Boekbespreking - Windows 7 stap voor stap

Heb je ooit gewenst dat iemand Windows 7 in kleine stapjes zou kunnen uitleggen, zodat je er zeker van kunt zijn dat je een concept hebt begrepen voordat je verder gaat met het volgende? Wilt u een boek hebben dat zowel een zelfstudie als een verwijzing naar Windows 7 is? Microsoft Press heeft net het boek voor je. Het wordt 'Windows 7 stap voor stap' genoemd en in dit artikel ga ik het bekijken.

De titel zegt het allemaal

Het is altijd nuttig voor de lezer als een boektitel betekent wat het zegt en zegt wat het betekent (met excuses aan Horton de olifant en Dr. Seuss). Als je een gids nodig hebt die je door alles laat zien wat nodig is voor een goed, basisbegrip van Windows 7, dan is dit boek iets voor jou. Het wordt geleverd met een CD vol met bestanden die je zullen helpen oefenen met het gebruik van een breed scala aan opdrachten en documenten, zonder iets permanent te installeren of een nieuwe Windows 7-installatie in gevaar te brengen. Voor degenen onder ons die het beste leren door te oefenen, is de CD een duidelijke bonus.

Een twee drie

Na een inleiding die de lezer door systeemvereisten loodst, ​​de manieren waarop Windows 7 kan worden geïnstalleerd en de verschillende conventies die in het boek worden gebruikt, gaat Windows 7 stap voor stap verder naar een hoofdstuk vol met informatie die is ontworpen voor de absolute beginner, die misschien niet veel (of enige) ervaring hebben met het gebruik van een muis- of computertoetsenbord en wie misschien nog niet bekend is met de manier waarop Windows werkt. Omdat de grafische interface van Windows 7 anders is dan zijn voorgangers, zullen mensen die vanuit Windows XP naar Windows 7 komen, de beschrijving van de Windows 7-pictogrammen en opdrachtknoppen waarderen, die er anders uitzien dan XP-gebruikers gewend zijn. En dan is het boekje uit en loopt het. Elk hoofdstuk in de volgende drie secties (Aan de slag met Windows 7, Het world wide web ervaren en Uw computer beheren) begint met een grafisch "hoofdstuk in één oogopslag" van één pagina dat illustreert wat het hoofdstuk zal behandelen, met wijzers met paginanummers voor meer informatie.

Dit kan erg handig zijn als u naar een scherm staart en geen idee hebt wat u vervolgens moet klikken. Elke sectie begint als eerste met de basis en gaat vervolgens verder met meer geavanceerde bewerkingen. Het verklaart de processen eenvoudig en duidelijk voor beginners. Meer gevorderde gebruikers kunnen eenvoudig de informatie over het beginnersniveau overslaan en doorgaan met de uitleg over hoe Windows 7 dingen doet - die merkbaar anders zijn dan wat ze gewend zijn, als ze vanuit Windows XP naar Windows 7 gaan. Elk hoofdstuk eindigt dan met een puntsgewijs overzicht van wat er werd besproken.

Ermee beginnen

Het eerste hoofdstuk in dit gedeelte begint (logisch genoeg) met het Start-menu en geeft een duidelijke en grondige uitleg van hoe het werkt. Windows Vista-gebruikers zullen het meeste al kennen, maar nieuwe gebruikers en Windows XP-gebruikers zullen de aandacht voor detail waarderen. Vanaf daar behandelt het hoofdstuk sneltoetsen, de taakbalk en het configuratiescherm met dezelfde zorgvuldige aandacht voor details. Het volgende gedeelte gaat over Windows Update en maakt duidelijk hoe het proces werkt en waarom het belangrijk is om updates up-to-date te houden. En dan, net zo logisch, legt het boek de verschillende manieren uit waarop u uw computer kunt afsluiten. Het volgende hoofdstuk behandelt gebruikersaccounts, met een uitleg van wat ze zijn en waarom ze nodig zijn, en legt de soorten accounts uit en hoe ze te maken. Vervolgens wordt uitgebreid ingegaan op Gebruikersaccountbeheer, voor het eerst geïntroduceerd in Windows Vista, en veel gebruiksvriendelijker gemaakt in Windows 7. Dit leidt natuurlijk tot een bespreking van accountbeveiliging en computerbeveiliging in het algemeen. Er is zelfs een overzicht van de scoreberichten die Windows 7 zal herkennen, dus ouderlijk toezicht kan dienovereenkomstig worden ingesteld (veel succes voor de klas die het alien-blaster-spel van zijn oudere zus wil spelen, als de ouders van de ouder hebben zet het ouderlijk toezicht correct in op zijn account). En dan op netwerken. Windows 7 geeft stap voor stap uitleg over netwerkverbindingen (met een goed, gedetailleerd naslaggedeelte over netwerkinstellingen en beveiliging), thuisgroepen en hoe u deze kunt maken en ermee kunt werken en hoe u bibliotheken, bestanden en mappen op het netwerk kunt delen. Net als bij de andere secties, zijn er veel duidelijke illustraties van wat u bij elke stap op uw scherm ziet. En dan is er, toepasselijk, een goed, solide gedeelte voor het oplossen van problemen, dat de meest voorkomende netwerkproblemen behandelt en wat te doen wanneer die problemen zich voordoen. Dat op zich maakt dit boek een waardevolle referentie om bij de hand te houden. In het vierde en vijfde hoofdstuk worden bestanden, mappen en bibliotheken uitgelegd en wordt uitgelegd hoe je je weg kunt vinden op je computer. Als dit mijn boek was, had ik deze hoofdstukken vóór de hoofdstukken over netwerkverbindingen geplaatst, omdat ik denk dat veel mensen meer tijd gaan besteden aan het werken met de inhoud van hun eigen computer dan aan de inhoud van andere computers in hun thuisnetwerk, en deze informatie zou een hogere prioriteit hebben. Toch is het eenvoudig genoeg om eerst naar deze hoofdstukken te gaan als dat beter werkt. Nogmaals, deze hoofdstukken beginnen met basisinformatie voor beginners en gaan over op meer complexe taken, met veel illustraties om de weg te wijzen.

Op naar het web

Het tweede deel behandelt internet- en websiteverbindingen. Omdat het een Microsoft-publicatie is, gaat het ervan uit dat je Internet Explorer gaat gebruiken, dus het bevat een korte uitleg over hoe je dat moet instellen. (Er worden geen andere browsers genoemd.) Vervolgens wordt uitgebreid ingegaan op het gebruik van de functies van Internet Explorer, inclusief tabbladen, pagina's, favorieten (bladwijzers) en de ins en outs van internetnavigatie. Navigatie wordt geïllustreerd door een rondleiding door delen van de Microsoft-website. Het volgende hoofdstuk gaat verder met meer geavanceerd internetgebruik, opnieuw gericht op de tools die beschikbaar zijn in Internet Explorer. Elk hulpmiddel wordt geïllustreerd met geschikte schermafbeeldingen. Het hoofdstuk behandelt vervolgens RSS-feeds, nieuwslezers, web slices, favorieten (bladwijzers) en zoekmachines. Nogmaals, de nadruk ligt hier op de producten van Microsoft (Bing, MSN, enzovoort). En dan is er een volledig hoofdstuk over het beheer van Internet Explorer, dat veel gedetailleerder ingaat op de geavanceerde opdrachten en functies die beschikbaar zijn in de browser van Microsoft. Er is een waardevolle sectie over de essentie van internetbeveiliging en de beveiligingsfuncties die in Internet Explorer zijn ingebouwd, en een goede uitleg over het instellen van de toegang om aanstootgevende sites te beperken. Net als bij de rest van het boek zijn de dialoogvensters duidelijk geïllustreerd en zijn er stapsgewijze instructies voor alles. Nogmaals, dit maakt het een zeer waardevolle bron, zowel voor mensen die Internet Explorer gebruiken als voor mensen die normaal gesproken andere browsers gebruiken.

Visual Goodies

In het laatste gedeelte wordt uitgelegd hoe u uw computer kunt personaliseren met thema's, achtergronden en kleurenschema's en hoe u zo veel of zo weinig grafische elementen kunt weergeven als u wilt. Omdat Windows 7 wordt geleverd met een uitstekende verzameling achtergronden, en omdat zowat alles op uw scherm kan worden aangepast aan uw voorkeuren, is dit inderdaad een zeer waardevol hoofdstuk. Niet alle computers kunnen alle Aero-functies gebruiken - veel hangt af van de processor van uw computer en het beschikbare geheugen - maar Windows 7 is intelligent genoeg om niet te proberen iets weer te geven dat uw computer niet aankan. Dus als u het kunt zien, kunt u het naar hartenlust aanpassen en Windows 7 biedt u stap voor stap alle instructies die u nodig hebt om uw bureaubladomgeving uniek te maken. In het volgende hoofdstuk wordt uitgelegd hoe u het menu Start en de taakbalk kunt wijzigen, de instellingen voor datum en tijd kunt wijzigen, de naam van de computer kunt wijzigen en energiebeheer kunt wijzigen. Niet alle lezers zullen de standaardinstellingen voor deze elementen willen wijzigen, maar het is handig om volledige geïllustreerde instructies bij de hand te hebben als u dat wel doet.

En tenslotte....

Koop nu

Windows 7 slaat stap voor stap het beste op voor het laatst. De laatste twee hoofdstukken geven een gedetailleerde uitleg over hoe je je computer daadwerkelijk kunt gebruiken - onderzoek de ingebouwde programma's, installeer andere software en hardware, pas desktopgadgets aan en verken Windows Live. Het legt ook uit hoe Windows 7 u kan helpen om het probleemloos te laten werken. In hoofdstuk 11 wordt uitgelegd hoe u software kunt installeren en verwijderen, programma's automatisch kunt starten en uw standaardinstellingen kunt instellen voor zaken als e-mail, browser, mediaspeler, grafische weergave, fotoviewer en teksteditor. Dit is met name waardevolle informatie voor mensen die ervoor kiezen om de standaardinstellingen van Windows niet te gebruiken, hoewel de standaardinstellingen van Windows voor voorbeelden worden gebruikt. Hoofdstuk 12 bevat de basis van hardware: apparaten installeren, met uw printer werken, meerdere schermen gebruiken (een bijzonder waardevolle verklaring voor diegenen onder ons die de beeldscherminstellingen van Microsoft enigszins verwarrend vinden) en uw geluidsapparatuur instellen (als ieder). Daarna gaat het mee met de informatie die ik als eerste zou hebben geplaatst - het aanpassen van de manier waarop uw muis en toetsenbord zich gedragen. Zonder dat deze twee goed werken, volgt de rest niet gemakkelijk. Het laatste deel van hoofdstuk 12 gaat over hardwareclassificaties. Dit is iets dat veel mensen die van eerdere versies van Windows naar Windows 7 zijn verhuisd misschien niet kennen (ik spreek hier uit ervaring!) Windows 7 zal uw hardware controleren, deze vergelijken met een database en nuttige suggesties doen voor het verbeteren van prestaties. veranderingen. Aangezien zoveel visuele aantrekkingskracht van Windows 7 afhankelijk is van de hardware waarop het draait, en omdat zoveel verschillende dingen kunnen worden aangepast, zal het hebben van duidelijke instructies bij de hand de onzekerheid uit het proces halen en zal resulteren in een veel betere ervaring met Windows 7 voor bijna iedereen. Dat gezegd hebbende, denk ik dat de volgorde waarin de onderwerpen worden besproken, beter zou kunnen zijn, en meer in overeenstemming met de volgorde waarin een nieuwkomer zou willen verkennen. En hoewel dit een Microsoft Press-boek is en de nadruk op Microsoft-producten een gegeven is, zou een lijst met equivalente software uit andere bronnen een goed idee zijn. Microsoft is misschien op zijn hoede voor het verschijnen van de producten van andere mensen, maar ik denk dat het voor hen eenvoudig genoeg is om daarvoor een disclaimer te maken.

Windows 7 is stap voor stap duidelijk geschreven, grondig geïllustreerd en uitgebreid. Het is een tutorial voor beginners en een waardevolle referentie voor meer ervaren gebruikers zonder over de hoofden van beginners te gaan of te praten met mensen die meer vaardigheden hebben. Het leidt de lezer niet naar het niveau van 'expert', maar dat was niet zijn doel - er zijn andere boeken die daar voor zorgen. Er is hier iets voor bijna iedereen. Goed waard om te kopen.