Boekbespreking - Neem de controle over uw online privacy, door Joe Kissell

Bij Digital Citizen nemen we online privacy & beveiliging zeer serieus. Tegenwoordig is het een feit in het leven dat je gewoon niet te voorzichtig kunt zijn, en hoe meer informatie we hebben, hoe beter. In dit geval is kennis echt macht. Daarom was ik erg geïnteresseerd in de titel Take Control of your Online Privacy . Zou dit boek meer kunnen vertellen dan wat ik al had geleerd over online beveiliging en privacy? Het is een vrij kort e-boek (118 pagina's) dus zou het voldoende informatie bevatten om het de moeite waard te maken om te kopen? Ik zal je vertellen wat ik heb ontdekt.

Goed van start gaan

De auteur, Joe Kissell, tekent de lezer vanaf het begin met een eenvoudige inleiding tot het doel van het boek, gevolgd door een al even eenvoudige uitdaging: leer wat je moet verbergen . Zoals hij aangeeft, kunnen velen van ons aannemen dat we niets te verbergen hebben, maar dat is gewoon niet zo. Zelfs de meest onschuldige persoon heeft genoeg te verbergen, en er zijn tal van manieren om snoopers buiten te houden.

Het boek doet meteen zaken, door uit te leggen wat de meeste mensen privé willen houden (locatie, medische informatie, werkinformatie enzovoort) en van wie. Sommige van de snuffels over gegevens gaan over wat mensen verwachten (met name adverteerders) en hebben relatief goedaardige bedoelingen (gerichte advertenties). En natuurlijk zuigen de verschillende zoekmachines gegevens van ons op, of we het nu beseffen of niet.

Maar er zijn anderen die van verre niet goedaardig zijn (hackers, malwarebedenkers, mensen uit ons eigen leven die misschien gewoon te nieuwsgierig zijn of ons eigenlijk schade willen toebrengen, enz.) En natuurlijk verschillende overheidsinstanties over de hele wereld wiens intenties we weet het gewoon niet.

Dus, met al die mensen en agentschappen die lusten na alle informatie die ze van ons krijgen, is het mogelijk om echt privé te blijven en echt veilig? De auteur is er eerlijk over. Nee. Maar hij begint dan met het geven van eenvoudig te begrijpen manieren waarop de meeste mensen zoveel privacy als mogelijk hebben. Ik waardeerde de eerlijkheid en de duidelijke benadering van het probleem en gaf de lezer een pad naar een oplossing.

Het plan en de strategie

Het boek gaat verder in detail uit te leggen wat je moet doen om de leiding te nemen, te beginnen met dingen die gemakkelijk te repareren zijn en verder gaan door complexere problemen. De meesten van ons gebruiken e-mail en webbrowsers elke dag nonchalant zonder na te denken over hoe wat we typen en wat we sturen, door iemand anders kan worden gezien en gebruikt en het boek legt uit hoe we onszelf kunnen beschermen terwijl we bezig zijn met deze dagelijkse activiteiten. Veel ervan is eenvoudig gezond verstand, maar gezond verstand is een stuk eenvoudiger als u de juiste informatie bij de hand hebt. Hoeveel gewone gebruikers weten bijvoorbeeld iets van DNS? En toch zorgen we ervoor dat die instellingen goed worden uitgevoerd (of zelfs een andere DNS-provider gebruiken dan uw eigen ISP). Dit is een eenvoudige stap naar privacy vanuit uw thuisnetwerk.

Ik vermoed dat veel mensen niet weten over VPN's (virtual private networks) en hoe eenvoudig ze kunnen worden ingesteld, zodat browsen vanaf openbare plaatsen zoals coffeeshops veel veiliger kan zijn. Het boek legt dit ook in eenvoudige bewoordingen uit.

Ik vond vooral de stapsgewijze benadering om een ​​eigen persoonlijke privacystrategie te ontwikkelen. Ik weet zeker dat ik een van de vele mensen ben die er nooit over nagedacht hebben om iets te doen dat zo basaal en essentieel was. Ik ben het nu aan het doen!

En er is zelfs een belofte te nemen. Het is luchthartig geschreven, maar het doel is serieus: wees niet onwetend, wanneer het leren zo gemakkelijk is in het informatietijdperk, en wees niet dom, omdat het terug zal komen om je te bijten.

De juiste stappen nemen

Het boek staat vol met kansen om een ​​opleiding te volgen. De meesten van ons, en ik inclusief mezelf, denken hier niet elke dag over na. Welk apparaat gebruikt u voor webtoegang, sociale media en e-mail? Wat zou er gebeuren als het werd gestolen? Veel van ons maken zich zorgen over documenten en gegevens, maar houden we ermee op dat iedereen die een laptop of smartphone steelt, ook toegang heeft tot onze hele browsegeschiedenis? Ze weten welke sites zijn bezocht en kunnen de cacheversies van de pagina's zelf bekijken. Als u uw browser gebruikt om uw wachtwoorden op te slaan, denk dan aan het onheil dat kan worden gedaan.

Hetzelfde kan gezegd worden van uw e-mailaccounts. Of u nu een e-mailclient gebruikt (zoals ik dat doe) of u gewoon rechtstreeks aanmeldt bij uw webmail, iedereen die uw computer of telefoon in handen krijgt, heeft dan ook toegang tot al uw e-mails. Zelfs als je zojuist gewoon met vrienden hebt gebabbeld, wil je niet dat een of andere lowlife de e-mailadressen van al je vrienden in handen krijgt, of wel soms?

En dan zijn er sites zoals Facebook, waarop sommige mensen bereid zijn om elk laatste detail van elk laatste moment van hun leven te braken. Als iemand denkt dat dat soort dingen op een of andere manier privé is, vooral omdat Facebook om de paar weken alles in een opwelling lijkt te veranderen, hebben ze net de taak van de manager voor hem gedaan. (Zie onze reeks artikelen over Facebook privacy-apps voor meer manieren om jezelf te beschermen: Testvergelijking - De beste beveiligingsapp voor Facebook)

Er zijn ook speciale problemen met kinderen. Niet alleen moeten jonge kinderen worden beschermd tijdens het gebruik van internet, maar informatie die volwassenen over die kinderen posten, hoe onschuldig ook, moet ook fel worden beschermd.

Nadat hij deze kwesties naar voren heeft gebracht, leidt de auteur de lezer vervolgens door oplossingen die variëren van eenvoudig tot geavanceerd, met duidelijke uitleg over wat er moet worden gedaan en waarom. Ik denk dat de meeste lezers zullen ontdekken, zoals ik deed, dat dit op zichzelf een eye-opener is. De auteur heeft ook een geweldige video gemaakt die dient als een uitstekende introductie tot het boek. Je kunt het hieronder bekijken:

conclusies

Dit boek is klein maar krachtig. Er is nuttige informatie op elke pagina, geschreven door iemand die duidelijk weet waar hij het over heeft. Het boek is goed samengesteld, met hyperlinks naar andere secties en links naar externe bronnen. Ik kan zonder aarzeling zeggen dat het een grote eye-opener voor mij was en ik ben klaar om het advies in praktijk te brengen.

Het vonnis

Het boek Take Control of your Online Privacy biedt een essentiële opleiding in online privacy- en beveiligingspraktijken, met veel nuttige informatie, zodat de lezer praktische actie kan ondernemen. En de prijs van $ 10-12 van het boek is een koopje. Waarom zou iemand zo'n educatieve ervaring willen missen?