Boekbespreking - Microsoft Office 2010 voor Dummies

Hoe meer Microsoft hun software verbetert, hoe meer functies elk programma heeft. De toegevoegde functies kunnen betekenen dat de software gemakkelijker te gebruiken is, of dat het kan betekenen dat er gewoon zoveel meer dingen zijn om op te klikken en in de war raken. Of beide uitspraken kunnen even waar zijn. Vooral als het om Microsoft Office 2010 gaat. Vanwege de functies en complexiteit zijn er veel boeken die beweren Office 2010 uit te leggen, en Microsoft Office 2010 voor Dummies is er één van. Het deelt de luchtige toon en duidelijke uitleg in alle For Dummies- boeken, maar is het degene die je moet kopen om je weg te vinden in Office 2010?

OPMERKING: Er is een versie van dit boek met een dvd. Ik evalueer alleen het boek en heb geen informatie op de dvd.

Microsoft Office 2010 voor Dummies omvat Word, Excel, PowerPoint, Outlook en Access, de meest gebruikte componenten van Office. Zoals de meeste computerboeken met zelfhulp, kan deze in elke volgorde worden gelezen of alleen ter referentie worden gebruikt als u dat wilt. De index en de inhoudsopgave zijn redelijk uitgebreid, dus het vinden van hulp bij de onderwerpen waarin men is geïnteresseerd, is vrij eenvoudig. De auteur, Wallace Wang, heeft verschillende andere boeken in de For Dummies- serie geschreven en hij heeft een goed begrip van het gangbare formaat en een zeer leesbare schrijfstijl. Hij presenteert dit boek als bedoeld voor zo ongeveer elke nieuwkomer op Microsoft Office 2010-mensen die Microsoft Office 2007 hebben gebruikt, mensen die oudere versies van Office hebben gebruikt en mensen die weinig of geen ervaring hebben met Office van welke aard dan ook. Dat is een vrij ambitieus doel voor elk boek en ik was geïnteresseerd om te zien of hij het kon waarmaken.

Simpele introducties

Het werd al snel duidelijk dat het boek vooral gericht is op de absolute nieuwkomer op Microsoft Office. Mensen die al bekend zijn met Office 2007 kunnen het grootste deel van het eerste gedeelte, Getting To Know Microsoft Office 2010, overslaan zonder iets te missen. Dat gedeelte bevat goed geïllustreerde instructies voor zaken als tekst selecteren, kopiëren, plakken en het klembord gebruiken. Zelfs mensen die Microsoft Office nog niet hebben gebruikt, zijn waarschijnlijk al bekend met die dingen, gewoon door Windows in het algemeen te gebruiken, maar het materiaal is een goed overzicht voor mensen die mogelijk een herinnering nodig hebben. Er is een hoofdstuk over de functies die voor het eerst in Microsoft Office 2007 zijn geïntroduceerd, dus degenen die alleen eerdere versies van Office hebben gebruikt, zouden daarnaar moeten kijken, omdat deze functies ook in Office 2010 verschijnen. Er is een goede introductie tot Backstage Weergave, het lint en de werkbalk Snelle toegang . Er is een hoofdstuk dat zich bezighoudt met het aanpassen van de interface die voor bijna iedereen nuttig zou moeten zijn. Ik ben er helemaal voor om alles te doen wat nodig is om software gebruiksvriendelijker te maken, en het veranderen van de interface naar iets dat logischer is dan wat uit de doos komt, is altijd een goede stap in die richting.

Op naar de apps

De secties over Word, Excel, PowerPoint, Outlook en Access zijn in dezelfde algemene vorm ingedeeld. Eerst is er een inleiding tot de toepassing, vervolgens enkele geïllustreerde lessen over de basisdingen die men met die toepassing zou kunnen doen (een document, een spreadsheet, een presentatie, e-mail en een database), en dan zijn er hoofdstukken die iets geavanceerder beschrijven technieken.

Nogmaals, de focus ligt op de absolute beginner. De sectie over Word besteedt bijvoorbeeld de eerste 30 pagina's over dingen als het verplaatsen van de cursor, het gebruik van een muis, het controleren van spelling en grammatica (aangezien die dingen standaard zijn ingeschakeld in Office 2010, dat betekent meestal uitleggen hoe om te gaan met de rode en groene kronkelende lijnen) en omgaan met lettertypen en regelafstand. In het gedeelte over Excel wordt uitgelegd wat een spreadsheet is, welke cellen, kolommen en rijen zijn en hoe u kunt zoeken en navigeren. In het gedeelte over PowerPoint wordt uitgelegd wat een goede presentatie is (in tegenstelling tot een overweldigend flitsende presentatie) en wordt een overzicht gegeven van het invoeren en opmaken van tekst op dia's. De sectie over Outlook valt echter onmiddellijk plat door alleen essentiële e-mailaccountinstellingen te vermelden zonder uit te leggen wat ze zijn of waar van de lezer wordt verwacht dat hij de informatie vindt. Zou een beginner weten over POP, IMAP, inkomende en uitgaande mailservers? Die dingen kunnen verwarrend genoeg zijn voor de meer gevorderde gebruiker, en er is geen enkele uitleg. Zoals ze online zeggen: faal! Het gedeelte over Access zou voor de beginner sterk verbeterd kunnen zijn door de lezer te begeleiden bij het maken van een voorbeelddatabase. Terwijl dingen als velden, records en formulieren worden uitgelegd, zijn de beschikbare keuzes verwarrend genoeg dat de toevoeging van een echt voorbeeld de nieuwkomer echt zou hebben geholpen om te begrijpen hoe het werkt.

Verder dan de basisbeginselen

De ruimte voor meer geavanceerd werk in elke toepassing is lang niet zo uitgebreid als die voor beginnerswerk. Helaas betekent dit dat lezers die meer willen leren dan de basis, hier misschien niet veel hulp vinden. En aangezien dit een alles-in-een boek is, is de beschikbare ruimte voor elk van de onderdelen van Office beperkt, wat de mogelijkheden voor geavanceerd materiaal verder beperkt. De uitleg hier is goed en er zijn illustraties die helpen om de tekst te verduidelijken, maar al met al is het boek beperkt tot een korte reeks onderwerpen en vrij beknopte instructies. Dit maakt misschien helemaal niet uit als de lezer een nieuwkomer is en een boek wil dat tijdens het leerproces figuurlijk zijn hand vasthoudt. De informatie in het boek (met uitzondering van de secties over Outlook en Access) is zeker goed genoeg om een ​​nieuwkomer op de hoogte te stellen van de toepassingen die waarschijnlijk in zijn of haar Microsoft Office-suite zullen verschijnen.

Voors en tegens

Pro: Goed geschreven, duidelijk geïllustreerd en met veel goede basisinformatie voor beginners. Elke Office-component krijgt een redelijk overzicht en de twee componenten die niet zo goed worden uitgelegd (Outlook en Access) zullen minder snel door de beginner worden aangepakt zonder enige vorm van aanvullende hulp.

Con: Office is echt te groot om voldoende te worden gedekt in een boek van deze omvang. De focus op materiaal op beginnersniveau betekent dat er niet veel ruimte over is voor mensen die meer willen leren. Te veel uitleg op beginnersniveau is gewijd aan dingen die iedereen die Windows of oudere versies van Microsoft Office gebruikt, waarschijnlijk al weet.

Product gewaardeerd 2/5

Het spijt me altijd als ik moet zeggen "Doe geen moeite" over een goed geschreven boek dat deel uitmaakt van een goede reeks boeken, maar helaas is dat mijn conclusie over Microsoft Office 2010 voor Dummies . Er zijn andere boeken die beter zijn, en vooral Word, Excel en Access zijn complex genoeg, zodat ze echt elk een zelfstandig boek nodig hebben voor zowel de basics als de meer geavanceerde functies. Ook was de sectie over Outlook vrijwel nutteloos omdat kritieke informatie was weggelaten. Als u een goed alles-in-één boek over Microsoft Office 2010 wilt, bekijk dan enkele van onze andere beoordelingen of vraag uw lokale bibliothecaris om aanbevelingen.