Boekrecensie - Microsoft Office Inside Out: 2013-editie

In mei 2011 bekeek ik Microsoft Office Inside Out 2010 en was ik erg onder de indruk van het boek en de manier waarop het de Office 2010- softwarepakketten afdekt. De auteurs, Ed Bott en Carl Siechert, zijn erkende experts met veel ervaring in het schrijven van hoogwaardige technische boeken en ze waren in staat om een ​​product van hoge kwaliteit te creëren. Er is nu een nieuwe editie van Office 2013 en ik was benieuwd of ik dit nieuwe boek toch een positieve beoordeling zou geven. Wat heb ik besloten over de nieuwe Microsoft Office Inside Out: 2013-editie ? Laten we het uitzoeken.

Tijden veranderen, en dat doet Office

Nogmaals, de auteurs hebben een boek samengesteld dat voornamelijk is bedoeld voor mensen die al eerder een of meer Office- programma's hebben gebruikt en die er vertrouwd mee zijn, hoewel ik denk dat het niet te moeilijk zal zijn voor de complete nieuwkomer. Het boek behandelt Word, Excel, Outlook, PowerPoint en OneNote net als voorheen in bevredigend detail en biedt goede inleidingen (maar niet hetzelfde uitgebreide detail) over Access, Publisher en Lync . De vijf programma's die de meeste aandacht krijgen, worden het meest gebruikt in zowel thuis- als bedrijfsomgevingen, dus deze benadering is logisch.

Maar wacht, er is meer! :) Microsoft Office Inside Out: 2013-editie omvat ook de nieuwe Office 365- abonnementsservice, SkyDrive en de Office -webapps, wat betekent dat het boek door vrijwel iedereen kan worden gebruikt, een echt pluspunt. Sommige van de andere boeken die ik heb gelezen doen geen recht aan Office 365, wat jammer is, omdat ik geloof dat het met de tijd populairder zal worden. Hoewel de web-apps vergelijkbaar zijn met hun desktop-equivalenten, is hun minimale commandoset en vereenvoudigde interface zo verschillend dat het erg handig is om een ​​referentie te hebben waarin wordt uitgelegd wat men wel en niet kan doen.

De inleiding en daarna

Net als in de vorige editie is er een uitgebreid overzicht, bedoeld om mensen te helpen bij het upgraden van eerdere versies. Er wordt echter verondersteld dat de meeste lezers zullen komen uit Office 2007 of 2010, in plaats van uit Office 2003 zoals in de vorige editie van het boek. Een van de inleidende hoofdstukken is gewijd aan het helpen van lezers om de meest geschikte versie van Office voor hun behoeften te kiezen. Omdat er zoveel meer opties zijn dan vroeger, inclusief de abonnementsedities, is het niet zo eenvoudig om het een keer te kiezen. En er zijn nieuwe beperkingen en beperkingen waaraan een potentiële Office- koper aandacht moet schenken, vooral bij de aanschaf van een abonnementseditie.

Nogmaals, de beschrijving van het installatieproces is zowel gedetailleerd als duidelijk geschreven. Omdat er veel keuzes moeten worden gemaakt, moet het installeren van deze informatie zo pijnloos mogelijk worden gemaakt door al deze informatie bij de hand te hebben. En met een complexere reeks programma's zijn er meer opties om elke individuele app aan te passen aan uw behoeften. Microsoft Office Inside Out: 2013-editie doorloopt ze allemaal, en na het lezen van dit gedeelte, zou bijna iedereen in staat moeten zijn om een ​​interface te krijgen die perfect bij hun behoeften past. Ik vind het altijd leuk als de aanpassingsopties in detail worden uitgelegd, want ondanks de ervaring met sommige Office- componenten die teruggaan tot de jaren tachtig, ben ik nooit tevreden geweest met de manier waarop het programma er uit de doos uitziet. Er is ook een uitgebreide uitleg over de commando's, bestandsmanipulatie en formattering die alle Office- toepassingen gemeen hebben. Na het lezen van het gedeelte Office Fundamentals, moeten de meeste mensen erop kunnen vertrouwen door te gaan. In het tweede gedeelte, Office op het bureaublad en in de cloud, wordt met behulp van SkyDrive, de Office -webapps en Office 365 uitvoerig uitgelegd. Zelfs als u niet van plan bent om een ​​van deze te gebruiken, is het de moeite waard om deze sectie te lezen, omdat het begrip van de cloudverbinding steeds belangrijker zal worden naarmate de tijd vordert.

De programma's die zijn opgenomen in Office 2013

De structuur van de hoofdstukken die de afzonderlijke applicaties behandelen, is hetzelfde. Er is een uitgebreide introductie, een hoofdstuk dat in detail gaat over geavanceerder gebruik en een laatste "Inside Out" -hoofdstuk met minder vaak voorkomende toepassingen (bijvoorbeeld samenvoegen in Word of samen werken aan presentaties in PowerPoint ) en een hoofdstuk over het uitleggen van de favoriete tweaks en tips van de auteurs, waar het echte goud in dit boek ligt. Omdat het boek is bedoeld voor mensen die upgraden van eerdere versies, heb ik besloten om het echt op de proef te stellen door de sectie gewijd aan PowerPoint door te nemen - die ik sinds de dagen van Office 2000 nog niet heb gebruikt. Zoals je je misschien kunt voorstellen, had ik veel te leren!

Het maken van een standaardpresentatie was altijd al vrij eenvoudig. De interface is niet moeilijk te begrijpen en er zijn altijd voldoende opties geweest voor het aanpassen van tekst en afbeeldingen. Maar om verder te gaan dan de basis neemt meer aandacht voor detail, en PowerPoint 2013 biedt veel meer opties dan zijn voorgangers, dus het hebben van dit soort grondige, duidelijk geschreven instructies maakt het proces een stuk minder verwarrend. Je bent niet beperkt tot tekst, afbeeldingen en eenvoudige animaties; je kunt allerlei multimedia-objecten en grafische afbeeldingen toevoegen. PowerPoint bevat ook bewerkingshulpmiddelen voor foto's, video en audio. Het is een grote hulp als die hulpmiddelen in detail worden uitgelegd. Hoewel ik bekend ben met het lint in het algemeen, had ik nog nooit een "gelaagde" versie van PowerPoint gebruikt, dus werkte ik de hele tijd met het boek open voor me op het bureau. Het andere ding dat Microsoft Office Inside Out: 2013 moet bevatten, moet verplicht gelezen worden voor iedereen die met PowerPoint gaat werken, is een routebeschrijving voor het maken en leveren van een presentatie. Ik weet dat we allemaal moeite hebben gehad om wakker te blijven tijdens PowerPoint- presentaties in de loop van de tijd, en hoewel ik denk dat iedereen kan herkennen wat goed en slecht is in andermans werk, is het hebben van instructies voor het maken van niet-slaap-pilpresentaties de kosten van het boek waard alleen. Aan het einde van de sectie had ik het gevoel dat ik op zijn minst de basis van effectieve diavoorstellingen in handen had.

Afronden

De hoofdstukken van de vorige editie over bestandsdeling en beveiliging zijn weg. Een deel van het materiaal wordt nu weergegeven in deel 2 van het hoofdstuk Office- bestanden beheren . Gezien het feit dat de nieuwe cloud-opties in detail worden besproken, had ik op zijn minst een hoofdstuk gewijd aan beveiliging willen zien, maar dat is een kleine klacht. Nogmaals, de Index of Troubleshooting-onderwerpen beschrijven veelvoorkomende problemen en verwijzen de lezer naar de juiste pagina in het boek. Dit is een uitstekende benadering en ik denk dat andere auteurs zouden moeten overwegen het te emuleren.

Als u Microsoft Office 2013 of Office 365 gaat gebruiken, bevat dit boek uitgebreide en duidelijke instructies. Het zou een uitstekend naslagwerk zijn als het niet wordt gebruikt voor actieve instructie. De auteurs kennen hun onderwerp duidelijk van binnen en van buiten, en ze weten het aan iedereen uit te leggen. Dit gezegd hebbende, dit boek is echter nogal duur. Daarom moet u duidelijk zijn over welke Office 2013- toepassingen u van plan bent regelmatig te gebruiken. Als u alleen Word en / of Excel wilt gebruiken, wilt u misschien goedkopere boeken overwegen voor deze toepassingen. Als u 3 of meer van de applicaties in Office 2013 gebruikt, is dit boek een blijvertje.