Boekbespreking - Microsoft Excel 2010 Stap voor stap

Veel mensen moeten net genoeg leren over Microsoft Excel om hun werk te doen. Als gevolg daarvan heb ik veel mensen ontmoet die het nieuws hebben begroet dat ze moeten leren om spreadsheets te maken met al het enthousiasme dat ze zouden hebben voor een baan die kauwgom van het trottoir voor een school afschraapt. Is een spreadsheet echt een buitenaards mijnenveld vol met giftig afval? Kan een boek Microsoft Excel uitleggen in termen die het niet alleen gemakkelijk te begrijpen maken, maar ook gemakkelijk te gebruiken? Microsoft Excel 2010 Step by Step is voor dat doel geschreven. Laten we een kijkje nemen en kijken hoe goed de auteur - Curtis D. Frye - geslaagd is.

Stappen naar succes, of ten minste dat is het plan

Zoals diegenen die mijn beoordelingen hebben gelezen weten, ben ik een fan van de Step By Step- serie. Ik hou van de aanpak om moeilijke onderwerpen stap voor stap aan te pakken. Ik begon dit boek te lezen met een basiskennis van hoe Microsoft Excel werkt, maar niet veel meer, en hoopte meer vaardigheden op te pikken terwijl ik meeging.

Zoals bij alle boeken in deze serie, is er een inleiding die de lezer een kort overzicht geeft van het programma en een samenvatting van de dingen die in deze versie van het programma zijn veranderd. Mensen die Microsoft Excel 2007 hebben gebruikt, zijn waarschijnlijk bekend met de meeste van deze functies. Degenen die beginners zijn of alleen eerdere edities hebben gebruikt, vinden de uitleg van de nieuwe commando's verwarrend en nuttiger omdat de auteur zo'n technische taal heeft gebruikt. Hij begint ook met praten over zaken als sparklines, slicers en draaitabellen. Hallo? Laten we de basisconcepten eerst bekijken en dan zorgen maken over de geavanceerde onderwerpen. Mensen die een stapsgewijze benadering van het leren van een programma willen, willen bij het begin beginnen. Microsoft heeft uitgebreide bruikbaarheidstudies uitgevoerd voordat Microsoft Excel 2010 werd uitgebracht, met als doel het gebruiksvriendelijker en logischer te maken. De inleiding gaat in vrij veel detail over de veranderingen aan allerlei dingen waarvan ik nog nooit gehoord heb. Eerlijk gezegd zou de auteur, in plaats van pagina's verspillen aan deze dingen, een link moeten hebben gegeven naar een lijst op de Microsoft-website voor iedereen die mogelijk geïnteresseerd is. Een beginner of persoon met alleen basiskennis weet niet wat deze dingen zijn en een persoon die geavanceerd genoeg is om ze te herkennen, zal geen boek lezen dat stap voor stap wordt gelezen.

Dit gedeelte is naar mijn mening ook ontsierd door de schrijfstijl van de auteur. Hij zegt dingen als: "Met draaitabellen kunnen gebruikers grote gegevenssets efficiënt samenvatten, bijvoorbeeld door waarden dynamisch te herschikken om verschillende aspecten van de gegevens te benadrukken. Het is vaak handig om de gegevens in een draaitabel te kunnen beperken, dus de Excel team heeft de functionaliteit voor gebruikers opgenomen om draaitabellen te filteren. " En dat is vanaf de introductie. Het dient als een waarschuwing voor wat ons te wachten staat.

En zo begint het

Na meer dan 40 pagina's aan introductiemateriaal komt het boek uiteindelijk aan de slag met het gebruik van Microsoft Excel 2010 . Het adviseert mensen om hun werk vaak te bewaren, zonder de ingebouwde AutoRecover- functie van Microsoft Excel te noemen. AutoRecover is iets dat iedereen moet weten. Hoe het ook wordt genoemd, het slaat je werk elke paar minuten op, zodat je niet veel of zoiets verliest als er iets vastloopt. Er zijn oefenbestanden beschikbaar om met het boek te gebruiken, en de auteur denkt duidelijk dat de oefeningen die deze bestanden gebruiken vanzelfsprekend zijn. Hij praat bijvoorbeeld over documenteigenschappen en geeft de lezer de opdracht om verschillende trefwoorden in het oefenbestand in te vullen. Waarom deze specifieke voorwaarden? Geen uitleg. Het hoofdstuk "Een werkmap instellen" wordt afgesloten met een uitgebreide sectie over het aanpassen van Microsoft Excel 2010 aan uw eigen voorkeuren. Er was een gedeelte in het inleidende hoofdstuk dat ging over het aanpassen van het lint . Al het materiaal over manieren om het programma aan te passen aan de eigen voorkeuren, zou in een apart hoofdstuk 'Aanpassen' moeten zijn geplaatst. Wie zou er in een hoofdstuk met de naam "Een werkmap maken" kijken voor instructies voor het aanpassen van Microsoft Excel 2010 als geheel?

Gegevens, gegevensinvoer en tabellen

Het gedeelte over gegevensinvoer bevat informatie over nuttige hulpmiddelen zoals Automatisch aanvullen , FilllSeries en AutoAanvullen, maar bevat geen eenvoudige dingen zoals wat er gebeurt wanneer u op Enter of Tab drukt nadat u een enkele waarde hebt ingevoerd. De menu-items van AutoFill-opties worden uitgelegd in "tech-ese" in plaats van gewoon Engels. Het doen van de oefening met het oefenbestand had kunnen helpen verduidelijken wat er aan de hand was, als de oefening niet zo plichtmatig was geweest. Nogmaals, een ervaren gebruiker zou er geen problemen mee hebben gehad om dit snel te doorlopen, maar een beginner zou bijna zeker meer willen op het gebied van uitleg en oefening, en voor een boek dat ogenschijnlijk gericht is op beginners, is dit gewoon een ander in een lange lijst van mislukkingen . De secties over het verplaatsen van gegevens en het vinden en vervangen van gegevens zijn iets beter en de oefenbestanden lijken echt nuttig te zijn. Live-voorbeeld plakken is een bijzonder nuttige nieuwe functie en wordt redelijk goed uitgelegd. Helaas is dit een zeldzaam voorbeeld van een eenvoudige uitleg. Het gedeelte over het maken van tabellen heeft een redelijk gemakkelijk te begrijpen concept en weet het onder een lawine van woorden te begraven. Eerst doe je dit, dan doe je dat, en o, als je dit doet, doet het dit ook en als je dit niet wilde doen, repareer je het en ... krijg je het idee. Op dit punt in het boek is het 'stap voor stap'-concept ergens in de ruimte verdwenen.

Berekeningen, niet zo eenvoudig en eenvoudig

Het primaire doel van een spreadsheet is om berekeningen op rijen en kolommen met getallen uit te voeren. Om dit te doen, moet u weten hoe u formules correct in cellen invoert, en om de formules te vertellen welke cellen u wilt berekenen. De manier waarop die dingen worden ingevoerd, is niet bijzonder intuïtief voor de beginner en begrijpen hoe het allemaal werkt, is essentieel voor succes. Ik kan alleen maar zeggen, ik ben blij dat ik al weet hoe ik dit moet doen. Proberen om het uit deze instructies te achterhalen zou veel meer toewijding vereisen dan ik kan opbrengen. Hier is een voorbeeld uitleg: "Wanneer u op een benoemde reeks klikt, geeft Excel de cellen weer die het bevat in het veld Verwijst naar. Als u op de knop Bewerken klikt, wordt het dialoogvenster Naam bewerken weergegeven. Dit is een versie van het dialoogvenster Nieuwe naam, waarmee u de definitie van een benoemd bereik wijzigen, bijvoorbeeld door een kolom toe te voegen.U kunt ook de besturingselementen in het dialoogvenster Naambeheer gebruiken om een ​​benoemd bereik (het bereik, niet de gegevens) te verwijderen door erop te klikken, op de knop Verwijderen te klikken en vervolgens op Klik op OK in het bevestigingsdialoogvenster dat wordt geopend. " Helder als modder!

De schijn ophouden

Het gedeelte waarin wordt uitgelegd hoe het uiterlijk van uw spreadsheet moet worden gewijzigd, is redelijk goed gedaan, maar vertrouwt te zwaar op de gebruiker die door het proces van de oefenbestanden werkt. Er zijn veel dingen die je kunt doen om een ​​spreadsheet leesbaarder te maken, belangrijke gegevens te markeren en een afdruk er goed uit te laten zien, en de auteur doorloopt ze allemaal op een redelijk eenvoudige manier. Het doel van een spreadsheet is echter opnieuw om met de gegevens om te gaan. Ik denk dat dit gedeelte over het aanpassen van het uiterlijk van de spreadsheet achter de hoofdstukken moet aankomen die uitleggen hoe de feiten en cijfers moeten worden gemanipuleerd. De oefenbestanden zijn opgezet als voorbeelden van dingen die een fictieve onderneming misschien met een spreadsheet wil doen, dus de hoofdstukken die praten over filteren, reorganiseren, combineren en analyseren maken allemaal intens gebruik van de oefenbestanden. Nogmaals, de uitleg van wat er gedaan wordt, is oppervlakkig en de schrijfstijl van de auteur verbetert niet. Alles wordt uitgelegd, maar nadat ik door meer dan honderd pagina's heen moet ploeteren om het "vlees" van spreadsheetgebruik te bereiken, weet ik niet zeker of iemand echt bereid is om door te gaan op dit punt. Ik zal eerlijk tegen je zijn - als ik Stap voor stap Microsoft Excel 2010 niet had gelezen om het te lezen, was ik nog niet zo ver gekomen.

Ik zou door kunnen gaan, maar ....

Ik denk dat het inmiddels vrij duidelijk is dat dit boek je tijd niet waard is. Het is slecht geschreven en slecht georganiseerd, en hoewel de auteur duidelijk veel weet over Microsoft Excel 2010, is hij ook zijn doelgroep kwijtgeraakt - de nieuwkomer die alles nodig heeft, stap voor stap uitgelegd in duidelijke taal. Als iemand die altijd al fan was van de Step By Step- serie en ontzag heeft voor hun constante kwaliteit, vroeg ik me af of iemand op de redactie op vakantie was toen deze op de pers was.

Product Nominaal 1/5

Meestal, als ik een recensie schrijf over een boek waar ik niet zo enthousiast over ben, doe ik nog steeds mijn best om dingen te vinden die daarin kunnen worden geprezen. Ik probeer zorgvuldig te lezen en te kijken naar positieve dingen om te zeggen. Ik had de absolute lef om dat met dit boek te doen, en ging er zelfs in als een Microsoft Excel- gebruiker met alleen basiskennis en als een fan van de Step By Step- serie. Ik zou zelfs niet aanraden om deze uit de bibliotheek te controleren, en iedereen die mijn andere beoordelingen heeft gelezen, weet dat dit de eerste keer is voor mij. Er zijn betere boeken die er zijn. Laat deze op het schap liggen.