Boekrecensie - Windows 8 Inside Out, door Tony Northrup

De Inside Out- serie boeken heeft een welverdiende reputatie voor kwaliteit. Wanneer deze boeken een onderwerp aanpakken, geven ze de lezer de details over zo ongeveer alles wat essentieel is voor het onderwerp, in een leesbaar, goed geïllustreerd en gemakkelijk te volgen formaat. Ik had dus hoge verwachtingen van Windows 8 Inside Out, die zeker lang genoeg is om bijna alles te dekken wat iemand zou willen weten over het werken met Windows 8. Voldeed het boek aan mijn verwachtingen? Laten we het uitzoeken.

Opmerking: ik ben de e-bookversie aan het bekijken. Omdat de e-bookversie een schat aan aanklikbare links naar nuttige video's bevat, denk ik dat het de aankoop zeker waard is (zie onze links hieronder). Je kunt altijd zelf de video-URL's typen als je de gedrukte versie koopt.

Windows 8 Inside Out - Off voor een goede start

Omdat Windows 8 een radicaal herontwerp is van de vertrouwde Windows-interface, zullen veel mensen een goede uitleg nodig hebben over hoe het werkt, zodat ze net zo zelfverzekerd zijn over het gebruik van deze versie als bij eerdere versies. Windows 8 Inside Out doet het heel goed om de lezer vanaf het begin door de nieuwe interface te leiden. In plaats van elke afzonderlijke functie uitgebreid te bekijken, richt het zich op de functies die mensen het meest zullen gebruiken, een benadering die ik toejuich.

Het boek begint met een overzicht van wat er nieuw is in Windows 8 en geeft vervolgens gedetailleerde instructies voor het kopen en installeren ervan, inclusief het upgradeproces van eerdere versies van Windows. Omdat upgraden van Windows XP niet zo eenvoudig is als het plaatsen van een schijf in de schijf en de installatie zijn gang laat gaan, is de sectie die dit proces beschrijft bijzonder nuttig. Alle mogelijke problemen worden behandeld. Het is goed om van te voren te weten dat Windows 8, in tegenstelling tot zijn voorgangers, al vanaf het begin een productcode nodig heeft. Het migratieproces van de ene naar de andere computer wordt ook in detail beschreven. Mijn eigen ervaring met Easy Transfer verliep soepel genoeg, maar ik had graag gezien dat ik deze instructies had om me vertrouwen te geven in wat ik aan het doen was. Er zijn zelfs instructies om Windows 8 te deïnstalleren en terug te gaan naar een vorige versie, hoewel de auteur de lezer aanmoedigt om te overwegen dat niet-vinden van de Windows 8-interface niet noodzakelijkerwijs een reden is om er meteen vanaf te komen. Ik vond deze benadering erg verfrissend.

Aanpassen van de Windows 8-interface

Ik weet niet zeker waarom Microsoft de mogelijkheden voor het maken van een aangepaste interface in Windows 8 heeft verkleind. Als iemand die graag sleutelt aan zowat elk aspect van de schermen dat ik elke dag zie, moet ik toegeven dat ik enigszins geïrriteerd was over het gebrek aan ingebouwde keuzes, op het scherm Vergrendelen en starten . Windows 8 Inside Out erkent deze beperkingen en doet zijn best om te laten zien dat er nog steeds keuzes beschikbaar zijn. Ik vond vooral de instructies voor het toevoegen van afsluiten en opnieuw opstarten naar het startscherm en om te beginnen met het bureaublad . Natuurlijk, als je een regelmatige lezer bent met 7 tutorials, heb je deze dingen al bij de hand. :)

Ik vond ook de instructies voor het weergeven van gedetailleerde meldingen van apps op het vergrendelscherm . De auteur merkt op dat dit u kan behoeden voor het inloggen op uw computer om een ​​favoriete app te controleren die u vaak bekijkt, wat erg handig is. Er zijn ook geweldige instructies om het bureaublad meer op de Windows 7-interface te laten lijken. De auteur is van mening dat mensen na verloop van tijd meer gewend raken aan de tegelinterface en dat de voorkeur aan de Desktop wordt gegeven . Ik heb het gevoel dat hij recht heeft op zijn mening en het zal niet zo werken. :)

Kennismaken met de Windows 8-apps

Omdat technische boeken in willekeurige volgorde kunnen worden gelezen, raad ik u aan het hoofdstuk over het instellen van uw netwerkverbinding over te slaan voordat u het hoofdstuk over het toevoegen van apps aanpakt. Immers, tenzij je internetverbinding goed werkt, zul je niets van de Store kunnen krijgen. Het gedeelte over netwerken is zeer grondig en gedetailleerd en bevat instructies voor het oplossen van problemen die de meest voorkomende problemen moeten oplossen. Zodra uw netwerkverbinding is ingesteld, wordt het tijd om terug te gaan naar het hoofdstuk 'Apps toevoegen, verwijderen en beheren', waarmee u vrijwel iedereen het vertrouwen kunt geven elke app in de Store te vinden en te installeren. Een klein minpuntje met dit hoofdstuk: ik denk niet dat de auteur voldoende duidelijk maakt dat de term Windows 8-apps precies betekent wat het zegt-apps die alleen in de Store kunnen worden gevonden en alleen met Windows 8 worden gebruikt. Er is veel van technische details over apps in dit hoofdstuk die misschien niet voor iedereen van belang zijn.

Toch is het handig om te hebben als referentie, mocht u ooit meer informatie nodig hebben.

Dingen op de nieuwe manier doen, uitgelegd

Ik denk niet dat ik alleen ben door niet meteen te beseffen dat Windows 8 zo volledig opnieuw ontworpen is dat het een geheel andere benadering gebruikt dan de meeste dingen die we kennen van zijn voorgangers. Windows 8 Inside Out verklaart deze veranderingen op een manier die ik nog niet eerder had gezien en maakte alles een stuk duidelijker. Dat was een goede zaak, omdat ik geen echt begrip had van de app-gebaseerde versus bestandsgebaseerde benadering en File Explorer had gebruikt zoals ik Windows Explorer had gebruikt en daarom (volgens het boek) dingen niet in de meeste deed efficiënte manier. Veel van de concepten zullen bekend zijn bij iedereen die ooit Windows heeft gebruikt, maar de filosofie achter dit alles is radicaal anders. En een van de dingen die me echt verbaasden en verrukt was, waren de instructies voor het gebruik van een Linux-schijf om bij je bestanden te komen als Windows 8 in de war was. Je leert waar je de favoriete distributie van de auteur (Puppy Linux) kunt vinden en hoe je een live CD kunt maken en hoe je bij je onbereikbare bestanden kunt komen. Een uitstekende toevoeging.

In het gedeelte over mediatoepassingen worden de zaken net zo grondig uitgelegd. Ik denk dat iedereen die aandacht besteedt aan Windows 8 Inside Out geen problemen zal hebben met muziek, video, tv en films. En de uitleg over het streamen is ook goed gedaan. Ondanks het feit dat ik computers heb gebruikt sinds ze kamers hebben gevuld en ponskaarten hebben gegeten, ben ik een relatieve nieuwkomer in de media-toepassingen voor thuiscomputers en na het lezen van dit boek voel ik dat ik iets steviger op de grond lig. dus het zal gemakkelijker zijn om meer te doen met andere dingen dan alleen maar oude bestanden en apps.

Beveiliging, veiligheid en de nieuwe technologie

Het grootste deel van de discussie over beveiliging was niet nieuw en iedereen die deze technieken nog niet heeft gebruikt ( Windows Firewall, Windows Defender, enzovoort) geeft niet veel om beveiliging. Aangezien Windows 8 echter is ontworpen met aanraakschermen in gedachten, was het goed om een ​​gedeelte over beveiliging te bekijken vanuit het oogpunt van een gebruiker met een aanraakscherm. Veel mensen zijn nieuw voor touchscreens en hebben sommige van deze dingen misschien nog niet ontdekt. In de bespreking van beeldwachtwoorden wordt bijvoorbeeld uitvoerig ingegaan op de voor- en nadelen van het gebruik ervan. Velen van ons hebben al gehoord dat de vlekken op het scherm van een smartphone een aanwijzing kunnen zijn voor een aanraakgevoelig wachtwoord, maar denken misschien niet hetzelfde probleem als het gaat om een ​​computer. Het boek geeft een grondig overzicht van beeldwachtwoorden en komt vervolgens tot de conclusie dat mensen die echt om beveiliging geven, deze niet mogen gebruiken. Nogal een verrassende conclusie na zo'n diepgaand overzicht, maar voor zover ik weet recht op het geld.

Er is ook een gedeelte waarin wordt beschreven hoe u een virtuele machine met Hyper-V maakt, maar aangezien die alleen beschikbaar is voor gebruikers van Windows 8 Pro en Enterprise, is het voor de meeste mensen mogelijk geen bruikbare informatie.

Onderhoud, de Windows 8 manier

Het gedeelte over onderhoud en probleemoplossing begint met een grondige bespreking van Windows Update . Updates zijn iets waar veel mensen niet aan denken als ze denken aan het onderhoud van hun computers - ofwel accepteren ze alleen de automatische download en installatie, of ze worden geïrriteerd door vereiste herstarts terwijl ze proberen te werken en ze sluiten het hele ding af . Er zijn tal van andere benaderingen van updates, en de sectie begint met hoe belangrijk deze updates zijn en waarom het nodig is om ze toe te staan. Maar u hoeft de standaardinstellingen van Windows 8 niet te accepteren, en dit wordt in bevredigende details uitgelegd.

De Windows Experience Index is een zeer nuttige tool waar mensen misschien niets van weten (hoewel lezers van 7 tutorials dit zeker wel zullen doen). Windows 8 Inside Out bespreekt dit in bevredigend detail. Er wordt ook gesproken over een aantal benchmarkingtools van derde partijen die van belang kunnen zijn. En als iemand die een vaste gebruiker van Task Manager is zolang ik Windows gebruik, vond ik het een goede uitleg. Het is een van de nuttigste apps voor probleemoplossing die er is, en dit zal ervoor zorgen dat meer mensen zich er op hun gemak mee voelen. We hebben het nogal wat over Task Manager gehad, maar dit dient als een extra nuttige referentie. Er is ook een uitstekende laatste sectie die de lezer moet helpen bij het achterhalen en oplossen van opstartproblemen en crashes, met een uitgebreide index die de lezer rechtstreeks naar de oplossing voor een bepaald probleem kan brengen.

Ik denk dat deze sectie op zichzelf de prijs van het boek waard is.

Conclusie

Ik denk dat je kunt zien dat ik dit boek echt leuk vond. Het was goed geschreven, leverde een bevredigende hoeveelheid details op en keek opnieuw naar Windows 8 dat ik nog nooit eerder had gezien. Het is niet alleen een goed boek, het is een opleiding. :) De illustraties zijn kleurrijk en goed gekozen, en de uitleg is logisch. Ik denk dat iedereen die met Windows 8 op de grond wil staan ​​dit een waardevol hulpmiddel zal vinden.

Product Nominaal 5/5

Ik denk echt niet dat je het mis kunt gaan als je Windows 8 Inside Out koopt, zowel in de gedrukte versie als in de e-book-indeling. Het e-boek heeft het voordeel van direct klikbare koppelingen naar video's die alle concepten van het boek illustreren, wat de meeste mensen zou helpen begrijpen wat er wordt uitgelegd. De auteur kent zijn spullen duidelijk en weet erover te schrijven, zodat het gemakkelijk te lezen en te begrijpen is. Het helpt een nieuwe gebruiker snel aan de slag te gaan en is dan een uitstekende aanvulling op een goede referentieverzameling.