Boekrecensie: bouw je eigen website: een komische gids voor HTML, CSS en Wordpress

Soms is de beste manier om een ​​complex onderwerp begrijpelijk te maken, het gebruik van een stripboek-indeling (zoals iedereen die ooit een van de verbazingwekkende stripverhalen van Larry Gonick heeft gezien, kan getuigen). Dingen die er erg droog en verwarrend uitzien als ze als woorden op papier worden weergegeven, kunnen er veel aantrekkelijker uitzien als een kunstenaar ze in foto's heeft gezet. Omdat ik nog steeds geen HTML-code beheerst, had ik hoge verwachtingen van Build Your Own Website: een komische gids voor HTML, CSS en Wordpress . Heb ik gekregen waar ik op hoopte? Lees verder om erachter te komen.

Kan een strip je code leren?

Bouw je eigen website: een komische gids voor HTML, CSS en WordPress is niet helemaal wat de titel belooft. De delen van het stripboek dienen als inleiding tot secties die dezelfde dingen uitleggen in eenvoudige tekst die niet veel verschilt van andere instructielijsten "leer om webpagina's te maken".

Het stripboekgedeelte is ... nou, als je een lange tijd lezer bent van stripboeken en graphic novels (zoals ik ben) zul je de illustraties nogal grof getekend vinden. Geen superhelden hier, alleen de avonturen van Kim, haar hond Tofu, en een aantal andere personages die proberen Kim de ins en outs van coderen te laten zien.

Het verhaal van Kim begint met haar pogingen om HTML-code te schrijven en haar ontdekking van de vele dingen die kunnen gebeuren als je het niet correct schrijft.

Zodra het geïllustreerde verhaal Kim door het leerproces van het samenvoegen van haar eerste pagina, het maken van het indexbestand, het koppelen van alle afbeeldingen, het controleren van haar werk en het doden van de 404-draak, omschakelt, schakelt het boek over naar een uitleg van 11 pagina's (in vrij klein type) van wat het was dat ze deed. De afgedrukte uitleg gaat veel gedetailleerder in op het proces en ik denk dat dit voor de meeste mensen de nuttigste informatie zal vinden. Kan een strip je leren coderen? Niet echt. Maar het kan een nuttige introductie zijn voor het maken van webpagina's voor mensen die dingen beter leren met afbeeldingen.

Op naar de stijlbladen

De volgende sectie behandelt het creëren van CSS, of cascading style sheets, het introduceren van een nieuwe goeroe en het afstappen van iets dat lijkt op een parodie van de Wizard of Oz.

CSS-creatie is een complex onderwerp, ongeacht hoe het wordt uitgelegd, dus de uitleg in het stripboek is langer en vertoont een voortdurende ruzie tussen de HTML-goeroe en de CSS-goeroe, waarvan ik denk dat het de bedoeling was om te laten zien hoe de twee verbonden zijn, maar het leek erop om ruimte te nemen weg van de instructies na een zeer korte tijd.

En natuurlijk is de uitleg in platte tekst die volgt op het stripboek ook langer en gedetailleerder en zeer gedetailleerd met informatie.

Het boek moedigt de creatie van een test-HTML-document aan om te oefenen met het gebruik van wat het leert, en dat meer dan wat ook nieuwkomers laat zien hoe dingen werken, hoe ze verkeerd gaan en hoe ze kunnen worden opgelost. Vooral met CSS is het belangrijk om in de tekst door te gaan door aan het testdocument te werken zoals het is uitgelegd. De gedrukte toelichting legt veel meer details uit dan de strip-sectie, en zou het testdocument gemakkelijker moeten maken om aan te werken.

De tovenaar van Wordpress

De parodie van de Wizard of Oz gaat verder in de sectie gewijd aan WordPress. Kim komt erachter dat alle HTML- en CSS-vaardigheden waaraan ze in de vorige secties zoveel tijd heeft besteed, helemaal niet nodig zijn als ze WordPress gebruikt. (Arme Kim.) :)

Kim en Tofu werken zich een weg door WordPress City en leren hoe ze een WordPress-site kunnen maken. Het boek is begrijpelijkerwijs enthousiast over WordPress, omdat het het maken van pagina's gemakkelijk maakt en er geen speciale codeervaardigheden vereist zijn. Pas als het stripgedeelte is voltooid en de tekstsectie begint, ontdekken we dat de auteurs verwachten dat de lezers een door zichzelf gehost WordPress-domein hebben (ook wel hun eigen website), omdat de site wordpress.com slechts een kleine subset gebruikt. van de volledige WordPress. Dat kan komen als een onbeleefde verrassing. (Maar houd het in de gaten, er is hulp opgenomen in de laatste sectie.)

Als de lezer echter een persoonlijke website heeft of kan instellen, is de tekstsectie die WordPress uitlegt goed georganiseerd en bevat deze handige illustraties die het maken van WordPress-pagina's heel gemakkelijk moeten maken. (De makers van WordPress hebben de afgelopen jaren veel geholpen door samen te werken met domeinhosts om installatie met één muisklik mogelijk te maken in plaats van het proces 'download, pak uit en gebruik zelf ftp' ​​dat in de voorbije jaren werd gebruikt.)

In de volgende sectie over stripboeken leert Kim hoe ze haar WordPress-site kan personaliseren met behulp van de pagina Uiterlijk in het dashboard, plug-ins en WordPress-thema's. Er zijn veel opties beschikbaar en de stripboek-sectie loopt Kim door hen heen, en er is zelfs een verrassingseinde als ze ontdekt dat er meer is in WordPress City dan haar is verteld. Nogmaals, de tekstsectie gaat in veel detail en legt het aanpassingsproces uit, zodat de meeste mensen gemakkelijk kunnen begrijpen hoe het allemaal werkt.

Kim en Tofu hebben het samengebracht

Wat als de lezer zijn of haar eigen website al niet heeft? Het laatste deel, The Big Launch, biedt veel goed advies (zowel stripboek als tekst) over het kiezen van een webhost (inclusief het verwachten van een hostingdienst in plaats van alleen de eerste gratis te kiezen die je ziet, wat een uitstekend advies is) ). Het verklaart ook het gebruik van ftp om de benodigde bestanden voor elke soort website te uploaden, inclusief een aanbeveling voor FileZilla, een uitstekende gratis ftp-client.

Aan het einde van Build Your Own Website: Een stripgids voor HTML, CSS en WordPress, de lezer moet voldoende nuttige informatie bij de hand hebben om te gebruiken als een gids voor het maken van bijna elke soort website.

Laatste gedachten

Ik vond dit boek gemakkelijk te lezen en het was goed georganiseerd en goed doordacht. Mensen die verwachten dat het een 100% komisch boekformaat is, zullen teleurgesteld zijn (niet dat dit een slechte zaak is, ik haast me om toe te voegen, omdat de informatie in de platte-tekstsecties veel gedetailleerder en gemakkelijk te draai naar voor toekomstige referentie).

Ondanks de titel leidt Kim's reis door het Land van Code haar echt naar WordPress City, waar de code die ze zo veel tijd doorbracht, ondergeschikt is aan het geavanceerde pagina-aanmaakproces van het WordPress-pakket. Omdat de makers van WordPress altijd nieuwe functies toevoegen en de huidige opstelling verbeteren, zullen de illustraties waarschijnlijk niet overeenkomen met hoe de huidige versie van WordPress eruit ziet, maar de basis voor het maken van WordPress-sites blijft hetzelfde.

Elke persoon leert het best op verschillende manieren, dus ik kan geen algemene aanbeveling doen voor Build Your Own Website: een komische gids voor HTML, CSS en WordPress . Ik kan zeggen dat de auteurs veel aandacht hebben besteed aan de handleiding, dus als je leerstijl aansluit bij de manier waarop ze deze complexe onderwerpen hebben geleerd, is dit boek een waardevolle toevoeging aan je naslagbibliotheek. Koop het bij een boekhandelaar die een goed retourbeleid voert en geef het een draai!