Boekbespreking - Microsoft Office Professional 2013 Stap voor stap

Jaren geleden, toen ik Microsoft Word voor DOS 5.0 kocht, kwam het met drie handleidingen in de doos: één om het programma uit te leggen, een om de gebruiker door de printerstuurprogramma's te leiden en een voor de ingebouwde programmeertaal. En sommige mensen denken dat die oude DOS-programma's niet verfijnd waren. :) Nu zijn er natuurlijk de Microsoft Office- programma's, die allemaal een lange lijst met functies hebben en er GEEN handleidingen in de doos zitten. Microsoft Office Professional 2013 is stap voor stap ontworpen om een ​​goed overzicht te bieden van alles wat de gemiddelde gebruiker moet weten om zeker te zijn van het gebruik van het nieuwe kantoor. Dekt dit boek echt de bases, en leg je alles goed uit? Is dit een referentie die Office-gebruikers nodig hebben? Laat me daarover praten in deze review.

Introductie van Microsoft Office Professional 2013

De inleiding zegt dat het boek is bedoeld voor beginnende tot gemiddelde gebruikers (het gebruikelijke publiek voor boeken uit de Step By Step- serie). Het verschil is dat de voorbeelden in het boek zijn gericht op bedrijven en organisaties in plaats van op individuele gebruikers. Omdat mensen die Microsoft Office op hun werk gebruiken, op de hoogte moeten zijn en snel zelfvertrouwen hebben, denk ik dat dit een goede aanpak is. De illustraties lijken gericht te zijn op Windows 8-gebruikers, maar dat maakt niet echt veel verschil. Uiteindelijk werkt Office 2013 hetzelfde in Windows 7 en Windows 8.

Het boek behandelt Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, Access en Publisher . Zoals de meeste technische boeken, kan het in elke volgorde worden gelezen en kunt u doorgaan naar alleen de onderdelen die u nodig hebt. Als u de gedrukte versie koopt, wordt een pdf-versie van het e-boek bijgevoegd via een link naar de O'Reilly Media-website en een speciale toegangscode. Ik zou het ten zeerste aanbevelen om de e-bookversie te krijgen (die is degene die ik aan het reviewen ben) omdat het zoeken naar specifieke informatie veel gemakkelijker maakt. Ik ben ouderwets genoeg om te weten hoe je een uitgebreide index efficiënt kunt gebruiken (wat het boek zeker heeft, op 48 pagina's voor de index alleen!) Maar een zoekopdracht in een PDF-bestand werkt voor de meeste mensen een stuk sneller. Er is ook een link naar oefenbestanden die de lezer kan downloaden, om samen met de oefeningen door het boek te volgen. Ik zou aanraden om die ook te krijgen, omdat de oefeningen zijn ontworpen om de concepten uit te leggen. Dit boek kan ook worden gebruikt als een verwijzing naar Office 365 omdat het dezelfde hulpmiddelen als Microsoft Office Professional 2013 bevat .

Aan de slag, stap voor stap

Microsoft Office Professional 2013 begint met een goede, degelijke introductie van de functies die alle Office-toepassingen gemeen hebben. Elk wordt in detail uitgelegd en er zijn uitstekende instructies voor het aanpassen en personaliseren van alles, met name het lint. Het is mijn ervaring dat mensen het lint liefhebben of haten. Met de instructies voor het aanpassen en personaliseren van het boek, vermoed ik dat de meeste linthaters hun irritatiefactor tot het absolute minimum kunnen verminderen en zich er meteen thuis mee gaan voelen. Er is ook een diagram dat de lezer helpt te bepalen welke Office 2013-toepassing het beste is voor de taak die voorhanden is. Ik werkte bijvoorbeeld ooit in een kantoor waar van mensen werd verwacht dat ze Excel als een database gebruiken. Hoewel dit een van de dingen is waarvoor Excel kan worden gebruikt, zou het beter zijn geweest om Access te gebruiken. Het zou leuk geweest zijn om een ​​grafiek als deze beschikbaar te hebben om een ​​back-up te maken van mijn poging om uit te leggen waarom het beleid had moeten worden veranderd. Het was niet omdat ik toevallig de enige persoon op kantoor was die wist hoe beide programma's te gebruiken. :)

Er zijn veel nieuwe functies in Office 2013 die gebruikers van eerdere versies wellicht wat oefening nodig hebben om te leren gebruiken. Er is een uitgebreide lijst met allemaal, met veel illustraties in kleur, hoewel de functies niet in detail worden beschreven. Thema's, die in vorige versies misschien stijlen of stijlbladen werden genoemd, worden uitvoerig geïllustreerd en er zijn oefenbestanden om te helpen bij het leerproces. Microsoft biedt een grote bibliotheek met vooraf ontworpen thema's en sjablonen, die u gemakkelijk kunt doorbladeren vanuit de Backstage- weergave. En er is een link naar het latere PowerPoint- hoofdstuk voor mensen die hun eigen thema's willen maken. Dit concept kan nieuw zijn voor sommige mensen, met name mensen die de ontwerp- en opmaakmogelijkheden van Word en Excel (de twee meest voorkomende zakelijke toepassingen voor Office) niet hebben gebruikt. Het boek kan dit concept heel goed presenteren en ik denk dat bijna iedereen het snel zal begrijpen. Microsoft Office Professional 2013 maakt het ook gemakkelijk om bestanden te delen met andere gebruikers, hetzij via de cloud of via het intranet van een bedrijf. Ook dit kan voor sommigen nieuw zijn. Gelukkig is er een heel uitgebreid hoofdstuk dat gaat over hoe dit wordt gedaan. Het concept wordt verkend, zoals de titel belooft, stap voor stap, van het eenvoudige naar het complexe. Ik denk dat iedereen die nieuw is bij deze specifieke functie veel baat heeft bij het lezen van dit hoofdstuk. De inleidende paragraaf wordt afgesloten met een bespreking van aanraking en tabletcomputing, waarin wordt uitgelegd hoe de tabletversies van Office verschillen van de desktopversie en die uitleg geven over de algemene opdrachten die worden gebruikt op aanraakschermen. Ik weet niet zeker hoe vaak touchscreens in gebruik zijn in het gemiddelde kantoor, maar de informatie is duidelijk en gemakkelijk te begrijpen, en aangezien dit een nieuwe manier is om dingen te doen, is het goed om dit soort hulp te hebben om het uit te leggen.

De Office 2013-toepassingen

Zoals ik al zei, behandelt het boek Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, Access en Publisher . Dat is veel terrein voor elk boek om mee om te gaan, vooral als het past in een pakket dat Superman niet nodig heeft om op te tillen. Praten over alle secties in detail valt buiten het bestek van deze review - om dat te doen zou de beoordeling bijna net zo lang zijn als het boek. Ik zou je graag mijn indrukken willen geven van de hoofdstukken over de toepassing als geheel. Terwijl ik de secties las die met elke individuele toepassing te maken hadden, was ik onder de indruk van hoe grondig de auteurs waren in het uitleggen van hun onderwerpen, zonder op raakvlakken te gaan of een hoop blather toe te voegen die het aantal pagina's zou opblazen en dat de doelgroep zou geen interesse hebben in lezen. De redactie koos duidelijk hun panel van auteurs met het oog op mensen die helder kunnen schrijven en weten waar ze het over hebben. Het schrijven is een beetje ongelijk van sectie tot sectie, maar dat is te verwachten als je zeven mensen hebt (inclusief 7 hoofdredacteuren van hoofdredacteur Ciprian Adrian Rusen) met hun eigen individuele stijlen. De illustraties zijn duidelijk, to the point en overvloedig en de oefenbestanden zijn goed ontworpen om de nieuwkomer te helpen tijdens het soms lastige proces van het zich op zijn gemak voelen met dergelijke geavanceerde software.

Al met al kon ik geen fout vinden in een van de secties en ik geloof dat de instructies zeer nuttig zouden zijn voor de doelgroep van het boek van mensen met een beginner tot gemiddeld niveau. Microsoft Office Professional 2013 Step by Step helpt mensen die vertrouwd zijn met oudere versies snel aan de slag met de nieuwste versie.

conclusies

Microsoft Office Professional 2013 Step By Step is een goed, degelijk naslagwerk. Het legt alle componenten van Office Professional 2013 op een eenvoudige, gemakkelijk te begrijpen manier uit. Ik denk dat het een uitstekende handleiding is voor iedereen die vertrouwen wil hebben in het gebruik van Office. De begeleidende e-book en oefenbestanden zijn absoluut een pluspunt en voegen veel waarde toe. Het boek is goed geschreven door een groep ervaren auteurs die hun onderwerpen duidelijk kennen en, nog belangrijker, weten hoe ze ze goed moeten uitleggen. Dit gezegd hebbende, dit IS een goed solide 1200+ pagina naslagwerk, en het bestrijkt veel terrein. Zelfs in een zakelijke omgeving denk ik niet dat het waarschijnlijk is dat iemand verplicht is om elk afzonderlijk onderdeel van Microsoft Office Professional 2013 te gebruiken, dus een boek dat alleen betrekking heeft op de componenten die het bedrijf nodig heeft, is wellicht een betere gok.

Aangezien het boek zowel lang als enigszins duur is ($ 45 USD), zou het een goed idee zijn om het eerst uit te proberen, om te zien of je echt al deze informatie nodig hebt. Controleer het uit uw favoriete openbare bibliotheek of koop het bij een boekhandelaar met een goed retourbeleid. Ik vind het boek niet fout, en als je het koopt, heb je geweldige instructies voor het uitbreiden van je werkkennis, afgezien van de weinige applicaties die het meest worden gebruikt, dus het is absoluut de moeite waard om in zijn geheel te bladeren en te verzinnen je eigen gedachten erover.