Boekbespreking - Supercommunicator door Frank J. Pietrucha

Heb je ooit geprobeerd iemand iets uit te leggen en ben je er volledig niet in geslaagd om je punt over te brengen? Heb je geprobeerd om een ​​ingewikkeld concept voor iemand anders te vereenvoudigen en nergens vandaan te komen? De ondertitel van Supercommunicator is "Het ingewikkelde uitleggen zodat iedereen het kan begrijpen." Omdat ik zoals veel mensen ben en soms in de problemen kom om iets uit te leggen dat ik begrijp, zodat iemand anders het kan begrijpen, was ik erg geïnteresseerd om te zien of dit boek me kon leren hoe ik duidelijker kon communiceren. Voldeed het aan mijn verwachtingen? Laten we eens kijken.

Een eenvoudige gids ... of misschien niet

De auteur begint met het opscheppen over zichzelf voor een aantal pagina's, wat me enigszins verbaasde. Ik ben eraan gewend dat auteurs hun inloggegevens in een appendix of een Notes- sectie of zelfs in een blurbvorm op de boekomslag leggen. Het lijkt erop dat de heer Frank J. Pietrucha wil iedereen te weten over al zijn prestaties, als een inleiding op zijn boek.

Dat zou kunnen werken als de introductie in duidelijke, eenvoudige taal is geschreven, maar dat is het niet. Hier is een voorbeeldtekst: "Het is mijn taak ervoor te zorgen dat de concepten van mijn klanten worden gearticuleerd op een manier die betekenis aan hun ideeën geeft en het gecompliceerde verandert in iets begrijpelijks." Als iemand die ooit softwarehandleidingen schreef, programmeur-spreken in alledaags Engels vertaalde, had ik gezegd: "Soms zijn concepten die volkomen logisch zijn voor mijn klanten te vol vakjargon voor anderen om te begrijpen. Mijn taak is ervoor te zorgen dat iedereen begrijpt wat mijn klanten hebben het over. " In het laatste deel van het inleidende hoofdstuk was ik waarschijnlijk gestopt met het lezen van het boek als ik niet was gevraagd het te herzien. Zie wat je denkt: "Idealiter zouden de meeste van mijn suggesties worden omarmd door een wereld die klaar is om gecompliceerde inhoud effectiever te communiceren. Maar in werkelijkheid klampen sommige organisaties zich vast aan de formaliteit en hoogdravende manieren van weleer.Uw oordeel is nodig om de toepasbaarheid te bepalen van de inhoud van dit boek in uw situatie. Het kan de moeite waard zijn om een ​​buitenbeentje te zijn en een nieuwe communicatiestijl voor uw bedrijf te creëren - maar als u te ver gaat, kan dit professionele problemen opleveren. wijzen op welke benaderingen te gebruiken voor welk publiek, maar houden hier wel rekening mee. "

Woulda, coulda, shoulda

De inhoudsopgave van Supercommunicator ziet er veelbelovend uit en bevat onderwerpen als: hoe de digitale technologie de communicatie, multimedia, advies voor inhoudsexperts verandert (we hoopten een paar goede tips te vinden voor bloggers zoals wij), hoe je je inhoud kunt vereenvoudigen, visuals voor presentaties, personalisatie, enz. Helaas voldoet het boek gewoon niet aan zijn beloften. Er is een gedeelte over digitale technologie en multimedia en het vinden van de juiste media om uw inhoud het beste te leveren. Maar het schrijven is allesbehalve eenvoudig: "Nieuwe multimediatools maken een bidirectionele dialoog mogelijk die op gang komt als ze informeren." Riiiiiiiiiight. Er is een sectie met de naam Know Thy Audience die begint met een verhaal over de ervaringen van de heer Pietrucha in Chili. Hij interviewde een topmanager die een uitleg over nieuwe technologie introduceerde die meneer Pietrucha niet kon begrijpen. Maar in plaats van zijn stem te laten horen en te zeggen dat hij het niet begreep, vond de heer Pietrucha dat het aan de uitvoerende macht was om 'de uitdrukking op mijn gezicht te lezen' en erachter te komen dat hij allang verloren was. Zou een "supercommunicator" echt van de ander verwachten dat hij een gezicht (of geest) lezer is in plaats van, oh, de moeilijkheid overbrengen ? De sectie praat ook uitgebreid over marktonderzoek en waarom het kan helpen de kloof te overbruggen tussen wat een organisatie denkt dat zijn doelgroep geïnteresseerd zal zijn en waar het publiek daadwerkelijk in geïnteresseerd is. Er zijn ook goede suggesties voor goedkope manieren om te doen sommige marktonderzoeken alleen. En dan eindigt het gedeelte hiermee: "Gewapend met de juiste informatie over uw doelgroep, kunt u zeer gerichte inhoud in uw communicatieproduct leveren." Uw communicatieproduct? Wat is dat? Een brochure? Een PowerPoint-presentatie? Een smartphone? De sectie Know Thy Subject bevat deze clunker: "Met alles wat ik te zeggen heb over het belang van het kennen van je onderwerp, zul je misschien verbaasd zijn om te horen dat ik geen formele achtergrond heb op het gebied van wetenschap, technologie, rechten, financiële diensten, of gewoon over elk ander onderwerp - anders dan communicatie die ik ben ingehuurd om te communiceren. " Wat zijn precies de "communicatie die ik heb gehad om te communiceren"?

Laten we het lange verhaal kort maken

Ik zou kunnen blijven praten over de rest van het boek, maar eerlijk gezegd, als ik mijn mening over Supercommunicator nu nog niet kenbaar heb gemaakt, zal ik zeker gefaald hebben in mijn baan als alledaagse communicator. :) Wil je zien hoe dingen in duidelijke taal kunnen worden uitgelegd die iedereen kan begrijpen? Ga naar je plaatselijke openbare bibliotheek en bekijk de essaybundels van Isaac Asimov. Ik zou vooral The Tragedy of the Moon aanraden, die een essay bevat met de titel 'The Ancient and the Ultimate'. Het gaat allemaal om boeken.

Product Nominaal 1/5

Het boek valt van het begin af en het komt zichzelf later niet meer op. Het staat vol met overschreven alinea's, zelfpromotie en verwarrend jargon. Het was ronduit pijnlijk om te lezen, misschien omdat ik zoveel jaren heb doorgebracht met het lezen van boeken door echte supercommunicators.