Boekrecensie - Windows PowerShell 3.0 First Steps, door Ed Wilson

We hebben onlangs een exemplaar van Windows PowerShell 3.0 First Steps ontvangen en ik besloot de uitdaging aan te gaan om het opnieuw te bekijken, voornamelijk om twee redenen. De eerste is dat ik nog nooit een boek heb gelezen en ik zag het als een geweldige oefening in deze richting. De tweede reden is het feit dat dit boek is geschreven met PowerShell-beginners in gedachten en - je raadt het al - ik ben een PowerShell-beginner. Eigenlijk zou dat een te hoog cijfer zijn, omdat ik nog nooit PowerShell heb gebruikt, dus ik vond het een geweldige manier om een ​​nieuwe vaardigheid te leren. Zonder verder oponthoud duiken we in en kijken we of dit boek het waard is om te kopen.

Wie gaat mij PowerShell leren?

De auteur van Windows PowerShell 3.0 First Steps is Ed Wilson . Zoals de omslag van zijn boek ons ​​vertelt, is Ed een senior consultant bij Microsoft en een bekende scripting expert. Gezien zijn vaardigheden lijkt hij een van de go-to-guys van Microsoft te zijn als het gaat om het presenteren van scriptingworkshops aan Microsoft-klanten en -medewerkers over de hele wereld.

Ed is ook de auteur van Windows PowerShell 2.0 Best Practices, Microsoft VBScript stap voor stap en heeft zijn eigen TechNet-blog waarover hij praat over scripting. Ik heb tot nu toe niet echt ingegaan op zijn werk, maar gezien deze feiten zou ik zeggen dat de man weet waar hij het over heeft, dus op het eerste gezicht zou ik graag zijn advies over PowerShell leren.

Dingen in perspectief brengen

Ed Wilson schreef dit boek voor complete beginners en adviseert je het van kaft tot kaft te lezen. De toon waarin dit boek is geschreven is vriendelijk, heel gemakkelijk te begrijpen. De auteur maakt geen gebruik van een zeer technisch jargon terwijl hij je PowerShell leert, dus tenzij je net een computer hebt gekocht en deze net leert gebruiken, zou je geen enkel probleem moeten hebben om de lessen en de voorbeelden die Ed bevatte te begrijpen.

Om een ​​beter overzicht te krijgen van hoe dit bijna 300 pagina's tellende boek is gestructureerd, vindt u hier een lijst met hoofdstukken en wat u in elk hoofdstuk kunt verwachten:

• Hoofdstuk 1 - Overzicht van Windows PowerShell 3.0 - Dit eerste hoofdstuk geeft u een zeer goed en begrijpelijk overzicht van wat PowerShell is en toont ook enkele verschillen tussen de Windows PowerShell-console en de Windows PowerShell Integrated Scripting Environment, die u later zult gebruiken verder in het boek. U leert ook over de werkwoorden en naamgevingsconventies die in Powershell worden gebruikt, evenals over enkele elementaire beveiligingsaspecten die rechtstreeks van invloed zijn op het gebruik van PowerShell.
  • Hoofdstuk 2 - Windows PowerShell-cmdlets gebruiken - Overweeg dit hoofdstuk het ABC van PowerShell. Cmdlets vormen het hart van PowerShell en als u het echt wilt leren gebruiken, moet u eerst de cmdlets onder de knie hebben. Gelukkig doet Ed geweldig werk bij het uitleggen van zowel hun rol als structuur, en geeft je snel veel voorbeelden die je op je eigen computer kunt uitvoeren en deze zelf kunt testen om het effect te zien. Enkele van de voorbeelden die hier worden gegeven, zijn onder meer het doorzoeken van de Help- onderwerpen van PowerShell of het gebruiken van de cmdlet Get-Command om andere cmdlets te vinden. Het hoofdstuk eindigt met secties over het instellen van een scriptuitvoeringsbeleid (maak je geen zorgen, je zult ook leren wat dat is) en een standaard Windows PowerShell-profiel maken.
  • Hoofdstuk 3 - Filteren, groeperen en sorteren - Met PowerShell kunt u goed inzicht krijgen in verschillende soorten gegevens. Dit hoofdstuk begint met een introductie van de pijplijn en gaat verder met u te leren hoe u de informatie die u krijgt, kunt sorteren, groeperen of filteren met behulp van verschillende cmdlets.
  • Hoofdstuk 4 - Opmaak formatteren - Het weergeven van onbewerkte gegevens in de PowerShell-console is misschien niet altijd de beste manier om deze te bekijken. Het vierde hoofdstuk van het boek geeft u een praktische demonstratie van hoe u een tabel in PowerShell kunt maken en deze kunt gebruiken om de gegevens die u nodig hebt op een georganiseerde manier weer te geven. Het toont je ook hoe je het uitgangsraster moet gebruiken, een functie waar veel van jullie dol op zullen zijn.
  • Hoofdstuk 5 - Uitvoer opslaan - Als je eenmaal de informatie uit PowerShell hebt getrokken, laat Ed zien hoe je die informatie opslaat in verschillende hulpmiddelen. Hij demonstreert dit door informatie op te slaan in csv-, txt- en xml- bestanden.
  • Hoofdstuk 6 - Gebruik maken van Windows PowerShell-providers - Hier begint het boek meer technisch te worden. Maar goed, daar ben je voor, toch? We hebben tenslotte het over een van de krachtigste tools die je in de besturingssystemen van Microsoft zult vinden! In dit hoofdstuk wordt uitgelegd wat Windows PowerShell-providers zijn en worden de Alias-provider, certificaatprovider, omgevingsprovider, bestandssysteemaanbieder, functieprovider, registerprovider en variabele zorgvuldig onderzocht
    provider. Nu kalmeren en haal diep adem. Tegen de tijd dat je hier bent terwijl je de voorbeelden in het boek zorgvuldig leest en oefent, heb je voldoende begrip van PowerShell om niet te verdwalen in technische termen.
  • Hoofdstuk 7 - Windows PowerShell-remoting gebruiken - Naar mijn mening is dit een van de belangrijkste hoofdstukken van het boek. Neem je tijd tijdens het lezen en geef het een tweede of derde keer lezen als je denkt dat dat moet, want hier wordt de echte kracht van PowerShell getoond. Ik zou zelfs willen zeggen dat de inhoud van deze sectie het woord power in PowerShell is . Hier leert u hoe u opdrachten op een externe computer kunt uitvoeren, blijvende verbindingen kunt maken en ook enkele probleemoplossing kunt uitvoeren.
  • Hoofdstuk 8 - WMI gebruiken - Dit hoofdstuk gaat in detail over Windows Management Instrumentation, dat Microsoft sinds Windows NT 4.0 in elk besturingssysteem heeft opgenomen. Ja, het is zo belangrijk. U leert over WMI-klassen, providers en naamruimten en test uw kennis door WMI op twee verschillende manieren te doorzoeken. Als u bekend bent met SQL, zult u zich thuis voelen met ten minste een van de twee methoden.
  • Hoofdstuk 9 - CIM gebruiken - Common Information Model (CIM) biedt een interessante manier om informatie uit Windows Management Instrumentation op te halen. Ed Wilson legt goed uit hoe en waarom deze functie wordt gebruikt, zowel lokaal als op afstand.
  • Hoofdstuk 10 - Gebruik van de Windows PowerShell ISE - De Windows PowerShell ISE is een meer interactieve manier om PowerShell te gebruiken voor vrijwel alles wat de boeken tot nu toe hebben besproken. Je leert hoe je de omgeving, de tab-uitbreidingsfunctie en het Output-paneel gebruikt. Het boek behandelt ook hoe u ISE-fragmenten kunt maken en verwijderen (ja, u zult ook leren wat deze zijn).
  • Hoofdstuk 11 - Windows PowerShell-scripts gebruiken - PowerShell biedt een groot aantal opties voor netwerkbeheer en beheer. Als u een IT-beheerder bent, zult u hoogstwaarschijnlijk terugkerende behoeften in uw dagelijkse taken tegenkomen, wat eenvoudiger kan worden door uw eigen scripts te schrijven en ze vanuit PowerShell te gebruiken. Hoewel enige bekendheid met VBScript of een andere script- of programmeertaal nuttig zou zijn om dit hoofdstuk te begrijpen, zou ik het niet verplicht willen noemen. Ed heeft dit boek voor beginners geschreven en het is niet moeilijk om de scripts die in dit hoofdstuk worden geïllustreerd te begrijpen, zelfs als je nog geen coderegel hebt geschreven. Het hoofdstuk bevat enkele redenen om scripts te schrijven, laat zien hoe u ze uitvoert, hoe u het beleid voor scriptuitvoering instelt en leert u over variabelen en verschillende taalverklaringen.
  • Hoofdstuk 12 - Werken met functies - Functies zijn het primaire programmeerelement als het gaat om het schrijven van PowerShell-scripts. Het hoofdstuk begint met een inleiding tot functies en hun gebruik en gaat verder met uitleg over het gebruik van parameters voor invoer. Het bevat ook twee speciale scenario's voor het gebruik van functies.
  • Hoofdstuk 13 - Scripts debuggen - Er is een gezegde dat ongeveer zo luidt: "De beste foutopsporing is geen debugging.". Natuurlijk gebeurt dat in het echte leven zelden. In dit hoofdstuk leest u hoe u fouten opspoort in scripts en hoe belangrijk het is om breekpunten in PowerShell-scripts in te stellen, in te stellen, op te sommen, in te schakelen en uit te schakelen.
  • Hoofdstuk 14 - Fouten afhandelen - Ed Wilson sluit de lessen van PowerShell sierlijk af met een hoofdstuk over foutafhandeling. Het hoofdstuk begint met een goede aanpak van ontbrekende parameters en gaat door met je te leren hoe je keuzes beperkt en hoe je omgaat met ontbrekende rechten. Je leert ook gestructureerde foutafhandeling.

Het boek bevat twee bijlagensecties, een met een PowerShell-veelgestelde vraag en de andere die de coderingsconventies van PowerShell 3.0 op een vriendelijke en begrijpelijke manier uitlegt, zodat u ook een aantal best practices leert op het gebied van leesbaarheid en onderhoud van scripts.

Dat is hoe dat werkt ... Maar hier is waarom

Een groot voordeel van Ed's stijl van lesgeven is zijn manier om de reden te verklaren waarom je de dingen op een bepaalde manier moet doen en niet om een aap te zien, apen doen naderen. Elk hoofdstuk begint met eenvoudige uitleg en een overzicht van de kwestie. Vervolgens worden er meer specifieke taken uitgevoerd en krijg je inzicht in de reden waarom je dit en dat moet doen. Omdat het een op beginners gericht boek is, kan ik deze benadering alleen maar loven en hopen het in zoveel mogelijk boeken te zien, vooral in technische.
Elk hoofdstuk eindigt met een samenvatting van de informatie die het bevat en dient als een afronding en een geheugenherhaling voor u om de informatie beter te begrijpen en te onthouden.

Heeft het me geholpen?

Het korte antwoord: ja!

De auteur neemt een tamelijk ingewikkeld onderwerp en een van de meest complexe hulpmiddelen die ooit in Windows zijn opgenomen en legt het uit op een manier die zowel gemakkelijk te begrijpen als interessant genoeg is om je verslaafd te houden. Ik heb PowerShell nog nooit eerder gebruikt, maar na het lezen van het boek kan ik gerust zeggen dat ik een basiskennis heb van wat PowerShell is, hoe het werkt en wie er het meeste baat bij zou hebben. Ik heb niet te veel geschreven in scripts, maar dit zal zeker een onderwerp zijn dat we hier binnenkort behandelen, in 7 tutorials, en Ed Wilson's boek zal onze Bijbel zijn terwijl we dat doen.

Koop nu Nu kopen Productbeoordeling 4/5

Het vonnis

Terwijl degenen onder u die bekend zijn met de stijl van Ed Wilson zeker zullen genieten van Windows PowerShell 3.0 First Steps, zou ik hetzelfde kunnen zeggen voor complete beginners. De concepten en voorbeelden worden heel goed uitgelegd en je krijgt een praktische, doe-het-zelf-ervaring in elk hoofdstuk, wat alleen maar goed is om te leren. Hoewel het boek nieuwkomers een goed startpunt biedt bij het gebruik van PowerShell, kunnen ook nuttigere scripters of IT-beheerders het nuttig vinden, met name de hoofdstukken over scripts en de appendix Coderingconventies. Aangezien dit een boek is dat je in feite laat zien dat je geen computerexpert hoeft te zijn om te leren hoe je scripts schrijft en netwerktaken automatiseert of beheert, zou ik het ten zeerste aanbevelen voor een nieuwkomer bij PowerShell.