vertekend beeld hebben van wat Windows Update feitelijk doet (mijn moeder heeft nooit, ooit toestemming gegeven voor een update op haar Windows ME-computer, uit angst dat ze een virus zou krijgen, en je kunt je voorstellen de puinhoop die zorgde), vond ik de logische benadering van Windows Update in Windows 8 stap voor stap een van de meest waardevolle delen van het boek. De hoofdstukken over de manier waarop Windows 8 back-ups maakt en de informatie herstelt, zijn ook erg goed. Het actiecentrum is misschien een beetje intimiderend voor een nieuwkomer, maar de uitleg over wat het doet en hoe het zijn meldingen moet lezen en aanpassen, zou het gebruik ervan een stuk eenvoudiger moeten maken. Lezers met kinderen zullen de uitleg van Family Safety waarderen, hoewel ik denk dat dit waarschijnlijk had moeten worden opgenomen in de hoofdstukken over beveiliging. Er is een groot gedeelte gewijd aan het Ease of Access Center . Ik weet niet zeker of ik het hoofdstuk 'Deze computer toegankelijk maken' wel zou hebben gebeld. Voor mij klonk het als instructies om ervoor te zorgen dat andere mensen de computer konden gebruiken, in plaats van het gemakkelijker te maken voor mensen met een handicap om Windows 8 te gebruiken. Dat is echter een kleine klacht.

Gezien de aanraakschermvriendelijke interface van Windows 8 was ik zeer verrast het hoofdstuk over het gebruik van touchscreen-apparaten tot zo ver in de lijst te zien. Maar gezien de beschikbaarheid van touchscreen-apparaten, zal een nieuwkomer waarschijnlijk eerst Windows 8 op een meer conventionele desktop- of laptopcomputer gebruiken. Ik vond vooral het hoofdstuk '20 tips voor het verbeteren van je Windows 8 computerervaring' leuk . De auteurs hebben dit grondig nagedacht en zijn met uitstekende suggesties gekomen. Ik denk dat de mogelijkheid om de snelkoppeling Afsluiten toe te voegen aan het startscherm aantrekkelijker zal zijn, maar ik vond ook de instructies voor het gebruik van het "verborgen systeemmenu", waar veel zeer nuttige hulpmiddelen verschijnen. Dit is een toevoeging die veel ervaren gebruikers vooral zullen waarderen. En natuurlijk is geen goed computerboek compleet zonder een gedeelte voor probleemoplossing. Omdat Windows 8 zo radicaal anders is dan zijn voorgangers, vermoed ik dat dit hoofdstuk veel gebruik zal gaan maken terwijl mensen met beide voeten op de grond staan. Het heeft veel goed, gezond verstand advies.

Opsommen

Windows 8 gaat stap voor stap verder met de filosofie van de serie om alles stapsgewijs te nemen. Het is ontworpen voor nieuwkomers en de auteurs nemen de tijd om alles uit te leggen. Ik heb boeken altijd gewaardeerd die er niet van uitgaan dat iedereen alles al weet. Sommige mensen zullen sommige van deze dingen al weten, maar zoals bij de meeste computerboeken, is deze ontworpen om in elke willekeurige volgorde te worden gelezen. De auteurs weten duidelijk waar ze het over hebben en kunnen communiceren met nieuwkomers zonder te praten of vergeten hoe het is om met iets nieuws te maken. Ik denk dat mensen die andere versies van Windows uitgebreid hebben gebruikt, dit boek misschien een beetje tekort zullen zien in informatie voor hen, vooral als het gaat om het gebruik van software van derden. Aangezien dit echter niet het primaire publiek van het boek is, markeer ik dat niet.

Product Nominaal 5/5

Laat je niet intimideren door de grootte van dit boek. Je koopt geen container voor pluis en vuller, geloof me. Alles in deze nieuwe versie van Windows wordt in zorgvuldig detail uitgelegd en met illustraties om alles onderweg te laten zien. Dit is het soort boek dat u ter referentie bij de hand wilt houden omdat u er zeker van kunt zijn dat u alles goed kunt doen. Het is een winnaar!