Boekrecensie - Windows 8 voor Dummies, door Andy Rathbone

Heb je de afgelopen feestdagen een nieuwe Windows 8-computer gekregen? Zijn er instructies bijgekomen die antwoord gaven op uw vragen over dit radicaal opnieuw ontworpen besturingssysteem en alles tot uw tevredenheid hebben uitgelegd? Of heb je wat meer informatie nodig voordat je je op je gemak voelt? Er zijn tegenwoordig tal van Windows 8-how-to-books, en sommige zijn duidelijk beter dan andere. Ik heb beide uiteinden van het spectrum de afgelopen maanden bekeken. Is Windows 8 voor Dummies het soort boek dat alles zal uitleggen en ervoor zorgt dat bijna iedereen soepel werkt? Laten we er eens naar kijken en erachter komen.

De kritische vragen stellen

Windows 8 voor Dummies trok onmiddellijk mijn aandacht door enkele van de belangrijkste vragen van allemaal te stellen, te beginnen met "Wat is Windows 8 en waarom gebruikt u het?" Zoals veel recente boeken, is deze gebaseerd op het uitgangspunt dat de lezer een computer heeft met Windows 8 al geïnstalleerd (er zijn geen instructies voor het upgraden, hoewel er instructies zijn voor het overbrengen van uw informatie van een oude naar een nieuwe computer). Met dit in gedachten is de tweede belangrijkste vraag die het boek stelt "Moet ik de moeite nemen om over te schakelen naar Windows 8?" Verrassend genoeg is het antwoord van de auteur op die tweede vraag nee, vasthouden aan wat je al hebt - het erkennen van de steile leercurve van Windows 8 en het onvermijdelijke feit dat het ontworpen is om het beste te werken met touchscreens. Whoa! Dit soort van straight talk in een how-to-boek is ronduit ongekend. Tot grote verbazing komt het boek vervolgens vrolijk aan de weg en legt uit hoe Windows 8 werkt. Het zou anders een heel kort boek zijn geweest. :)

Stap voor stap

Windows 8 voor Dummies begint met een eenvoudig uitgangspunt: de meeste mensen die nieuw zijn in Windows 8 gebruiken in dit tijdsbestek geen touchscreen-computer. Het startscherm is geoptimaliseerd voor gebruik via aanraking en niet zo vriendelijk voor gebruikers van muis en toetsenbord als het zou kunnen zijn. Dus het idee is om mensen te helpen die Windows 8 gebruiken op een computer zonder touchscreen werkt beter, sneller en productiever, hoewel ze mogelijk voorbij het startscherm moeten komen om het te doen. Voor mij is dit volkomen logisch. Beginnend met het vergrendelscherm en aanmelden, gaat het boek vlot vooruit om gebruikersaccounts en Microsoft-accounts uit te leggen, die beide essentieel zijn voor een soepele werking van Windows 8. Er is een zijbalk die het grootste deel van een pagina vult met uitleg over wat een nieuwe Windows 8-gebruiker die gewend is aan eerdere versies van Windows, onmiddellijk moet weten en die enkele zeer belangrijke tips en trucs bevat. Het grootste nadeel van dit boek is dat de illustraties alleen grijswaarden zijn. Dit was OK in boeken over eerdere versies van Windows, maar deze keer niet. Windows 8 is heel kleurrijk, maar helaas zijn de kleurwaarden over de hele linie vrijwel hetzelfde. Als u ze in grijstinten afdrukt, wast u alles en kunt u niet echt zien waar u naar kijkt. Ik weet dat kleurendruk duur is en zou hebben bijgedragen aan de prijs van het boek, maar ik wens nog steeds dat Wiley op zijn minst was opgesprongen voor een middensectie die in kleur was gedrukt.

Het hoofdstuk dat het startscherm beslaat, staat vol met nuttige details en alles wat een nieuwe gebruiker zou moeten weten, wordt duidelijk uitgelegd. Nadat je dit hebt gelezen, moet het gemakkelijk te vinden zijn wat je wilt, het scherm aanpassen aan je eigen voorkeuren en begrijpen waar de ingebouwde apps over gaan (de meeste apps hebben meer volledige uitleg in hoofdstukken verderop in het boek) . Het legt ook uit hoe u Windows 8 afsluit, wat de enige functie lijkt te zijn die Microsoft (om een ​​onbekende reden) op het beste niveau kon verbergen.

Op naar het bureaublad

Na het inleidende gedeelte dat handelt over het startscherm, behandelt een groot deel van de rest van Windows 8 voor Dummies de Desktop-interface. Hoewel het bureaublad vergelijkbaar is met eerdere versies van Windows, zijn er nogal wat dingen die niet op dezelfde manier werken, en het boek gaat in bevredigend detail over hoe je op de nieuwe manier kunt gaan werken. Er zijn heel veel echt goede, praktische suggesties. Ze stellen bijvoorbeeld voor om pictogrammen toe te voegen op het Bureaublad voor Computer, Gebruikersbestanden, Netwerk, Prullenbak en Configuratiescherm, zodat u niet terug hoeft naar het Startscherm om toegang te krijgen. Er is ook een geweldig gedeelte over het aanpassen van de taakbalk, met instructies voor het gezond verstand om het werken met anderen te vergemakkelijken. Een groot deel van de Desktop-informatie is bekend voor iedereen die eerder Windows heeft gebruikt, maar de sectie over het branden van gegevens op cd's en dvd's moet worden gelezen. Het heeft een van de duidelijkste verklaringen van de verschillende soorten media en hoe ze werken die ik heb gezien. Hetzelfde geldt voor de uitleg van SD-kaarten en flash-drives. En er is een uitstekend gedeelte dat SkyDrive uitlegt, iets waar veel mensen geen eerdere ervaring mee hebben.

Apps en programma's sorteren

Ik denk dat de nieuwe terminologie van 'apps' versus 'apps' versus 'programma's' een van de dingen is waar mensen misschien een beetje moeite mee hebben in Windows 8. De meesten van ons zijn gewend om te zien wat we beschouwen als programma's en applicaties op onze computers, en apps op onze telefoons. Windows 8 heeft apps en applicaties, hoewel ik vermoed dat velen van ons zullen blijven denken dat ze programma's zijn terwijl we wennen aan de nieuwe terminologie. Windows 8 voor Dummies legt uit hoe u kunt vinden en starten wat u zoekt, met name op het vaak drukke startscherm en hoe u documenten kunt openen en beheren. Zelfs als je denkt dat je dat weet, is dit gedeelte misschien een eyeopener. Het is niet dat Windows 8 dingen radicaal anders doet, het is dat Windows 8 meer en andere keuzes biedt dan we eerder hadden, en met duidelijke instructies bespaart veel frustratie tijdens de leerperiode. Omdat Windows 8 ook de mogelijkheid biedt om apps te vinden en te kopen in de Windows Store, iets dat veel mensen alleen op telefoons en Macintosh-computers hebben aangetroffen, zijn de instructies voor winkelen zeker nuttig. Dit is een andere plaats waar de illustraties in grijstinten in het boek echt op het werk vallen, helaas.

Erkennende dat het een stuk eenvoudiger is om dingen uit Windows 8 uit het oog te verliezen (of het nu gaat om het vinden van een app die je net gebruikte, of niet in staat bent om de bestanden of programma's te vinden die je wilt, bijvoorbeeld), er is een heel hoofdstuk toegewijd aan het vinden van de verloren die voor zo ongeveer iedereen uiterst nuttig zal zijn. Ik had dit soort informatie niet op één plaats gevonden in de andere boeken die ik tot nu toe heb gelezen, en het is een uitstekend idee. Er zijn secties die zich bezighouden met dezelfde soorten problemen die iedereen tegenkomt met een Windows-versie - leren hoe om te gaan met mediabestanden, een netwerk opzetten en Internet Explorer gebruiken - die de nieuwe functies van Windows 8 onder de aandacht brengen en uitleggen hoe ze vergelijkbaar zijn naar of anders dan wat mensen misschien gewend zijn.

Help, ja, gewoon iedereen

Waar Windows 8 voor Dummies echt schittert, is in het gedeelte van het boek met de titel Help! Hier zal de lezer achterhalen wat de auteur "New Magic Fixes in Window 8" noemt en de betekenis van een hele reeks vreemde foutmeldingen (en wat te doen als je ze ziet). Ik heb echt genoten van het lezen van deze sectie en ik heb er veel van geleerd. Ik denk dat bijna iedereen dat ook zal doen. Dit gedeelte behandelt ook het verplaatsen van uw gegevens van een oude computer naar uw nieuwe Windows 8-computer in bevredigend detail, en legt uit hoe u hulp kunt krijgen voor andere problemen die u onderweg kunt tegenkomen, met behulp van het ingebouwde Help-systeem van Windows 8 of het vinden van de antwoorden op de Microsoft-website. En wie kon een laatste hoofdstuk met de titel "Ten Things You'll Hate over Windows 8 (en hoe deze repareren)?" Het is een ander goed voorbeeld van de no-nonsense houding van de auteur en het biedt enkele van de nuttigste oplossingen voor veel voorkomende irritaties die ik tot nu toe heb gezien.

Wat vond ik ervan?

Windows 8 voor Dummies is wat een For Dummies- boek zou moeten zijn. Het is boeiend geschreven door een auteur die er niet voor terugdeinst zijn mening te uiten. Het legt alles duidelijk en gedetailleerd genoeg uit, zonder een boek ter grootte van de Queen Mary te zijn. De auteur begreep duidelijk dat de mensen die het boek lezen, zeker geen dummies zijn, en hij praat niet tegen iemand of kampt informatie die is ontworpen voor elk niveau van computerexpertise in de veronderstelling dat geen van zijn lezers het nodig heeft. Ik vond het verfrissend om te lezen en ik vond de informatie die erin zit, die ik niet heb gezien, allemaal in één ruimte in andere boeken gevonden. Voor Dummies worden boeken meestal geïllustreerd met grijswaarden-screenshots en dit is geen goede zaak als het gaat om Windows 8. De illustraties zijn niet altijd gemakkelijk te ontcijferen, wat niet de schuld van de auteur is - het zijn alleen de kleuren in Window 8 lijken zoveel op elkaar dat het moeilijk is om uit te zoeken waar je naar kijkt als ze allemaal in grijstinten worden weergegeven. Dit is echter het enige echte probleem met het boek. Als je naar je eigen Windows 8-installatie kijkt terwijl je het boek volgt, zou je moeten kunnen achterhalen wat er aan de hand is.

Windows 8 voor Dummies is een winnaar. Het zou voor vrijwel iedereen een uitstekende bron moeten zijn en bijna alles uitleggen wat nodig is om vertrouwd te zijn met dit nieuwe besturingssysteem. Het is niet ontworpen om een ​​complete, alles-iedereen-ooit-te-kennen-gids te zijn (daarvoor zou ik Windows 8 Step By Step nog steeds aanbevelen), maar het zou zowat iedereen snel en pijnloos aan de praat krijgen. .