Boekrecensie - Vereenvoudigde laptops

Zoals je waarschijnlijk aan mijn eerdere beoordelingen kunt zien, ben ik een visuele leerling en houd ik van eenvoudige, stapsgewijze instructies. Dit is waarom het idee om Laptops Simplified te herzien mij aansprak. Wat is er niet leuk aan een rijk geïllustreerd boek dat belooft 'eenvoudigweg de gemakkelijkste manier om te leren' te zijn? Als iemand die onlangs een netbook heeft gekocht (de eerste gloednieuwe mobiele computer die ik ooit heb gehad) hoopte ik allerlei nuttige dingen te leren die de draagbare computerervaring zouden verbeteren. Is dat gebeurd? Laat me het je vertellen.

Groot boek voor kleine computers

Vereenvoudigde laptops heeft pagina's die groter zijn dan het standaard paperback-boek. Dit maakt de illustraties veel gemakkelijker te zien en biedt voldoende ruimte voor instructies en informatie. De auteur stelt dat het boek bedoeld is voor 'de lezer die deze specifieke technologie of softwaretoepassing nooit heeft gebruikt' en ook voor 'lezers die hun kennis willen uitbreiden'. Dat had het gevoel van een generieke inleiding die voor elk boek in de serie kon worden gebruikt, maar het boek begint inderdaad met het op een rechtlijnige manier uitleggen van de basis voor een nieuwe gebruiker.

Omdat de Simplified- serie deel uitmaakt van de Visual- serie van Wiley, ligt de nadruk op de illustraties en op het zo kort en gemakkelijk mogelijk te begrijpen van de informatie. Er zijn veel schermafbeeldingen die allemaal zijn gemarkeerd met genummerde pijlen die overeenkomen met de instructies op de pagina. Sommige pagina's hebben een zijbalk "Vereenvoudigen" met aanvullende nuttige informatie voor mensen die verder willen gaan dan de basis.

Laptop begin

Laptops Vereenvoudigd begint met een eenvoudige beschrijving van laptops, met een generieke laptop als voorbeeld. Er zijn afbeeldingen van de poorten die u waarschijnlijk zult vinden, waaronder de pc-kaartsleuf en de modemaansluiting, die na verloop van tijd minder gebruikelijk worden op laptops. Vreemd genoeg verwijst het boek naar het scherm van de laptop als zijn "monitor", wat verwarrend kan zijn voor de nieuwkomer. Er zijn algemene discussies over schermgrootte, gewicht, geheugen en opslag, processors, grafische afbeeldingen, draadloze mogelijkheden en batterijtypen. Sommige van deze informatie heeft weinig nut, omdat een laptop een pakketdeal is - de koper krijgt wat de fabrikant wil inleveren. Een aanwijzing dat men in het algemeen moet kiezen welk attribuut het belangrijkst is en dat eerst behouden op de lijst, waarschijnlijk een compromis sluiten over andere minder belangrijke kenmerken, zou nuttig zijn geweest. De bespreking van de Windows Experience Index zou nuttig kunnen zijn om de juiste beslissing te nemen over welk model te kopen, als de fabrikant die informatie verstrekt. Een deel van de discussie is gericht op high-end gamers, die een dergelijk boek niet zullen lezen. Er is een hoofdstuk gewijd aan het gebruik van de laptop voor de eerste keer, maar nogmaals, het maakt gebruik van een generieke laptop. Het zou veel beter zijn voor de nieuwe eigenaar van de laptop om de bijbehorende gebruikershandleiding te lezen en in plaats daarvan die instructies te volgen. Er zijn goede instructies voor het gebruik van de mobiliteitsinstellingen en het energiebeheer van Windows 7 en een uitleg van de keuzes die je hebt bij het afsluiten (en wat je kunt doen door het deksel te sluiten).

En dan....

Vrijwel de rest van het boek is gewijd aan generieke Windows 7-instructies, helemaal niets dat specifiek voor de laptop is. Hoewel deze duidelijk en goed geïllustreerd zijn, gaat het boek niet in op het soort detail dat een nieuwe Windows 7-gebruiker waarschijnlijk nodig zou hebben. In het hoofdstuk Onderhoud wordt gediscussieerd over zaken als het defragmenteren van de harde schijf, die Windows 7 automatisch doet, en slechts een korte beschrijving van veilige manieren om het scherm schoon te maken. Ik was verbaasd toen ik instructies zag om de toetsen van het toetsenbord te klappen om ze onder hen schoon te maken. In mijn ervaring is dit iets dat men NIET wil doen. Sommige hoofdcapsules komen gemakkelijk los, maar moeten op een specifieke manier worden aangebracht, en als je ze eenmaal hebt afgehaald, is dit geen goed moment om dit uit te vinden. Het hoofdstuk Beveiliging bevat korte instructies voor wachtwoordbeveiliging en bestandsversleuteling, maar iedereen die een echt veilig wachtwoord wil hebben en veilig en efficiënt met encryptie werkt, wil veel betere instructies dan Vereenvoudigde laptops biedt.

Hoewel Laptops vereenvoudigd zijn goede punten heeft, zoals de duidelijke instructies en gemakkelijk te lezen illustraties, heeft het gewoon teveel tekortkomingen te bevelen. De grotere pagina's en zwaar gecoat papier zijn geweldig voor de illustraties, maar uit nieuwsgierigheid heb ik het boek gewogen en het is ongeveer 1, 6 pond (761 gram) en niet iets dat je in een laptoptas zou willen proppen voor referentie, ervan uitgaande dat het zou pasvorm. Het hoofdstuk ' Voordat u koopt' maakte niet echt duidelijk dat men niet zoveel vrijheid heeft om individuele componenten in een laptop te kiezen als met een desktopcomputer. Te veel van het boek heeft niets met laptops te maken, en als iemand een goede Windows 7-referentie wil, zijn er veel betere versies beschikbaar (en we hebben er nogal wat reviews over gelezen). Bespaar tijd en geld voor een beter boek.