Boekbespreking - De How-To Geek Guide to Windows 8

Ik ben al geruime tijd fan van de How-To Geek- website. Ze hebben een geweldige mix van interessante artikelen, gemaakt door een aantal van de levendigste en best geïnformeerde schrijvers op internet (uiteraard naast de crew van 7 tutorials ). Het was dus logisch dat ik hoge verwachtingen had van de How-To Geek Guide to Windows 8 . Voldeed het boek aan die verwachtingen? Laten we het uitzoeken.

OPMERKING: de How-To Geek Guide to Windows 8 is alleen beschikbaar in de Kindle-indeling. Ze onderzoeken publicatie in andere formaten, maar dit is voorlopig de enige keuze. Als je geen Kindle hebt (ik niet), zijn er gratis Kindle-apps beschikbaar om te lezen in een browser, op een pc of Mac, maar ook voor verschillende soorten smartphones en tablets. Je kunt hier meer over lezen: Download gratis Kindle-lees-apps. Merk ook op dat de How-To Geek -website zegt dat het boek DRM-vrij is, maar blijkbaar is het dat niet, in de zin dat je opgesloten zit in het Amazon-platform.

Welkom bij de handleiding How-To Geek voor Windows 8

Het is moeilijk om precies te zeggen hoeveel pagina's er in het boek zitten, omdat lezers het opnieuw kunnen aanpassen aan hun eigen voorkeuren, maar het is veilig om te zeggen dat het een lange tijd is. Amazon zegt dat het 961 pagina's lang is. En net als Windows 8, stap voor stap, die ik een paar dagen geleden heb besproken, is het een boek vol stof in plaats van een boek vol pluis. Het is net zo goed geschreven als de artikelen op de How-To Geek-website, en de auteurs kennen Windows 8 van binnen en van buiten duidelijk.

Helaas blijkt dat ze niet in een proeflezer hebben geïnvesteerd, omdat er overal kleine fouten in de spelling zitten - het soort dingen dat een spellingscontrole niet zou opmerken, maar een menselijke corrector wel.

Een inleiding en een toelichting

Het boek begint met een logische uitleg van Windows 8 en de filosofie achter dit radicale herontwerp. Hoewel de auteurs erkennen dat Windows 8 lijkt te zijn gemaakt voor een toekomst waarin apparaten in de stijl van een tablet veel vaker voorkomen, betekent dit niet dat ze de mensen die nog steeds standaardinvoerapparaten gebruiken, tekort doen. In feite lijkt de algemene focus van het boek een beetje meer op toetsenbord-en-muis dan op een touchscreen, wat volgens mij geschikt is voor de manier waarop computers tegenwoordig worden gebruikt. Het boek lijkt er ook van uit te gaan dat de lezer zal beginnen met een computer waarop Windows 8 al is geïnstalleerd, dus de instructies voor het installeren zijn opnieuw gedegradeerd naar de achterkant van het boek. Het inleidende hoofdstuk beweegt snel door een algemeen overzicht van Windows 8 en verzekert de lezer dat de onderwerpen die kort worden behandeld in dit hoofdstuk later in het boek (en ze zijn) later in meer detail worden beschreven. Dit moet de nieuwkomer helpen om met vertrouwen snel naar deze nieuwe interface te gaan. Zoals de meeste computerboeken, is de How-To Geek Guide to Windows 8 ontworpen om in elke willekeurige volgorde te worden gelezen (en de Kindle-indeling maakt zoeken naar een specifiek onderwerp gemakkelijk), maar nieuwkomers in Windows 8 zullen het vrijwel zeker beter vinden om ze meteen te lezen. vanaf het begin. Na de introductie zijn er gedegen en goed geschreven hoofdstukken over het personaliseren van Windows 8. Als iemand wiens eerste prioriteit bij elke nieuwe versie van Windows is om het te veranderen naar de manier waarop ik graag werk en de dingen die ik graag zie, ik echt waardeerde deze benadering. Het startscherm en het bureaublad van Windows 8 bieden beide veel mogelijkheden voor personalisatie, en de How-To Geek Guide to Windows 8 leidt de lezer door ze allemaal. Het zou voor iedereen niet moeilijk moeten zijn om het scherm van hun dromen te hebben na het lezen van deze hoofdstukken.

Ik was echter verbaasd om de instellingen van je computer te beheersen naar hoofdstuk 9. Zou dat niet passender zijn aan het begin van het boek? Het hoofdstuk bevat een schat aan informatie die ik persoonlijk liever bij de hand heb.

Apps van hen, apps voor jou

De bespreking van de Windows Store begint met die welke door de gebruiker kunnen worden toegevoegd. Ik zou zijn begonnen met het bespreken van de ingebouwde apps, omdat ik denk dat de meeste nieuwe gebruikers bekend willen zijn met de inhoud van het pakket voordat ze doorgaan met het toevoegen van meer apps uit de winkel. De auteurs zijn van mening dat sommige van de ingebouwde apps iets te basaal zijn, en dat veel lezers ze uiteindelijk zullen vervangen door betere apps uit de Store, wat naar mijn ervaring zeer waarschijnlijk de manier is waarop de dingen zullen gaan. Maar ik denk nog steeds dat de discussie over de ingebouwde apps voorop moest staan.

Elk van de ingebouwde apps (Camera, Muziek, Foto's, Video, Bing, Kalender, Financiën, E-mail, Kaarten, Berichten, Mensen, SkyDrive, Reader, Games, Nieuws, Sport, Reizen en Weer ) wordt in detail beschreven, met veel illustraties, zodat de lezer kan zien hoe elke app eruit ziet en hoe hij moet werken. Dit was een van de vele hoogtepunten in het boek. De apps zijn zo ontworpen dat ze eenvoudig te gebruiken zijn, maar toch, als je geïllustreerde instructies hebt om ernaar te kijken, moet je ze nog eenvoudiger maken.

Navigeer op de nieuwe manier, of niet

Ervaren gebruikers zullen een grote verrassing krijgen wanneer ze Internet Explorer 10 zien . Windows 8 bevat zowel een desktopversie als een versie op volledig scherm die moet worden uitgevoerd vanaf het startscherm. Dat klopt, twee versies van dezelfde browser in hetzelfde besturingssysteem, één gericht op gebruikers van toetsenbord / muiscomputer en één gericht op tablet- / touchscreengebruikers. Dit soort dubbele persoonlijkheid zal in het begin verwarrend zijn, te meer omdat de twee versies van de browser bijna volledig anders werken. De Desktop- versie is ingesteld als de standaardbrowser, wat de overgang moet vergemakkelijken. Er is een goed gedeelte waarin wordt beschreven hoe de standaardbrowser kan worden gewijzigd, voor alle dingen of alleen voor bepaalde dingen, waarvan ik denk dat veel ervaren gebruikers dit zullen waarderen. Net als bij de rest van het boek zijn er genoeg illustraties (ik denk dat iedereen die een van mijn recensies heeft gelezen, al weet hoeveel ik van goede illustraties houd). :) Ik ben ook een groot fan van personalisatie en de How-To Geek Guide to Windows 8 legt in detail uit hoe beide versies van Internet Explorer 10 moeten worden aangepast, dus bijna iedereen zou een browser moeten hebben die er perfect uitziet en werkt na het volgen van de instructies . De uitleg van het vastzetten van sites, het veilig houden van uw persoonlijke gegevens, InPrivate-navigatie en het vermijden van phishing en malware moet worden verplicht gelezen.

Zoeken, vinden en organiseren

De How-To Geek Guide to Windows 8 heeft een uitstekend hoofdstuk over het gebruik van Zoeken, waarin wordt uitgelegd hoe u apps, instellingen en bestanden kunt vinden en hoe u geavanceerdere zoektechnieken kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat u precies de gewenste resultaten krijgt. Mensen herkennen de term 'Booleaanse operators' niet, maar ze zullen het volledig begrijpen zodra ze klaar zijn met deze sectie. Er is ook een uitstekend gedeelte over de Index, dat mensen ook helpt te achterhalen hoe ze hun zoekopdrachten efficiënter kunnen maken door de Index aan te passen aan de gegevens die ze echt willen doorzoeken. Er is ook een uitgebreide uitleg over de vele manieren waarop u bestanden en gegevens kunt indelen en reorganiseren met Verkenner (de Windows 8-versie van Windows Verkenner ) die een solide basis moet bieden voor gebruiksgemak. De illustraties van de lintinterface waren bijzonder goed.

Verbindingen leggen, veilig houden

Het hoofdstuk over bedrade en draadloze verbindingen was zo compleet als bijna iedereen zou wensen. Windows 8 heeft het eens zo frustrerende proces om verbinding te maken met een draadloos netwerk vrijwel onfeilbaar gemaakt, maar er zijn nog steeds nuances te ontdekken en de How-To Geek Guide to Windows 8 neemt de lezer er doorheen. Het boek spreekt meteen over het verbinden met verborgen netwerken, wat ik verrassend vond. Het deed niets af aan het boek, maar misschien hadden niet-verborgen netwerken een hogere prioriteit moeten hebben. De lezer wordt door bestaande netwerkverbindingen gelopen en ook door het installeren en configureren van een nieuwe netwerkadapter. Het hoofdstuk 'Bescherm uw systeem tegen rampen' behandelt de beveiliging tot in de kleinste details. Een link naar dat hoofdstuk uit het netwerkhoofdstuk zou een goede toevoeging zijn geweest. Dit is waar de discussie over Windows Defender, Windows SmartScreen en Windows Firewall wordt gevonden en ik moet zeggen dat de sectie over Windows Firewall een van de meest uitgebreide is die ik tot nu toe heb gezien. Er is ook een goede discussie over back-ups, Systeemherstel en de nieuwe Bestandsgeschiedenis, een van de uitstekende functies van Windows 8. Vroeger moesten mensen die doorlopend back-ups van cruciale bestanden wilden maken, software van derden kopen om het te doen. Niet langer. Iedereen die ervoor moet zorgen dat hun werk veilig is, zal dolblij zijn om Bestandsgeschiedenis in actie te zien. De How-To Geek Guide to Windows 8 zal de lezer helpen om dit in een mum van tijd up and running te krijgen.

Maar wacht, er is meer

Het boek wordt afgesloten met een hoofdstuk over een aantal meer geavanceerde onderwerpen, zoals het afstemmen van prestaties, netwerkaanpassing, opstart- en hersteltools en geavanceerde hulpprogramma's voor systeem- en schijfbeheer. Zowel ervaren gebruikers als nieuwkomers moeten dit hoofdstuk gemakkelijk te lezen en gemakkelijk te begrijpen vinden. Het laatste hoofdstuk, "30 Tips voor het effectiever gebruiken van Windows 8", is op zichzelf de prijs van het boek bijna waard. Het bouwt voort op de informatie in de eerdere delen van het boek en laat de lezer zien hoe Windows 8 echt kan schijnen.

Samenvattend

Dus wat vond ik van The How-To Geek Guide to Windows 8 ? Voors:

• Duidelijke uitleg die boeiend is geschreven door mensen die hun spullen duidelijk kennen.
  • Tal van illustraties voor elke stap onderweg.
  • Het boek neemt zoveel ruimte in als nodig is om alles grondig uit te leggen.
  • De prijs is veel redelijker dan die van veel andere technische boeken, waardoor deze aantrekkelijker zou moeten zijn voor een veel breder publiek.

nadelen:

• Alleen beschikbaar in Kindle-indeling, wat sommige mensen mogelijk te beperkend vinden. Het gebruik van de Kindle-app om het boek te lezen, kan voor sommige mensen een dealbreaker zijn.
  • De tekst is helaas bezaaid met proeflezen en opmaakfouten die een betreurenswaardig gebrek aan redactioneel overzicht tonen (zie het onderstaande voorbeeld).
Product Nominaal 5/5

Zelfs met de gebreken die ik hierboven heb genoemd, zou de How-To Geek Guide to Windows 8 een waardevolle gids moeten zijn voor zowat iedereen. De essentie van Windows 8 wordt duidelijk uitgelegd en de auteurs begrijpen wat belangrijk is voor beginners en meer ervaren gebruikers. De prijs van $ 9, 95 maakt het een koopje en de gratis Kindle-app maakt het beschikbaar voor bijna iedereen. Je kunt niet verkeerd gaan om dit boek te kopen.