Boekbespreking - Microsoft Office Professional 2010 Stap voor stap

Zoals het oude gezegde luidt, begint de reis van duizend mijl met een enkele stap. (OK, tegenwoordig is het waarschijnlijker om te beginnen met het starten van de auto, maar je krijgt het idee.) Complexe zaken worden eenvoudig gemaakt als je ze stap voor stap neemt. Microsoft Office Professional 2010 is de meest complete versie van Office die vandaag wordt aangeboden aan het grote publiek, en het lijkt in eerste instantie overweldigend complex. Dat is de reden waarom een ​​boek als Microsoft Office Professional 2010 Step by Step de weg naar beheersing kan effenen. Laten we in deze beoordeling zien of het een echt behulpzame gids is of niet.

Houd het simpel

Microsoft Office Professional 2010 volgt stap voor stap in het formaat van andere boeken in de Step-Step- reeks, van basistaken naar meer complexe, waarbij alles onderweg wordt uitgelegd. Net als andere Step-by-Step- boeken gaat deze niet in op elk laatste detail van elk laatste wat men kan doen met Office 2010, maar concentreert zich op het geven van vertrouwen aan mensen met de taken die ze het vaakst zullen doen.

Omdat dit een uitgebreid overzicht is van alle componenten in Office 2010, en omdat het in een boek moest passen waarvoor geen bodybuilder-spieren nodig waren om op te nemen, worden de beschrijvingen van elke component merkbaar afgekort. De auteurs bieden een nuttige lijst van de andere stapsgewijze boeken die meer in detail gaan over Word, Excel, Powerpoint, Outlook en Access . Elk van de hoofdstukken van die andere boeken wordt ook vermeld, zodat u kunt beslissen of een bepaald boek het lezen waard is. Ik dacht dat dit een goed idee was. Zoals alle naslagwerken voor software, kan Microsoft Office Professional 2010 stapsgewijs worden gelezen in elke volgorde die volgens u het nuttigst is, hetzij direct vanaf het begin, hetzij rechtstreeks naar de informatie die u nodig hebt. Er is ook een URL voor oefenbestanden die samen met het materiaal in het boek kan worden gebruikt en een gedetailleerde uitleg over hoe u hulp kunt krijgen. De auteurs beginnen met een inleiding tot de dingen die gemeenschappelijk zijn voor alle Office- programma's. Hoewel het lint al een tijdje bestaat, is het alweer bijgewerkt in Office 2010 dus, zelfs als je een ervaren gebruiker bent, is het een goed idee om de hoofdstukken "Het uiterlijk van het lint wijzigen" en "Werken in de Programmeeromgeving. " Het lint is een van die functies die aanvankelijk hopeloos complex lijkt, maar die is ontworpen om werken in Office eenvoudiger en rechtlijniger te maken dan het oude menusysteem.

Als je vanaf Office 2003 (of een nog eerdere versie) naar Office 2010 komt, wil je zeker het hoofdstuk "Werken met bestanden" lezen en de oefeningen met de oefenbestanden doornemen. Microsoft heeft de bestandsindeling gewijzigd, te beginnen met Office 2007, en er is een lijst met de nieuwe indelingen en een uitleg over compatibiliteit met eerdere versies. Als u bestanden wilt delen met iemand die een eerdere versie gebruikt, moet u uw werk compatibel maken met die van hen en met hun bestanden werken in compatibiliteitsmodus. Ik denk niet dat de uitleg van het boek grondig genoeg was, en het werd in een zijvakje aan het einde van een lange beschrijving van de huidige bestandsindelingen geplaatst, dus het zou heel gemakkelijk zijn voor de lezer om over te slaan of te missen .

Focus op de praktijk

Het hele boek is opgezet als een reeks oefeningen met behulp van oefenbestanden om basisbegrippen uit te leggen. U hoeft dit niet noodzakelijkerwijs te doen, vooral als u al basiskennis bezit; de uitleg is goed geïllustreerd in het boek. Als u de basiskennis al kent, kunt u veel van elk hoofdstuk overslaan, maar de hoofdstukken kunnen dienen als een geïllustreerde verwijzing naar de manieren waarop Office 2010 werkt. Ik vond de constante "Als je hier meer over wilt weten, ga dan naar dit gedeelte of kijk in dit andere boek" opmerkingen enigszins vervelend. Hoewel ik de logica erachter kan zien, leek het erop dat het boek meer leek op een boek 'Choose Your Own Adventure' dan een softwaregids. Het hoofdstuk over Excel is het meest uitgebreid, en het maakt het gemakkelijk om bijna alles te begrijpen wat de gemiddelde persoon zou willen doen met Excel . Hier zou ik zeker aanraden om met de oefenbestanden te werken, omdat ze een geweldige manier zijn om bekend te raken met het programma. De andere hoofdstukken richten zich meer op de zeer basale manieren om de software te gebruiken, en de term "eenvoudig" verschijnt vaak in de inhoudsopgave van elke sectie.

Misschien te simpel?

Als u een complete nieuwkomer bent op Office of een van de componenten, is het bewaren van de oefeningen de sleutel tot het verkrijgen van vertrouwen, maar ik denk dat het gedeelte over OneNote bijzonder schraal is, vooral wanneer het begint met te zeggen dat vaardigheid met OneNote wordt geleverd met normale gebruik. Er is tot nu toe geen afzonderlijk Microsoft OneNote 2010- boekje stap voor stap dat dit nuttige programma beter zou toelichten, dus de verkorte instructies zijn misschien niet genoeg om een ​​nieuwe gebruiker te helpen meer zelfvertrouwen te krijgen. Hetzelfde geldt voor het gedeelte over Access . Databases kunnen heel eenvoudig of zeer complex zijn en Microsoft Office Professional 2010 stelt heel terecht voor dat iedereen die meer informatie over Access nodig heeft, het stapsgewijze boekje moet lezen dat eraan is gewijd.

Hoewel Microsoft Office 2010 Professional stap voor stap net zo goed geschreven en rechtlijnig is als de andere boeken in de serie, probeert het te veel te doen in een te kleine ruimte. De oefenbestanden zijn erg handig en de oefeningen kunnen de lezer zeker helpen de nodige vaardigheden te verwerven, maar de instructies zijn zeker gericht op de nieuwkomer in plaats van op het helpen van mensen met basiskennis om meer te leren. Als je wilt zien of de uitleg wat je nodig hebt, raad ik aan om dit boek uit je lokale bibliotheek te controleren. Voor de Office 2010- componenten waar volledige Step-by-Step- boeken zijn gepubliceerd, denk ik dat je veel gelukkiger bent om die te lezen. Laten we hopen dat Microsoft Press boeken voor de 2010-versies van OneNote en Publisher zal vrijgeven voordat de volgende versie van Microsoft Office wordt uitgebracht.