Boekbespreking - Windows 8 Plain & Simple, door Nancy Muir

In de afgelopen paar weken heb ik een uitgebreide, diepgaande, alles-je-moet-weten-gids voor Windows 8 ( Windows 8 stap voor stap ) en een just-the-basics, bare-bones, beginners- enige gids voor Windows 8 ( Teach Yourself Visually Windows 8. ) Gebaseerd op ervaringen uit het verleden, dacht ik dat Windows 8 Plain & Simple, geschreven door Nancy Muir, ergens in het midden zou liggen, niet te gedetailleerd en niet te vereenvoudigd. Had ik gelijk om het op deze manier te benaderen? Laten we het uitzoeken.

Dingen op orde krijgen

Een blik op de inhoudsopgave liet me zien dat dit boek een goed begin was. De hoofdstukken zijn gerangschikt in de volgorde die volgens mij het meest logisch zou zijn voor iemand die voor de eerste keer Windows 8 benadert. Een van mijn klachten over de andere boeken was dat ze geen echt stap-voor-stap pad namen van het instellen van de computer en het aanpassen aan de individuele voorkeuren, het vertrouwd raken met de tegels, charmes en het bureaublad, om bestanden te beheren, enzovoort. Natuurlijk is er geen kosmische wet die zegt dat mijn manier de enige juiste manier is, maar hier is een lijst met hoofdstukken in Windows 8 Plain & Simple . Zie wat je denkt:

• Over dit boek
  • Maak kennis met de Windows 8-interface
  • Input leveren
  • Werken met standaard Windows-instellingen
  • De weergave van Windows aanpassen
  • Werken met gebruikers en privacy
  • Werken met toegankelijkheidsinstellingen
  • Zoeken
  • Werken met apps
  • Bestandsbeheer
  • Instellingen en bestanden delen
  • Online gaan met Internet Explorer 10
  • Mail en berichten gebruiken
  • Apps kopen in de Windows Store
  • Mensen en tijd beheren
  • Kaarten gebruiken
  • Visueel worden
  • Muziek afspelen
  • Werken met apparaten en netwerken
  • Onderhoud en problemen oplossen met uw computer

De auteur gaat ervan uit dat de lezer al over de essentiële computervaardigheden beschikt en heeft enige ervaring met het eerder gebruiken van software, maar neemt niet aan dat de lezer al een aanraakscherm heeft gebruikt, wat een goede, logische aanpak is. Het boek is rijkelijk geïllustreerd in full colour, met duidelijke, stapsgewijze aanwijzingen die op elke illustratie zijn gelabeld. Het resultaat is zowel visueel aantrekkelijk als gemakkelijk te begrijpen. Het boek wordt ook afgedrukt in de liggende modus, wat betekent dat er meer ruimte is voor de illustraties met de tekst ernaast.

Kennismaken met de nieuwe aanpak

Aangezien Windows 8 de meest radicale verandering is in de Windows-interface sinds Windows 95 Windows voor Workgroups 3.11 heeft vervangen, is het zinvol om de lezer te helpen de nieuwe manier van doen aan te nemen, op zo'n manier dat de verschillen geen verwarring of frustratie veroorzaken . Windows 8 Plain & Simple doet het uitstekend. Ik vond vooral het hoofdstuk dat een inleiding geeft tot het startscherm (en de inhoud ervan), het bureaublad en Microsoft-accounts. Er is genoeg detail om alles gemakkelijk te begrijpen, samen met illustraties die laten zien waar de auteur het over heeft, stap voor stap. Het hoofdstuk over Input zegt dat de meeste mensen nog steeds conventionele invoerapparaten gebruiken, maar geeft ook uitgebreide instructies over het gebruik van Windows 8 met een touchscreen. Dit zorgt ervoor dat het boek een waardevolle referentie zal blijven naarmate de tijd verstrijkt en dat touchscreens vaker voorkomen. De instructies om terug te gaan naar recentelijk gebruikte apps, waarvan ik zeker ben dat veel lezers dit regelmatig zullen doen, waren bijzonder duidelijk.

Het hoofdstuk over gebruikers en privacy is uitstekend. Het stroomt ook de informatie op een logische manier, te beginnen met de firewall- en app-machtigingen en vervolgens door te gaan naar Windows Defender . Sommige van deze concepten kunnen in het begin verwarrend zijn voor een nieuwkomer, maar na zorgvuldig te hebben gekeken naar de informatie die de auteur hier bevat, denk ik dat vanaf dat moment alles duidelijk zal worden. Vervolgens zijn er handleidingen voor gebruikersaccounts, wachtwoorden (inclusief het nieuwe wachtwoord en de PIN-code), Gebruikersaccountbeheer en Family Safety . Sommige nieuwkomers zijn misschien niet op de hoogte van de manier waarop Windows 8 omgaat met gebruikers, en dit zal hen leren het begrip te begrijpen en alle accounts en wachtwoorden in te stellen die ze nodig hebben voor hun eigen situatie. Er is ook een goede uitleg over toegankelijkheidsinstellingen. Niet alle dergelijke instellingen zijn trouwens voor mensen met een handicap. Mijn zoon zou de instructies voor het opzetten van een linkshandige muis op prijs stellen. :) Ik heb ook geleerd dat het gebruik van de computer met alleen het toetsenbord, niet de muis, 'caret browsing' wordt genoemd. Totdat ik Windows 8 Plain & Simple las, had ik geen idee dat er een dergelijke term was.

Zoeken en vinden

Met de nieuwe interface van Windows 8 zullen zelfs ervaren gebruikers nieuwe manieren van zoeken moeten leren. Windows 8 Plain & Simple maakt deze nieuwe benadering een stuk gemakkelijker te begrijpen. Omdat het gebruik van de zoekhulpmiddelen op het startscherm onbekend terrein is, is de uitleg over hoe ze werken bijzonder gedetailleerd en grondig geïllustreerd. Ik dacht dat er iets meer had kunnen gebeuren aan het zoeken vanaf het bureaublad, omdat dat meer vertrouwd zal zijn voor mensen die andere versies van Windows hebben gebruikt, maar dat is een kleine klacht. De standaardzoekopdrachten geven nogal wat details, waaronder zoeken in de Windows Store . Ik denk dat dat voor de meesten van ons zou kwalificeren als te veel informatie, dus de korte handleiding voor het aanpassen van zoekopdrachten zal een welkome referentie zijn.

Apps zijn meer dan je denkt

Velen van ons zijn bekend geworden met het concept van een "app" als een klein programma dat gratis is of slechts een klein bedrag kost, dat men op een telefoon installeert. In Windows 8 worden alle programma's, groot of klein, gratis of duur, apps genoemd. De tegel waarop u klikt of tikt om een ​​weerbericht te krijgen, is dus een app en vertrouwde software zoals Microsoft Office wordt nu een 'bureaubladtoepassing' genoemd. Het boek gaat niet echt in op het onderscheid tussen de twee soorten 'apps' en ik denk dat veel mensen hierdoor in verwarring raken (ik moet toegeven dat ik dat was). Omdat deze verandering in terminologie misschien even wennen is als je een vorige versie van Windows hebt gebruikt, besteedt Windows 8 Plain & Simple veel tijd aan zowel het concept als het gebruik van apps. Ze gebruiken WordPad om de concepten te demonstreren, een uitstekend idee. Door WordPad te gebruiken, kunnen ze functies zoals het lint demonstreren die beschikbaar zijn in complexere software zoals Microsoft Office, en ook de concepten van menu's, werkbalken, het Klembord, werken met afbeeldingen, opmaak van tekst en de basisprincipes van het werken met bestanden (een onderwerp in het volgende hoofdstuk in meer detail behandeld). Omdat WordPad een van de ingebouwde apps van Windows 8 is, zal iedereen het beschikbaar hebben om mee te experimenteren, en het is een beproefd en waar programma dat behoorlijk moeilijk te verknoeien is (geloof me, ik heb genoeg kansen gehad om dat te testen in de loop van de jaren). Er is ook een korte introductie tot het spelen van games, hoewel Windows 8 eigenlijk geen games bevat (de tegel Games neemt je mee naar de Store van waaruit je zowel Microsoft- als Xbox-games kunt krijgen). Ik denk dat er een betere uitleg van de Games Store had kunnen zijn, want opnieuw was de korte verwijzing verwarrend. Zoals ik al zei, is het hoofdstuk over bestandsbeheer goed geïllustreerd en uitgebreid. Elk belangrijk concept wordt uitgelegd en verkend. Het volgende hoofdstuk behandelt de basis van het delen van instellingen, het synchroniseren met andere apparaten en de ins en outs van SkyDrive . Tussen die hoofdstukken zal bijna iedereen een goede basis hebben voor het werken met gegevens en bestanden.

De wereld op een beperkte manier onderzoeken

Ik was erg teleurgesteld in het hoofdstuk over Internet Explorer 10 . Het gaf redelijk gedetailleerde instructies voor het gebruik van de browser vanaf het startscherm, maar slechts een overzicht van één pagina van de desktopversie van de browser. Omdat de Desktop- versie meer bekend zal zijn bij eerdere Windows-gebruikers en meer functies heeft dan de versie van het startscherm, moeten beide browsers dezelfde ruimte hebben gekregen. Evenzo erkent het hoofdstuk over Mail en Messaging dat men e-mailaccounts met veel verschillende services kan maken, maar het illustreert alleen het gebruik van Hotmail. Toegegeven, het boek kan niet elke e-mailservice onder de zon dekken, ik denk dat er op zijn minst een voorbeeldscherm van services als Gmail en Yahoo Mail moet zijn opgenomen. Evenzo was de beschrijving van instant messaging veel te summier om een ​​beginner te helpen het concept te begrijpen. Het hoofdstuk over de Store was veel beter en leidt de lezer door het doorzoeken van de winkel, het vinden van apps, het onderzoeken van beoordelingen en het installeren van zowel gratis als betaalde apps. Voor iedereen die het concept van een app-winkel nog niet heeft ontdekt via een smartphone, moet dit hoofdstuk het proces gemakkelijk maken om erachter te komen.

De hoofdstukken die betrekking hebben op het werken met apparaten en netwerken en het onderhouden en oplossen van problemen met uw computer zijn ook plichtmatig en bieden onvoldoende details om een ​​beginner vertrouwen te geven. In het gedeelte over het installeren van een printer wordt bijvoorbeeld kort gezegd dat als uw printer niet op de lijst staat, u op Geavanceerde printerinstellingen moet klikken en vervolgens uw printer handmatig wilt toevoegen. Op basis van mijn ervaringen in jaren van technische ondersteuning, zou deze zogenaamd eenvoudige procedure een beginner-verkoudheid kunnen stoppen. Het gedeelte over het maken van een thuisgroep legt niet echt uit wat een thuisgroep is en aangezien het mogelijk is dat een thuisnetwerk misschien zelfs geen thuisgroep bevat, denk ik dat een meer gedetailleerde uitleg nuttig zou zijn geweest. In het hoofdstuk Problemen oplossen wordt gesproken over het instellen van Windows Update, dat ik niet beschouw als een procedure voor het oplossen van problemen, en instructies geeft voor het opnieuw instellen van de computer naar de fabrieksinstellingen (niet echt aanbevolen voor beginners die misschien niet alles begrijpen wat ze ooit hebben gemaakt) op die computer zal onherstelbaar verloren gaan) voordat het instructies geeft over hoe de computer te vernieuwen. Dit is echt een slechte beslissing van de auteur. Het hoofdstuk over upgraden naar Windows 8 behandelt alleen de versies van Windows 8 en met het uitzoeken of uw apparatuur Windows 8 correct zal uitvoeren. Er zijn geen instructies voor het daadwerkelijk upgraden naar Windows 8. Ik kan begrijpen dat een nieuw boek dat is bedoeld voor beginners, is weggelaten, maar de titel van het hoofdstuk is misleidend als dat alles is.

Dus wat dacht ik?

Windows 8 Plain & Simple kende een geweldige start en ik had hoge verwachtingen dat ik het na het lezen zonder kwalificaties zou kunnen aanbevelen aan mensen die de absolute beginnersfase voorbij zijn, maar nog niet helemaal in de tussenfase zijn. Naarmate het boek langer werd, scheen de uitleg echter steeds platter, wat een echte tekortkoming is als het gaat om belangrijke, maar complexere onderwerpen zoals netwerken, en sommige instructies (zoals een fabrieksreset) zouden ronduit catastrofaal zijn als de persoon die het probeert, niet echt begrijpt wat er gaat gebeuren. Ik vond de illustraties erg leuk en de lay-out van het boek maakte elke set foto-plus-tekst eenvoudig te volgen. De auteur kent haar onderwerp duidelijk maar maakte een aantal aannames over wat haar publiek zou moeten hebben uitgelegd dat wel of niet waar zou kunnen zijn.

Dit is weer een van die boeken die elke individuele lezer zal moeten bekijken en beslissen of Windows 8 Plain & Simple de referentietekst is om te kopen. Veel ervan is inderdaad zeer goed gedaan, maar het heeft genoeg tekortkomingen die ik het niet van harte zou kunnen aanbevelen aan iedereen. Er is genoeg detail om nuttig te zijn, maar niet genoeg om een ​​complete gids voor de beginner te zijn. Ik zou het zeker aanraden om het uit de bibliotheek te controleren en door enkele van de hoofdstukken te bladeren om te zien of dit iets voor jou is.