Book Review - The Cult of LEGO - voor alle LEGO-fans die er zijn

In de vroege jaren zestig kochten mijn ouders mijn jongste broer een doos LEGO-stenen. Dat was het begin van de waardering van onze familie voor LEGO, die tot op de dag van vandaag blijft bestaan ​​(ik heb onlangs mijn LEGO-robot minigespuiting aan mijn favoriete 9-jarige gegeven, maar ik gebruik nog steeds mijn LEGO-sporttas en een LEGO-voetbalspeler minifig op mijn bureau). In ons plaatselijke winkelcentrum stond de Apple-winkel vlak naast de LEGO-winkel en ik heb veel meer tijd doorgebracht met LEGO-speelgoed dan met 'appels'. Mijn zoon en dochter hebben nog steeds duizenden stenen en minifigs en accessoires in opslag hier en daar. Dus toen ik de kans kreeg om een ​​boek te lezen dat The Cult of LEGO heette, stond ik te popelen om te beginnen. Werd mijn enthousiasme voor het project beloond? Lees verder en ontdek het.

Stukje bij beetje

Het boek begint enigszins traag en ik wist eerst niet zeker of ik het leuk vond. De eerste hoofdstukken zijn een inleiding tot de geschiedenis van LEGO en ze lezen eerder als een werknemershandleiding die is vertaald van het Deens naar het Engels. Dan zijn er hoofdstukken over AFOL's (Adult Friends of LEGO) en over vrouwelijke bouwers (volwassen vrouwelijke LEGO-bouwers zijn blijkbaar een zeldzaam ras) en over brick-opslagsystemen voor enthousiastelingen.

Het is pas in het gedeelte Ingenious LEGO dat het boek echt vaart begint te maken. Hier vinden we illustraties van onder meer de LEGO-stenen serverbehuizing van Google, Sergei Brin en Larry Page, een LEGO-gitaar voor Guitar Hero en een LEGO-zoeker die in de USB-poort van de One Laptop Per Child klikt om foto's te helpen kadreren met de voorwaartse naar de camera kijken. Vanaf hier zijn er foto's van LEGO-constructies die vol zitten in het boek. Het speet me helaas dat ik het in e-book-formaat aan het lezen was, omdat het gemakkelijker zou zijn om de bijschriften aan te passen aan de foto's in een gedrukt boek. Zijn beschrijving verwijst naar het als een "koffietafelboek", wat betekent dat het een groter formaat heeft, zodat de illustraties naar behoren kunnen worden gewaardeerd.

Geen handleiding

De Cult of LEGO is geen handleiding met instructies voor het bouwen van je eigen "ingenieuze LEGO". Het is een feest voor de verbeelding van LEGO-bouwers over de hele wereld, en de manier waarop ze standaard en gemodificeerde LEGO-stenen hebben gebruikt om allerlei dingen te bouwen die niet in de standaard LEGO-sets in dozen zijn opgenomen. Het is duidelijk dat de auteurs LEGO kennen en ervan houden en het boek hebben geschreven vanwege hun eigen enthousiasme voor het onderwerp. Ze hebben illustraties gevonden van een aantal fantastische LEGO-projecten en ze praten over manieren om LEGO-stenen te bewerken waarvan velen van ons niet hadden gedacht. Het was interessant om te horen dat de originele LEGO-patenten zijn verlopen, dus het is niet onwettig om je eigen LEGO-stenen te maken, en veel kunstenaars hebben precies dat gedaan. Hoewel de auteurs wat tijd besteden aan het becommentariëren van de inferieure kwaliteit van LEGO-bakstenen, zijn ze erg enthousiast over deze artistieke LEGO-makers, die in hun eigen LEGO-variaties plastic gieten, emblemen, verf en LED-lampen gebruiken. Sommige van die producten zijn te koop, sommige zijn alleen voor de eigen creaties van de bouwer.

Kleine mensen en meer

Ik had nooit veel nagedacht over de minifigs (de kleine Lego-mensen) tot ik de sectie over hen in The Cult of LEGO las. Hoewel ik me ervan bewust was dat er verschillende cijfers beschikbaar waren, was het nooit bij me opgekomen dat ze niet allemaal dezelfde kleur hadden, of dat de kleurenkeuze van het bedrijf voor sommige minifigs controversieel was. Het boek bevat een foto van slechts enkele van de verschillende variaties in de minifigs en dat was echt een aandachtstrekker. Er zijn nogal wat artiesten die zich specialiseren in aangepaste minifigs en er zijn veel manieren waarop de LEGO-liefhebber zijn eigen minifigs kan aanpassen. Er zijn prachtige foto's van minifigs die allerlei beroemde mensen vertegenwoordigen, zowel echte als fictieve. Het is duidelijk dat veel kunstenaars hun creatieve geest echt hebben ingezet om aan deze kleine mensen te werken.

Kunst, ambacht en kunstenaarschap

Veel van het boek is gewijd aan de mensen die geweldige dingen maken met LEGO (met geweldige foto's van hun creaties) en de manieren waarop LEGO-stukken kunnen worden gebruikt om zo ongeveer alles te maken, waaronder veel items die ik zeker nooit zou hebben gehad gedacht aan (zoals mozaïeken en modeltreinen). In sommige van mijn boekbesprekingen ga ik uitvoerig in op de inhoud van het boek, maar in dit geval denk ik dat te veel informatie vooraf veel van de verrassingen zou bederven. Ik kan vrijwel garanderen dat als je ooit LEGO hebt gebruikt, je iets in dit boek zult vinden dat het daglicht uit je zal verrassen. Deze kleine stenen kunnen op zo veel meer manieren worden gebruikt dan alleen het bouwen van kastelen en torens, en de minifigs kunnen eruit zien als iedereen die je zou kunnen voorstellen. De foto's zijn geweldig, en het ontwerp van het boek (met LEGO-bakstenen afbeeldingen en dezelfde heldere primaire kleuren als de stenen) is zeer aantrekkelijk voor het oog. Met de geschiedenis van LEGO, de beschrijvingen van de manieren waarop mensen verder zijn gegaan dan wat zich in de originele doos bevindt en de foto's van al die geweldige creaties, is The Cult of LEGO een duidelijke winnaar.

Hoewel het langzaam van start gaat, zal de Cult of LEGO de snelheid van bijna iedereen bijna tot het einde toe evenaren. De manieren waarop die kleine stenen en stukken zijn gebruikt, zijn ronduit verbazingwekkend en het boek krabt alleen maar aan de oppervlakte. Ik weet zeker dat het kan worden gebruikt als een startpunt voor de verbeelding van veel mensen. En nu weet ik wat mijn jongste broer moet krijgen voor zijn verjaardag!