Boekrecensie: Cooking for Geeks, tweede editie

Ik ben me er vanaf het begin behoorlijk van bewust geweest dat mijn geest niet werkt zoals die van anderen. Maar net als andere mensen, kan ik bijna alles leren, als het mij op een logische manier wordt uitgelegd. Dit is de reden waarom ik zo vaak klaag over de constante klachten dat oudere mensen "het gewoon niet begrijpen", terwijl wat de ouderen echt nodig hebben een betere verklaring is! Wat heeft dit te maken met het herzien van een kookboek? Cooking for Geeks, tweede editie, is bedoeld om koken uit te leggen aan mensen die denken in technische en wetenschappelijke termen en die er daarom van overtuigd zijn dat ze niet kunnen koken omdat recepten gecompliceerd zijn en kookboeken de dingen niet goed uitleggen. Lukt het? Lees verder en ontdek het.

Het kookboek initialiseren

Toen ik de eerste editie van dit boek bestudeerde, ontdekte ik dat het leuk was om te lezen en leuk om te beoordelen en had ik ook een aantal verdomd goede recepten. Wat kan een lezer nog meer vragen? Nou, om te beginnen, een herziene en uitgebreide tweede editie die nog leuker is om te lezen dan de eerste.

Je zult zien dat sommige hoofdstuknamen in deze nieuwe editie een iets minder technisch vocabulaire gebruiken, maar de inhoud is nog steeds gericht op het uitleggen van de mysteries van de keuken aan mensen die gewend zijn aan de wetenschappelijke methode.

Er is ook een indrukwekkende lijst van interviews met mensen zoals Adam Savage ("Mythbusters") en Bridget Lancaster ("America's Test Kitchen") en Douglas Baldwin (toegepaste wiskundige) en Lydia Walshin (voedselschrijver). Die worden door het hele boek heen verspreid, en bieden zo nodig inzichten en uitleg. Er is ook een pagina gewijd aan elke geïnterviewde, met zijn of haar referenties en expertisegebieden.

Het boek begint met een inhoudsopgave met alle recepten. Ze zijn onderverdeeld in categorieën als 'Ontbijt' en 'Hoofdgerechten', die bevatten wat u zou verwachten, maar ook 'Componenten en ingrediënten' en een 'Lijst met Labs' die de weg wijst naar de wetenschappelijke experimenten in het boek. Wilt u uw smaakpapillen bekijken, uw perfecte cookie vinden of uw oven of vriezer kalibreren? Dat is alles, plus nog veel meer.

Hoewel de auteur, Jeff Potter, mensen aanmoedigt om gewoon door te springen naar welk deel van het boek ze aanspreekt, zou ik op basis van ervaringen met afwijzing van familieleden zeggen dat als je echt nieuw bent in koken, je veel zou doen beter om met hoofdstuk 1 te beginnen en door te lezen totdat je begint te begrijpen hoe dingen werken. Voor de meeste echte geeks (die Mr. Potter definieert als 'slim en nieuwsgierig') duurt dit niet lang.

Begin met het uitzoeken of je "denkt als een nerd" (er zijn instructies) en ga verder met het definiëren van je keukenstijl, hoe je recepten benadert en hoe je omgaat met "angst in de keuken." Zelfs als je je al op je gemak voelt in de keuken, is het lezen van dit eerste hoofdstuk zeker de moeite waard. Trouwens, het interview met Adam Savage is daar. Ja, hij is dol op koken!

Mr. Potter moedigt mensen ook aan om het recept niet te volgen. Ik zie zijn punt, maar ik denk dat deze aanpak het beste werkt voor mensen die meer ervaring hebben opgedaan in de keuken. Je kunt niet zeggen wat een redelijke manier is om het te 'bevriezen' als je nog nooit zoiets hebt gedaan. Maakt de volgende recepten een einde aan innovatie, zoals de heer Potter benadrukt? Niet als je nog steeds bezig bent met het leren koken van een recept, althans in mijn ervaring (ik heb nu bijna 60 jaar gekookt). Ik volg altijd precies een recept - de eerste keer dat ik het maak. Daarna gaat alles. :)

Ik moet toegeven dat ik lachte toen ik het gedeelte over de "3 x 4 Rule of Countertops" zag. Ik heb nog nooit in mijn leven in een keuken gewerkt die zoveel ruimte had. In feite heeft de keuken die ik de afgelopen 20 jaar heb gebruikt, niet eens een teller met zoveel ruimte erin.

Er is een uitstekend gedeelte dat vertelt over alle apparatuur die u nodig heeft voor uw keuken. En het geeft je niet alleen een lijst; het neemt elk onderdeel (messen, potten, enz.) en legt uit waarom je het nodig hebt en hoe je ervoor moet zorgen. Alleen dit gedeelte is de prijs van het boek waard.

Op naar de wetenschap

Als je eenmaal de basis hebt gelezen, is het tijd om mee te gaan met de wetenschap van koken en eten. Elk hoofdstuk begint met een inhoudsopgave die je laat zien wat je gaat ontdekken. Dit is de lijst voor hoofdstuk 2.

Er is ook een lijst met recepten, een lijst met 'labs' (wetenschappelijke experimenten) en een lijst met mensen die voor het boek zijn geïnterviewd.

De recepten zien er misschien niet aantrekkelijk uit als je de titels ziet, maar ga je gang en lees ze. Ze zijn er om de wetenschap en technologie te demonstreren die ter discussie staan, net zo goed als ze er zijn om je te helpen iets goeds te eten te maken. Je wilt misschien niet echt een bepaald gerecht bereiden, maar als je het doorleest, kun je zien hoe het werkt om uit te leggen wat je in dat gedeelte leert.

Het boek begint met het uitleggen van de smaak. En er is veel meer bij dan alleen "zoet, zout, zuur, bitter, hartig en heet". Er is bijvoorbeeld een grafiek die laat zien welke ingrediënten verschillende culinaire tradities gebruiken om die smaken te vertegenwoordigen. Hier is een deel van.

Er zijn ook experimenten waarbij de lezer het verband tussen smaak en geur kan onderzoeken, gebruik kan maken van gemeenschappelijke keukeningrediënten en de genetische variaties die sommige mensen ertoe brengen heel verschillend te reageren op verschillende smaken en geuren en wat een 'supertaster' maakt. Dat experiment vereist een aantal wetenschappelijke benodigdheden waar je voor moet winkelen. Dat is representatief voor de andere laboratoria in het hele boek. Sommigen gebruiken gemeenschappelijke ingrediënten, sommige vereisen meer wetenschappelijke benodigdheden.

Cooking for Geeks, Second Edition moedigt de lezer ook aan om buiten zijn of haar comfortzone te gaan als het gaat om het experimenteren met ongewone ingrediënten. Sommige andere kookboeken bevatten alleen recepten, terwijl dit boek uitlegt hoe de ingrediënten met elkaar samenhangen. Eén cultuur kan één ingrediënt gebruiken op dezelfde manier dat een andere cultuur iets anders gebruikt. Bijvoorbeeld rijst in Aziatische recepten versus tarwe in Europese recepten. Er is nog een andere handige tabel die algemene ingrediënten in verschillende keukens laat zien. Eerlijk gezegd zijn de grafieken in het boek het waard om het allemaal zelf te kopen.

En er is een uitstekend gedeelte waarin wordt uitgelegd hoe producten het beste kunnen worden bewaard. Sommige ingrediënten moeten niet samen worden bewaard, sommige moeten worden opgeslagen bij lagere temperaturen, sommige dingen worden sneller beschimmeld dan andere, enzovoort. Als iemand die haar deel van de verse producten verloren heeft voor schimmel en papperigheid, waardeerde ik het verzamelen van al deze informatie op één plek.

Ik moet toegeven dat de paragraaf met de naam "Computational Flavor Inspiration" een beetje over mijn hoofd was. De auteur analyseerde heel wat recepten om te zien welke ingrediënten vaak samengingen en welke aromastoffen chemisch vergelijkbaar zijn, en hij legt dit in wetenschappelijke termen uit die zeker een chemicus zullen verrukken. Dan is er een lab om de lezer uit te dagen:

Er is een hoofdstuk gewijd aan de wetenschappelijke antwoorden op "Is het al klaar?" (wat zeer nuttig zal zijn voor de analytische geest) en de factoren die nodig zijn om voedsel te bederven, vergezeld door een uitstekend discours over voedselveiligheid in het algemeen. Tegenwoordig lijkt het erop dat we elke week een soort van voedselgerelateerde ziekte op het nieuws zien. Het is een pluspunt om te weten hoe je jezelf zo veilig mogelijk kunt houden van deze dingen.

Ik wil het hele boek niet weggeven, want ik zou echt iedereen willen aanmoedigen om het zelf te lezen. Zelfs als je niet denkt dat je een nerd bent of als je zeker weet dat je helemaal niet wetenschappelijk bent, zal dit boek je iets interessants vertellen dat je niet wist. Ik denk dat je zult zien hoe Cooking for Geeks, Second Edition een perfecte combinatie is van wetenschap en culinaire kunst.

Voors en tegens

Deze tweede editie van dit boek is zelfs beter dan de eerste. Hier zijn mijn gedachten, voor en tegen.

Pro:

• Boeiend geschreven door iemand die zowel koken als wetenschap duidelijk kent
  • Recepten ontworpen om de principes te demonstreren die besproken worden
  • Experimenten ontworpen om elk principe duidelijker te maken
  • Interviews met een breed scala aan experts, ook boeiend geschreven
  • Wetenschappelijke en culinaire experimenten worden sterk aangemoedigd

con:

• Recepten kunnen enigszins esoterisch zijn. Als je op zoek bent naar absolute beginners: "Hoe water koken, " is dit het niet.
  • Sommige recepten vereisen apparatuur die niet bepaald gebruikelijk is in de gemiddelde keuken.
  • Een deel van de wetenschap en wiskunde bevindt zich op een hoger niveau dan sommige mensen misschien gemakkelijk kunnen begrijpen.

Maar, zoals ik al zei, ik zou iedereen willen aanmoedigen om Cooking for Geeks, Second Edition voor zichzelf te lezen.

Cooking for Geeks, Second Edition is een goed geschreven boek dat de lezer in beeld brengt en bijna alles uitlegt in termen die iedereen kan begrijpen. Zelfs als je er geen enkel recept in kookt en er nooit aan dacht dat wetenschap en koken hand in hand gaan, kun je dit boek lezen op dezelfde manier als je een andere handleiding zou lezen die je meeneemt op een ontdekkingsreis. . Ik ben van plan mijn exemplaar af te geven aan iemand in mijn huis die een diploma in scheikunde heeft en vaak in de keuken wordt gefnuikt omdat hij zich niet op zijn gemak voelt met recepten. Ik kijk er naar uit om de gloeilamp boven zijn hoofd te zien gaan. :)