Boekbespreking - Windows 8 Secrets

Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot technische boeken die aanbieden om zich te ontdoen van ergernissen of geheimen (of beide) te onthullen. Dit zijn de soorten boeken die beginnen met de notie dat de lezer de dingen al aardig in de hand heeft, maar graag een paar (zoals een van mijn vrienden het gekscherend zegt) "sooper sekrit" informatie wil vinden om alles nog beter te laten werken. Ik was dus blij dat ik de kans kreeg om Windows 8 Secrets te beoordelen, omdat ik met een dergelijke titel dacht dat het zeker mijn soort boek zou zijn. Voldoet het aan mijn verwachtingen? Laten we kijken.

Ons leren kennen

Er zijn verschillende dingen die ik meteen heb opgemerkt. De eerste is de gemakkelijke, conversationele stijl van het schrijven, die ik meteen leuk vond. De tweede reden was dat de auteurs er bewust voor hadden gekozen om de term "Metro Interface" te blijven gebruiken, terwijl ze erkenden dat Microsoft ermee ophield ermee te werken. En de derde was dat het boek helaas alleen in grijstinten wordt weergegeven, wat niet de beste keuze is voor een kleurrijk systeem als Windows 8.

De meeste hoofdstukken volgen dezelfde structuur. Eerst de verwijzing naar iets dat bekend is, vervolgens een vergelijking met de nieuwe manier van doen, en vervolgens een discussie over waarom de nieuwe manier beter is dan de oude manier, en hoe je de nieuwe manier van dingen doen het beste doet. Dit is een uitstekende benadering, die de lezer goede redenen geeft om te beseffen dat de verandering niet alleen omwille van verandering is en dat dingen om goede redenen worden gedaan. Windows 8 Secrets, in tegenstelling tot de andere Windows 8-boeken die ik onlangs heb beoordeeld, begint met de veronderstelling dat de lezer overweegt een vorige versie van Windows (bij voorkeur Windows 7) naar Windows 8 te upgraden. Er is een geweldige uitleg van de versies van Windows 8, die ik vooral gewaardeerd omdat ik nog niet helemaal duidelijk was over het concept van Windows 8 RT. Er zijn verschillende grafieken die alle functies voor elke editie uitleggen, een belangrijk pluspunt. Ik vond ook de grondige, gedetailleerde uitleg van de verschillen tussen Intel-compatibele en ARM-hardware leuk en de uitleg waarom de software waarmee we in de loop der jaren vertrouwd zijn geraakt, niet op een ARM-chipsetapparaat zal werken.

Het gedeelte over upgraden gaat veel verder dan ik ooit heb gezien, te beginnen met een beschrijving van welke hardware zal werken en wat niet. Omdat Windows 8 is ontworpen om goed te werken op minder krachtige hardware, had ik erover gedacht om een ​​testinstallatie op mijn netbook te doen, maar Windows 8 Secrets maakt duidelijk dat dat een oefening in frustratie of niet-zinloosheid zou zijn (de schermresolutie op de netbook is helemaal verkeerd voor apps en kan niet worden gewijzigd). Het hoofdstuk dat het daadwerkelijke upgradeproces behandelt, bevat uiterst gedetailleerde instructies die zowat alles omvatten dat iemand zou willen weten voordat hij in de procedure duikt. Ik hou van dit soort diepgaande beschrijving, want als ik weet wat ik kan verwachten, voel ik me veel zelfverzekerder om het te doen. Zowel het online installatieprogramma als de installatie vanaf een schijf worden zo grondig beschreven als iedereen zou wensen. Hetzelfde kan gezegd worden over het opzetten van een dual-boot-systeem en over het configureren van Windows 8 nadat de installatie is voltooid. En er is zelfs een gedeelte dat beschrijft hoe je Windows 8 op een Mac installeert, iets wat ik van plan ben om het uiteindelijk te proberen. Ik heb hier een goede ouderwetse boekenlegger in gezet. :)

Alles over alles

De rest van het boek is net zo gedetailleerd en gemakkelijk te lezen als het begin. En in plaats van net zo neutraal te zijn als veel tech-schrijvers, aarzelen de auteurs niet om hun mening te geven. Ik vond dit zowel leuk als verfrissend en ik dacht dat het bijdroeg aan de aantrekkingskracht van het boek. Er zijn weinig kanttekeningen in een handgeschreven lettertype die bijzonder interessante details bevatten. Ik was minder enthousiast over het "benadrukken" van tekst in donkerblauw, waardoor het meer merkbaar maar minder leesbaar wordt. Na het hoofdstuk over installatie is er een goede, solide inleiding tot de multi-touch (voorheen bekend als Metro) interface. Ik denk dat iedereen die Windows 8 benadert vanuit een vorige versie van Windows dit hoofdstuk een must-read zal vinden. Zoals de auteurs blijven opmerken, is Windows 8 vanaf de grond af opnieuw ontworpen en hoewel de bureaubladinterface er geruststellend vertrouwd uitziet, doet de touch-screeninterface de dingen op geheel nieuwe manieren en ik denk dat veel mensen niet alleen tijd maar geruststelling nodig zullen hebben terwijl ze leren hoe het allemaal werkt. Windows 8 Secrets zullen een echte aanwinst zijn tijdens dit leerproces. Het hoofdstuk over de Desktop- interface doet precies het juiste door de manieren te laten zien waarop het bureaublad lijkt op het vertrouwde bureaublad van vorige versies, en de lezer vervolgens te helpen de manieren waarop het anders is, en de redenen achter de wijzigingen te verduidelijken. Ik dacht dat de uitleg van wat zij "de startervaring" noemen, vooral nuttig was (wat doet u als u op de Start-knop wilt klikken en er niet één te vinden is?)

Helaas is dit een van de vele gebieden waar de zwart-witillustraties van het boek echt falen. Het is onmogelijk om te zien hoe het scherm eruit ziet, omdat zoveel van de normale kleuren worden weergegeven als bijna identieke grijstinten. Ik wou dat de uitgevers een aantal kleurenfoto's hadden gemaakt, zelfs als de rest van het boek in zwart-wit moest zijn. Als iemand die nog steeds veel oudere desktop-applicaties gebruikt, waardeerde ik het overzicht van hoe die zullen installeren en weergeven. En als iemand die nooit een besturingssysteem kan achterlaten zoals het deed toen het voor het eerst werd geïnstalleerd, vond ik het hoofdstuk dat de vele manieren waarop Windows 8 kan worden aangepast, erg goed.

Apps en meer

Er zijn drie hoofdstukken die over apps gaan. Vreemd genoeg zijn ze niet gegroepeerd zoals ze logischerwijs zouden moeten zijn. Het hoofdstuk over de Windows Store wordt eerst gevolgd door een hoofdstuk over Internet Explorer 10, gevolgd door hoofdstukken waarin productiviteits-apps en foto- en entertainment-apps worden uitgelegd. Aangezien de laatste twee hoofdstukken uitgebreid ingaan op de apps die met Windows 8 worden meegeleverd, zou ik hiermee zijn begonnen en vervolgens doorgaan naar de Windows Store . Hoewel het concept van 'apps' versus 'desktoptoepassingen' in de inleidende hoofdstukken goed wordt uitgelegd, denk ik dat het voor de meeste mensen gemakkelijker zal zijn om te wennen aan de apps die al zijn geïnstalleerd, en dan verder te gaan met browsen, kiezen en installeren van wat is verkrijgbaar bij de Windows Store . Het hoofdstuk over Internet Explorer 10 zou na alles moeten komen (aangezien je naar de Windows Store kunt gaan door op een tegel te klikken of erop te tikken in plaats van te begrijpen hoe je de browser moet gebruiken). Het gedeelte met de regels voor de Windows Store is uitgebreid en goed geschreven. Nieuwkomers bij het hele idee van "apps" moeten een goed begrip hebben van waarom het aanbod in de Windows Store gestandaardiseerd is en waarom de Windows Store de enige plaats is waar de apps beschikbaar zijn. De volgende gedeelten waarin wordt uitgelegd hoe u kunt vinden wat u in de winkel wilt en hoe u deze nieuwe apps kunt toevoegen aan Windows 8, zou iedereen vertrouwen moeten geven. Maar ik moet zeggen dat de zwart-wit illustraties hier ook een totale mislukking zijn. De Windows Store is een zeer kleurrijke plek!

Omdat Windows 8 geen games bevat die bij vorige Windows-versies ( solitaire, mijnenveger, flipperkast, enz.) Waren geleverd, was het logisch om een ​​hoofdstuk over de nieuwe Xbox LIVE-spelwinkel op te nemen in plaats van de oude vertrouwde tijdspanne. misbaksels. Ik ben geen gamer (omdat ik vanaf dag één hopeloos onvoldaan was met videogames) maar na het lezen van dit hoofdstuk kan ik echt de potentiële aantrekkingskracht van de Xbox LIVE Game Store zien . De hoofdstukken over opslag, back-up, herstel en netwerken volgen het gevestigde patroon van het gebruik van een bekend voorbeeld en gaan vervolgens verder met hoe Windows 8 dingen beter doet. Omdat sommige van deze gebieden (met name back-ups) door veel mensen worden verwaarloosd, zelfs met oude vertrouwde software, hebben de stapsgewijze uitleg en het gepraat over hoeveel betere, snellere en gemakkelijkere dingen met Windows 8 mogelijk mensen gemotiveerd zullen maken om de juiste dingen te doen. Er is zelfs een hoofdstuk genaamd Windows 8 voor bedrijven met een beschrijving van Windows 8 Enterprise, iets wat ik tot nu toe nog niet heb gezien in de meeste handleidingen.

Wat vond ik ervan?

Laten we niet om de oren slaan: ik vond Windows 8 Secrets erg leuk, ook al zag ik niet veel 'geheimen' in de inhoud van het boek. Het is niet zo'n zwaar boek als sommige anderen, maar het hoeft niet zo te zijn. De informatie is goed geschreven en gemakkelijk te begrijpen. Een andere gedachte: Pro:

• De stijl van het conversationele schrijven en de schrijvers aarzelen niet om hun mening te geven.
  • Structuur van de hoofdstukken, overgang van vertrouwd naar nieuw en de redenen waarom het nieuwe beter zal zijn.
  • Geschreven voor mensen die al enige vaardigheden en ervaring hebben en die geen gedetailleerde instructies voor basistaken nodig hebben die beginners nodig zouden vinden.
  • Opname van onderwerpen zoals zakelijk gebruik, die niet vaak worden opgenomen in de handleidingen voor consumenten.

con:

• Afbeeldingen in grijstinten, die simpelweg niet werken om kleurrijke interfaces te demonstreren.
  • Donkerblauwe "markering" die de tekst verduistert in plaats van benadrukt.

Als cosmetische problemen het enige probleem zijn dat ik met een boek kan vinden, is dat een teken dat het een blijvertje is. :)

Product Nominaal 5/5

Een uitstekende handleiding die Windows 8 zowel eenvoudig te begrijpen als aantrekkelijk maakt voor vrijwel iedereen. Hoewel het niet voor absolute beginners is, zou het perfect moeten zijn voor iedereen. De manier waarop elk hoofdstuk is opgezet om de lezer van het vertrouwde naar het nieuwe te leiden is geweldig (ik hoop dat een aantal andere auteurs deze aanpak hebben overgenomen) en het voelt alsof de auteurs persoonlijk met de opmerkingen in de marge spreken, allemaal waarvan ook de moeite van het lezen waard zijn. Gebruik een van de onderstaande links om uw eigen exemplaar te bestellen; je zult er geen spijt van krijgen!